
Доктор психологічних наук, професор факультету СПП ЗНУ Євгеній Клопота виграв грант за програмою «Erasmus+» в Університеті ім. Масарика (м. Брно, Чеська Республіка).
Варто відзначити, що державний університет ім. Масаріка був заснований у 1919 р. У ньому навчається понад 40 000 студентів на 9 факультетах. До структури ВНЗ входять такі факультети, як педагогічний, юридичний, фізкультури та спорту, економічний, медичний, соціальних наук, інформатики, природньонауковий та філософський. Університет ім. Масаріка має потужну наукову та навчальну базу, входить до асоціації європейських університетів та займає друге місце по кількості студентів, які в ньому навчаються у Чеській республіці.
Стажування відбувалося на базі педагогічного факультету Університету ім. Масаріка. Професор Євгеній Клопота провів лекції та практичні заняття зі студентами. Постійно відбувалася взаємодія з колегами щодо особливостей української та чеської системи вищої освіти. На педагогічному факультеті приділяють велику увагу сучасній методології, розробці інноваційних психолого-педагогічних методів навчання та, найголовніше, практичній діяльності студентів.
Варто зазначити, що в університеті здійснюється навчання різноманітних категорій студентів: як молодих, так і дорослих, а також студентів з особливими потребами. Розвивається й дистанційна форма навчання. Університет має сучасне обладнання та гарну бібліотеку, якою можуть користуватися будь-які студенти, незважаючи на рівень здоров’я.
Цікавим є те, що в університеті діє електронна система, тобто відсутні паперові журнали, залікові книжки та відомості. Вразило те, що, наприклад, доцент на тиждень має навантаження 3-4 години. Тривалість заняття – 45 хвилин. У навантаження викладача входить підготовка до лекційних та практичних занять, написання наукових праць та здійснення міжнародних стажувань.
Вразило дійсно безбар’єрне середовище, яке Університет ім. Масаріка створює для студентів та викладачів з особливими потребами: воно починається від ліфтів, обладнаних звуковими приладами та брайлівськими позначками для осіб з порушеннями зору і завершується діяльністю потужного і сучасно обладнаного центру підтримки студентів з особливими потребами «Терезіус».
Під час тривалого спілкування фахівцями центру «Терезіус» було продемонстровано володіння найсучаснішими технологіями та обладнанням, які спрямовані на організацію безбар’єрного середовища, адаптації та забезпечення доступності навчально-методичних матеріалів для абітурієнтів та студентів різноманітних нозологій. Причому в Університеті ім. Масаріка навчається багато студентів, які мають глибокі порушення слуху, зору, опорно-рухового апарату, а також мовлення, інтелекту тощо.
Наприклад, для студентів із порушеннями зору, викладачами адаптуються та друкуються шрифтом Брайля навчальні матеріали (серед іншого – з англійської мови); виготовляються різноманітні мапи, схеми, малюнки для вивчення тих чи інших навчальних дисциплін. За потребою проводяться індивідуальні заняття з використанням спеціалізованих технічних засобів, які підвищують якість навчання та забезпечують можливість рівноправної участі таких студентів в інформаційному просторі університету.
Здійснюється підготовка студентів із порушеннями слуху та викладачів до спільної навчальної діяльності, тобто вивчення жестових мов. Студенти з порушеннями опорно-рухового апарату можуть вільно дістатися до будь-якого приміщення в університеті без сторонньої допомоги. Фахівцями центру «Терезіус» розроблюються й активно реалізуються методики та технології психолого-педагогічної, технічної, соціальної підтримки студентів з особливими потребами не лише в процесі їх навчання, а й щодо формування їх як самостійної, соціально активної особистості, здатної до самореалізації у різних суспільних сферах.
У Чеській республіці, як і в інших європейських країнах, діє законодавчо закріплений принцип виділення коштів на придбання спеціалізованих технічних засобів безпосередньо людині з інвалідністю, відповідно особливостей її наявних порушень та відповідних потреб. Це дозволяє кожні 5 років учню, студенту та викладачу, фахівцю у різних галузях професійної діяльності отримувати значну фінансову підтримку з боку держави.
Також професора Євгенія Клопоту було запрошено колегами з педагогічного факультету на «International Integration Symposium», який проводився спільно із американськими фахівцями з Університету Міннісоти. Цей захід був спрямований на обговорення проблем і перспектив процесу інтернаціоналізації вищої освіти, що відбувається зараз у світі.
Отже, міжнародні стажування за програмами академічної мобільності дають можливість науково-педагогічним працівникам ЗНУ здійснювати обмін знаннями, вміннями, науковими досягненнями, а також акумулювати та втілювати нові технології навчання в різноманітних галузях вищої освіти. Крім того, такі заходи зміцнюють позитивний імідж Запорізького національного університету на міжнародній арені.