«До університету повинні йти за знаннями!» - говорить директор департаменту вищої освіти Міністерства освіти і науки України Ярослав Болюбаш
14 червня Запорізький національний університет відвідав директор департаменту вищої освіти Міністерства освіти і науки України Ярослав Болюбаш.
У своєму виступі перед науково-викладацьким колективом університету міністр наголосив на цілому ряді питань, пов’язаних з освітою в Україні. Так, він звернув увагу на посилену бюрократичну систему заповнення документів, з якою стикається абітурієнт при зарахуванні до університету. Цю ситуацію він порівняв з тим, коли йому, дорослій людині, доводиться приходити до ЖЕКу для заповнення різного роду документів, серед яких не важко і розгубитися. Тож, за його словами, абітурієнтам треба надавати всебічну консультацію з будь-якого питання. Крім того, університету слід розробити цілий інформаційний пакет, який задовольнить будь-які консультативні потреби майбутнього студента.
Також Ярослав Якович звернувся до тем, пов’язаних з середньою школою. Зокрема, він вказав, що на сьогодні позитивні оцінки за сертифікатами отримало 50% випускників шкіл і більшість з них йде вчитися до ВНЗ, але десь на третьому курсі значна частина студентів відраховується через низький рівень шкільної підготовки. Це може відбуватися не тільки з провини самих учнів, але й вчителів. Як приклад він привів випадок, коли вчителю фізкультури без належної підготовки доводилося заміняти на уроках учителя німецької мови.
Ярослав Болюбаш вказав на тенденцію щодо зменшення кількості дітей шкільного віку: з 2005 по 2010 роки кількість учнів зменшиться на 23%. А це, в свою чергу, призведе до того, що не абітурієнт шукатиме університет, а університет шукатиме абітурієнта. Себто, вже зараз виші повинні звернути увагу на те, щоб протягом найближчих років у них вистачало студентів, зокрема, створити якісь особливі форми співпраці зі школами.
За словами директора департаменту вищої освіти, університет є комерційно невигідною структурою, оскільки в нашій країні функціонує надто велика кількість ВНЗ, які працюють у неприйнятній для європейських вишів формі: викладач читає лекцію для 25 чоловік, а повинен - для 160. Серед способів неформального виду заробітку університету гість ЗНУ назвав різноманітні консультації, для впровадження яких треба мати «потужні кафедри».
Повернувшись до теми прийому абітурієнтів, Ярослав Якович сказав, що відбору студентів шкодить наявність тринадцяти пільгових груп. На його думку, чорнобильцям треба надавати належне лікування, а не пільги для навчання в університеті. Також він наполіг на тому, що ВНЗ повинні функціонувати згідно зі своїм статусом, себто технічні університети не повинні готувати гуманітаріїв, а медичні – істориків.
Ще одним пунктом у промові представника Міністерства освіти і науки України стали моменти, пов’язані з введенням засад Болонської системи навчання. Він зупинився на одному з них, пов'язаному з так званою «мережею якостей» - тобто із забезпеченням належної якості освіти. Тут він нагадав, що Болонський процес створили з метою вигідної конкуренції європейських університетів з університетами Північної Америки. Ярослав Якович розглянув елементи трьохциклової освіти й виступив з прогнозом, що в Україні статус магістра, швидше за все, представлятимуть дві форми: «магістр-професійний» і «магістр-академічний». Стосовно професора він зазначив, що людина з подібним науковим статусом повинна не просто викладати, але й включатися у ряд проектів на різних підприємствах і організаціях, пов’язаних з темою її наукових досліджень. І коли такий професор полишає ВНЗ, ректор повинен жалкувати не через втрату викладача, а через втрату проектів, які приносили навчальному закладу значні фінансові вливання.
Розглядаючи інші теми, пов’язані із Болонським процесом, промовець зупинився на тому, що не тільки ним варто перейняти європейський досвід у сфері освіти, але й європейцям не завадило б багато чому повчитися у нас. Адже через українську базову освіту на наших студентів й досі відчувається попит у Європі. Але європейцям переймати наш досвід заважає завищений рівень амбіцій. Ярослав Якович наполягав на тому, що «…ми не повинні втрачати наші освітні традиції, нам слід відстоювати їхнє збереження на вчених нарадах згідно з загальним принципом Болонського процесу».
«Держава не може не наглядати за освітою, - сказав директор департаменту вищої освіти Міністерства освіти і науки, - Замкнена, автономна система веде до загибелі – це є основним законом, який відомий кожному з фізиків».
На погляд Ярослав Болюбаша, наявність у регіональних вишів філій у районних центрах є нонсенсом, адже людина, яка хоче отримати вищу освіту, повинна побачити «нові обрії», зустрітися з культурними надбаннями, які відсутні у його рідному місці.
Насамкінець свого звернення до працівників Запорізького національного університету Ярослав Якович привітав їх із закінченням навчального року.
Олесь БАРЛІГ