Університет Вступнику Навчання Наука Міжнародна
діяльність
Студентське
самоврядування
Новини пресслужби ЗНУ / Новини / Декан ФІФ Галина Морошкіна: «Досвід естонських колег може виявитись корисним для нас при підготовці сучасних вчителів»

Декан ФІФ Галина Морошкіна: «Досвід естонських колег може виявитись корисним для нас при підготовці сучасних вчителів»

Декан ФІФ Галина Морошкіна: «Досвід естонських колег може виявитись корисним для нас при підготовці сучасних вчителів»
22.11.2016 16:54 Все Головні новини Факультети Іноземної філології Факультет іноземної філології міжнародна діяльність Тартуський університет

Нещодавно представники адміністрації та викладачі нашого вишу на запрошення естонських колег відвідали Нарвський коледжу Тартуського університету. Цей візит проходив у рамках проекту «Впровадження багатомовної моделі освіти та методології одночасного навчання предмету і мови (CLIL) в Запорізькому національному університеті та Запорізькій області». Захід відбувся завдяки Концепції вивчення іноземних мов, що вже кілька років, за ініціативи ректора Миколи Фролова, успішно реалізується у ЗНУ. Ось що розповідає про можливість впровадження в університеті багатомовної моделі освіти та про особливості навчального процесу ініціатор візиту, одна із членів делегації, декан факультету іноземної філології Галина Морошкіна:

- Нарвський коледж Тартуського університету запропонував ЗНУ цікавий проект впровадження багатомовної моделі освіти та методології одночасного навчання предмету і мови, який був розпочатий ним у 2000 році. В основі – канадський франко-англійський проект. Під час візиту в Естонію відбулось перше ознайомлення з організацією процесу навчання в мультимовному контексті. Полікультурна спільнота, яка мешкає в місті Нарва, обумовила необхідність впровадження такої системи задля твердження рідної естонської мови поруч з історично існуючою російською мовою. Прагнення Естонії приєднатися до європейських цінностей сприяло введенню поглибленого вивчення англійської мови. Ці три основні мови в поєднанні з предметною термінологічною базою забезпечують формування естонських випускників вишів.
Така багатомовна модель освіти потребує потужних фінансових і людських ресурсів, що ми й спостерігали в Естонії. Європейське фінансування поданого проекту дозволило організувати послідовне поетапне мультимовне навчання, починаючи з дитячого садку, продовжуючи в середній школі і завершуючи вищою школою. Багатомовне навчання у виші призвело до того, що викладачі різних предметів навчились співпрацювати у процесі викладання змісту дисциплін на різних мовах і набули досвіду навчання змісту за допомогою мовного інструменту та мові через вивчення змісту.
Корисним є також досвід естонського коледжу щодо підготовки вчителів з двох або трьох предметів, отримання диплому за двома спорідненими спеціальностями, наприклад, «естонська мова як друга», «російська мова як іноземна», «англійська мова», «вчитель мовного занурення», «класний вчитель». Студенти обирають другу спеціальність з 2 курсу.
Підготовка вчителя тут здійснюється за навчальною програмою, яка містить виключно дисципліни мовного та психолого-педагогічного циклів. Дисципліни за вибором підпорядковуються суто професійній підготовці. Після закінчення бакалаврату випускники можуть працювати лише в дитячих дошкільних закладах, після магістратури – в середній школі з кваліфікацією «вчитель гуманітарних предметів». Для роботи у виші обов’язковим є диплом про вчений ступінь доктора філософії. Всі доценти та професори університетів і коледжів окрім роботи в аудиторії повинні приносити гранти. Більшість наукових досліджень направлені на вирішення практичних питань освіти. Цікавим є також факт відсутності паперових залікових книжок. Вся інформація стосовно студента та його успішності фіксується і зберігається в електронному вигляді. Інформація про учнів шкіл, які виявили зацікавленість подальшого навчання в коледжі, вносяться в його електронну базу, де фіксуються всі успіхи, участі у конкурсах. Електронна залікова студентів фіксує всі складені дисципліни та оцінки за європейською шкалою, навіть ті, що було виконано під час академічної мобільності у інших вишах країни або за кордоном. Якщо студент відраховується, всі його попередні здобутки зберігаються і він складає іспити лише з тих дисциплін, які не було подолано. Навчальна програма залишається тією, на яку цей студент вступав, без нашої традиційної академічної різниці.
Між викладачами встановлені прозорі відношення щодо розподілу та перерозподілу навантаження: якщо жоден студент не зареєструвався для написання дипломної роботи до певного викладача, він цього року виконує більше аудиторної роботи. Колеги не допускають ситуації неповного завантаження.
Наш візит до Тартуського університету дозволив збагатитися знаннями про функціонування сучасного європейського вишу. Переконана, що деякі знахідки естонських викладачів можна успішно реалізувати і в ЗНУ.

Схожі новини