
Представники факультету журналістики Запорізького національного університету провели тренінг із дисципліни «Медіакультура» на тему: «Фейки та маніпулятивні технології у ЗМІ» за сприянням професора Олени Семенець. Дискусія проходила зі школярами, які навчаються у Школі молодого журналіста, що діє на базі Запорізької обласної організації Національної спілки журналістів України.
На початку заходу третьокурсники факультету журналістики змогли поспілкуватися з учнями та дізнатися про їхні знання щодо медіаграмотності, маніпулятивних технологій та інструментів перевірки інформації, а також особистого досвіду сприйняття фейків та маніпуляцій через ЗМІ. Виявилось, що учні мало ознайомленні з цією темою, тож тренінг був для них дуже актуальним.
Перш за все, студенти розкрили перед учасниками заходу поняття медіаграмотності. Вони розповіли, чим відрізняються поняття «медіаосвіта», «медіакультура» та «медіаграмотність». Учні школи погодились, що ці знання необхідні не тільки для журналістів та працівників медіагалузі, а й для всіх споживачів інформації. Окремо студентка Ілона Давиденкова розповіла про впровадження медіосвіти в програму навчання у школах та університетах в Україні.
Крім того, представники ЗНУ говорили про використання маніпулятивних технологій на телебаченні, у друкованих виданнях та соціальних мережах. Особливо цікавою виявилась тема телебачення. Таїсія Зозуль розповіла на прикладах про маркери, які використовують фахівці при підготовці телевізійних матеріалів. Учням дали можливість самостійно проаналізувати сюжет та виявити у ньому фейки, що дало змогу закріпити знання.
Провідною темою в блоці друкованих видань Наталія Гордибакіна визначила розпізнання професійних та непрофесійних матеріалів. У прикладах були матеріали з неперевіреними джерелами, чутками, надмірною емоційністю, оціночними судженнями та закликами. Таким чином, аудиторія змогла самостійно виявити всі недоліки у діяльності друкованих ЗМІ. Що стосується соціальних мереж, то тут була загострена увага більше на перевірці всієї інформації, яка подається соціальними мережами.
Ілона Давиденкова у цьому блоці надала практичні поради, які допоможуть розпізнавати фейки та маніпуляції. Завдяки таким знанням, у майбутньому споживання інформації на інтернет-ресурсах стане для школярів більш плідним та корисним.
Для прикладів фейків було обрано найвідоміші матеріали російських ЗМІ, які за допомогою спеціальних технологій змінюють реальність та звертаються більше до емоцій споживачів. Отже, підривають довіру до медіа. За допомогою практичних завдань спікери посіяли зерно критичного мислення та на практичному досвіді показали інструменти та технології, за допомогою яких можна перевіряти будь-яку інформацію та виявляти фейки.
Наприкінці тренінгу студенти побачили результат своєї роботи, тому що учні з легкістю вже могли відрізняти фейк від справжньою новини.
Ілона Давиденкова,
Таїсія Зозуль,
Наталія Гордибакіна