На Вченій раді проректор Геннадій Васильчук виступив з доповіддю про міжнародну науково-освітянську діяльність ЗНУ. Геннадій Миколайович розповів про міжнародні угоди, які діють в університеті, академічні обміни студентами та викладачами, а також стажування науково-педагогічних працівників за кордоном. Окрім того, проректор окреслив напрями роботи, яким слід приділити більше уваги.
Процеси глобалізації та інтернаціоналізації всіх сфер громадського життя випливають на визначення міжнародної діяльності як головного пріоритету стратегії розвитку вищого навчального закладу. Пріоритетними напрямками у галузі міжнародної діяльності університету залишаються: підвищення наукового рівня та потенціалу ЗНУ за рахунок міжнародного співробітництва; підтримка міжнародного партнерства в рамках науково-промислового співробітництва; впровадження євроінтеграційних інновацій в діяльність університетської спільноти; інтенсифікація міжнародної академічної мобільності студентів та науково-педагогічних працівників.
На сьогодні кількість угод про міжнародне наукове співробітництво становить 60. Серед нових партнерів ЗНУ: Аньхойський педагогічний університет (КНР); Університет Кахраманмараш (Туреччина); Університет Фоджіа (Італія); Університет ім. Масарика (Чехія); Державна вища професійна школа в Новому Сончі (Польща); Азербайджанський архітектурно-будівельний університет (Азербайджан).
Одним з найоб’єктивніших індикаторів ефективності цього напрямку є показники академічної мобільності. Цього навчального року учасниками академічних обмінів стали 200 осіб: з них – 106 студентів та 94 науково-педагогічні працівники.
Вже рік у Запорізькому національному університеті успішно реалізується академічна мобільність в рамках програми «Erasmus +». На сьогодні підписано 6 угод з європейськими університетами-партнерами Румунії, Польщі, Словенії, Чехії, Італії та Франції. Можливістю пройти стажування за програмою «Еразмус+» скористалися 9 студентів: в Університеті Фоджіа (Італія) семестрове стажування проходять 5 студентів факультету СПП та юридичного факультету. В Університеті Бабеш-Боляй (Румунія) протягом семестру навчається 1 студент біологічного факультету. В Університеті Любляни проходять стажування 2 студентів, 1 аспірант та 1 науково-педагогічний працівник історичного факультету.
За програмою Erasmus Mundus «Electra» 10 студентів біологічного та економічного факультетів проходять стажування в університетах Болгарії та Італії; за програмою «Humeria» 5 студентів факультету іноземної філології та журналістики - у вишах Естонії, Нідерландів та Італії.
Актуальною залишається програма академічних обмінів «Mevlana». За цією програмою, яка координується та фінансується Міністерством освіти Туреччини, у 2015 році 15 науковців ЗНУ вже пройшли стажування у партнерському університеті Чукурова (м. Адана, Туреччина).
У 2015–2016 навчальному році 26 науково-педагогічних працівників пройшли закордонні стажування.
Відповідно до діючих проектів ЄС «Erasmus Mundus»: за програмою «Electra» 5 науковців проходять у вищих навчальних закладах Португалії та Іспанії.
За проектом Сьомої рамкової програми ЄС «Pyrses SemData», який спрямований на підтримку досліджень з управління даними та інформаційних технологій, у 2015-2016 навчальному році відбулось 6 стажувань у вишах Іспанії, Німеччини та Великої Британії.
Згідно з угодою про співробітництво Запорізького національного університету з Університетом дю Мен (Франція) продовжується реалізація програми подвійного диплому. На сьогодні у студентів ЗНУ є можливість навчатись за спільними магістерськими програмами на факультетах французької філології та менеджменту, фізичному, економічному та історичному факультетах. 1 студентка фізичного факультету проходить навчання за програмою в партнерському виші.
У рамках Угоди про співробітництво між ЗНУ та Вроцлавським університетом успішно реалізується програма академічної мобільності для студентів філологічного факультету, які вивчають польську мову, де цього року 16 студентів пройшли лінгвокультурологічне наукове стажування.
Про високий науковий потенціал вищого навчального закладу, його інтегрованість до світового дослідницького простору свідчить організація освітньо-наукових заходів. За звітній період в університеті відбулось 8 масштабних наукових заходів міжнародного рівня.
Важливим показником інтернаціоналізації вишу є кількість іноземних студентів. Цього навчального року в Запорізькому національному університеті навчаються студенти з країн близького та далекого зарубіжжя – Марокко, Тунісу, Іраку, Йорданії, Туреччини, Македонії, Греції, Кот-д’Івуару, Габону, Камеруну, Еквадору, Туркменістану, Азербайджану, Вірменії, Узбекистану, Російської Федерації, Казахстану.
Важливою складовою процесу інтеграції вишу у європейський освітній простір є проектна діяльність. ЗНУ є учасником 20 міжнародних проектів. З метою інтенсифікації міжнародної грантової наукової діяльності Запорізького національного університету на факультетах було створено робочі групи для підготовки проектних пропозицій та грантових заявок за пріоритетними напрямками науково-технічного співробітництва. Так, цьогоріч, зусиллями факультету журналістики, наш університет долучився до Проекту сприяння академічної доброчесності в Україні (Strengthening Academic Integrity in Ukraine Project - SAIUP), що впроваджується за підтримки Американської ради з міжнародної освіти та Посольства США в Україні. В лютому 2016 року від ЗНУ було подано 2 проектні заявки на конкурс ім. Жан Моне в рамках Еразмус + від робочої групи факультету менеджменту та групи під керівництвом проректора Олександра Гури.
Звернув увагу Геннадій Миколайович і на ланки роботи, які потребують удосконалення. Особливу увагу, на думку доповідача, слід приділяти впровадженню результатів закордонних відряджень та стажувань фахівців у навчальний процес та їх практичному значенню для розвитку життєдіяльності університету. У зв’язку з цим, з минулого року вносяться відповідні пункти до контрактів науково-педагогічних працівників.
Необхідною умовою розвитку академічної мобільності є активна позиція факультетів щодо власної інтернаціоналізації, формування відповідної мотивації у студентів і науково-педагогічних працівників. Факультетам варто активізувати роботу з університетами-партнерами для підготовки спільних заявок на участь у програмі «Erasmus+», як це вже зробили факультет іноземної філології, історичний та біологічний. Також окрему увагу варто приділити розробці спільних магістерських програм.
Підбиваючи підсумки свого виступу, Геннадій Васильчук зазначив, що інтернаціоналізація вищого навчального закладу є комплексним процесом, успіх якого можливий лише за умови координації зусиль та системної співпраці всіх університетських підрозділів - учасників цього процесу.