Університет Вступнику Навчання Наука Міжнародна
діяльність
Студентське
самоврядування
Новини пресслужби ЗНУ / Новини / У ЗНУ відбулася Всеукраїнська конференція з соціальної педагогіки

У ЗНУ відбулася Всеукраїнська конференція з соціальної педагогіки

29.04.2011 13:57

Кінець квітня позначився для ЗНУ активною науковою діяльністю. Одразу на двох факультетах нашого вишу – математичному і соціальної педагогіки та психології - проходять цими днями наукові конференції. Факультет СПП зібрав гостей з усієї України, а також колег із Росії (Санкт-Петербурзька академія післядипломної педагогічної освіти) задля участі у Всеукраїнській науково-практичній конференції «Актуальні проблеми підготовки соціальних педагогів у третьому тисячолітті». Цей захід присвячений двом визначним датам: 80-річчю університету і 20-річчю самого факультету СПП.

Більше сотні гостей з педагогічних та класичних вишів України, представники суспільних організацій, керівники та педагоги шкіл зібралися в стінах нашого вишу, щоб обговорити питання розвитку педагогічної науки. А також - поділитися досвідом та знайти спільні шляхи вирішення наболілих питань в сфері підготовки фахівців – соціальних педагогів – та їх роботи в освітніх закладах. Науковців зустріла виставка сучасної фахової літератури з фондів наукової бібліотеки ЗНУ.
Пленарне засідання вітальним словом відкрив виконуючий обов’язки ректора Олександр Бондар. Він підкреслив значущість роботи соціальних педагогів:
- Людина є найвищою соціальною цінністю. Але в суєті економічних, суспільних проблем ми дещо забуваємо про це. Соціальні педагоги стоять на передових постах роботи з виховання повноцінної людської особистості. Бажаємо вам плідної роботи, здоров’я, успіхів!
Доповідь про етапи становлення і розвитку педагогіки в нашій державі представила декан факультету СПП Ольга Пономаренко. Зародження педагогічної науки безпосередньо пов’язане зі створенням самого нашого університету. Ще за часів Української Радянської республіки влада усвідомлювала значну роль педагогіки у вихованні спеціалістів різних галузей для розвитку економіки та індустрії молодої держави. У 1989 році була започаткована окрема спеціалізація – соціальна педагогіка, а в 1991- створений факультет соціальної педагогіки та психології. За 20 років СПП виховав близько 2000 молодих спеціалістів. Зараз тут готують педагогів за такими напрямками: «соціальна педагогіка», «соціально-правовий захист», «соціальний менеджмент» та «дозвіллєзнавство».
Головний науковий співробітник Інституту проблем виховання Національної АПН України професор Ірина Звєрєва привітала зі знаковими датами представників факультету і всіх присутніх. У рамках конференції вона представила доповідь щодо векторів розвитку соціальної педагогіки в Україні на сучасному етапі.
Професор Сергій Харченко (Луганський національний університет ім. Т.Г. Шевченка) розповів про сучасні проблеми соціалізації школярів в Україні. Він зазначив, що зараз дитина, підліток, випускник школи цікавить лише своїх батьків. На рівні держави налагодженої системи виховання на сьогодні не існує. Навколишнє середовище не завжди сприяє громадянській, трудовій, суспільно-рольовій соціалізації дитини. До уроків краєзнавства у школі соціальні педагоги не мають стосунку. Проте їх головним завданням, на думку доповідача, є виховання любові до малої батьківщини: своєї родини, оточення, школи, міста/села…
Цікаве дослідження представила проректор Запорізької обласної академії післядипломної освіти Валентина Ястрєбова – «Соціально-педагогічні аспекти сучасного управління». Складається враження, що керівництво наших шкіл досі не обізнане в напрямках роботи соціального педагога, тож молодого спеціаліста, який щойно прийшов працювати до школи, завантажують будь-якою роботою, що не стосується його прямого призначення! Вона розповіла про дослідження, які щойно провела лабораторія управління освітніми системами сільських районів. У ньому взяли участь дев’ять районів Запорізької області (близько 1500 осіб). За результатами висунули таку робочу гіпотезу: моделі управління залежать від соціокультурної ситуації. За цим принципом були виділені чотири типи шкіл: 1) школа в осередку культури; 2) школа в найвищому осередку культури; 3) школа у потенційному осередку культури; 4) школа в культурній пустелі. З 25 опитуваних директорів сільський шкіл лише три віднесли керовані ними заклади до першої категорії, один – до третьої. Всі інші – визначили культурну пустелю навколо освітнього закладу!
Залежно від визначення типу, можна обирати й методи управління: 1) споживацький; 2) адаптації до середовища; 3) поглинання або 4) перетворювання. З огляду на занепад і ту негативну соціокультурну ситуацію, яка склалася в сільській місцевості, головним завданням соціальної педагогіки постає перетворювальна функція. Яскравий приклад плідної роботи в цьому напрямку в нашому регіоні – гімназія «Дивосвіт» (Мала Білозірка). За останні десять років з восьмирічної школи-інтернату вона перетворилася на відому гімназію, яка бере участь у науковій діяльності МАН, є асоційованим членом ЮНЕСКО. А починало керівництво роботу з відродження традицій гончарства в районі. Такою конструктивною роботою і мають займатися шкільні соціальні педагоги.
Вадим Петрович, докторант кафедри соціальної педагогіки Волинського національного університету ім. Лесі Українки, підняв вкрай важливу тему: виховання і здоров’я школярів в Україні. Навів багато негативних прикладів щодо нинішньої ситуації. Проте зазначив важливу роль педагогів – виховання у дітей правильного ставлення до власного здоро’я. Він подарував факультету підручник, створений спільно з іншими науковцями Волинського вишу, «Навчання здоров’ю: просвітницька робота з підлітками щодо збереження, розвитку та зміцнення репродуктивного здоров’я».
Так, головними проблемами, що розглядалися сьогодні на конференції, стали збереження здоров’я дітей, виховання культурно-моральних цінностей, соціалізація. Ці та інші питання наукового та практичного характеру розглядалися під час роботи секцій.
Вітання та подарунки на честь подвійного ювілею приймали керівники факультету від своїх колег протягом всього часу конференції. А в гостей залишилося приємне враження від плідного спілкування та відвідин пам’яток Хортиці.

Олена Хлистун