Університет Вступнику Навчання Наука Міжнародна
діяльність
Студентське
самоврядування
Новини пресслужби ЗНУ / Новини / У ЗНУ завершують впровадження естонсько-українського проекту з багатомовної освіти

У ЗНУ завершують впровадження естонсько-українського проекту з багатомовної освіти

У ЗНУ завершують впровадження естонсько-українського проекту з багатомовної освіти
12.12.2017 10:15 Все Головні новини естонсько-український проект впровадження багатомовної освіти та методології інтегрованого навчання предмету та мові в ЗНУ та Запорізькій області CLIL методологія ФІФ Концепція вивчення іноземних мов

Одинадцятого грудня у Запорізькому національному університеті провели естонсько-український семінар на тему: «Перспективи багатомовної освіти в Україні в контексті євроінтеграції». Цей захід став підсумковим у рамках спільного естонсько-українського проекту «Впровадження багатомовної освіти та методології інтегрованого навчання предмету та мові (CLIL) в ЗНУ та Запорізькій області», який упродовж двох років активно реалізувався викладачами Нарвського коледжу Тартуського університету (Естонія) та ЗНУ. Успішна півторарічна співпраця надала можливість значно просунутися у впровадження в освітній процес моделі інтегрованого навчання предмету та мови. Варто відзначити, що проект реалізується за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Естонії в рамках програми розвитку співробітництва та гуманітарної допомоги.

Модератором заходу став один із співорганізаторів естонсько-українського проекту – проректор з наукової роботи ЗНУ, професор Геннадій Васильчук. Він відзначив, що свого часу в рамках реалізації програми ЗНУ з візитом відвідувала Перший секретар Посольства Естонії в Україні Хелен Еннок. Під час зустрічі з керівництвом ЗНУ почесна гостя наголосила, що для Естонської Республіки на сьогодні Україна – найголовніший партнер для стратегічного співробітництва. Щороку між нашими країнами реалізується близько 50 проектів, загальною сумою на 2,5 млн євро. До кола інтересів естонської сторони входить допомога в реформуванні української освіти, співпраця в галузі ІТ, допомога вимушеним переселенцям зі Сходу України, реалізація соціальних проектів тощо.

На початку заходу привітав присутніх із початком роботи семінару заступник директора, начальник управління загальної, середньої, дошкільної та позашкільної освіти департаменту освіти і науки Запорізької обласної державної адміністрації Віктор Захарчук. Він відзначив добру тенденцію активного впровадження тих проектів і програм, котрі підтримав Запорізький національний університет. Крім того, Віктор Миколайович підкреслив їхню відмінну результативність та неабияку освітню користь для нашої області. Віктор Захарчук розповів про функціонування центру «Сузір’я», котрий охоплює роботи із численними структурами болгарської, грецької, німецької, польської та інших меншин.

Зі словами привітань до учасників семінару звернулася директор департаменту освіти і науки Запорізької міської ради Юлія Погребняк. Вона торкнулася теми реформування системи освіти і відзначила, що саме освітяни відповідальні за майбутнє дітей. Тому – не стояти на місці та постійно розвиватися – ось що лишається провідним завданням кожного, хто віддав себе цій важливий місії: вчити, виховувати, направляти!

Заступник декана факультету іноземної філології Запорізького національного університету Катерина Василина зауважила, що темпи впровадження методики CLIL у виші на сьогодні досить активні. І цей факт дає надію на впровадження все нових проектів галузі та розширення її меж, як у виші, так і в області.

Проектний координатор Посольства Естонії в Україні з питань розвитку співробітництва та гуманітарної допомоги Анастасія Михайлова в своєму виступі окреслила пріоритети діяльності структури, яку вона має честь представляти. Йшлося про огляд проектної діяльності між Естонією та Україною, місце та роль цього проекту в загальній структурі діяльності, розвиток демократії, підтримку бізнесу, громадянського суспільства, створення робочих місць, підтримку жінок, і звичайно, - реформування системи освіти. Доповідач розповіла, що зараз в Україні впроваджують 37 проектів.

Співорганізатор українсько-естонського проекту, проректор з наукової роботи ЗНУ, професор Геннадій Васильчук розповів присутнім про хронологію ідеї «Впровадження багатомовної освіти та методології інтегрованого навчання предмету та мові (CLIL) в ЗНУ та Запорізькій області», яку упродовж двох років активно реалізували викладачі Нарвського коледжу Тартуського університету (Естонія) та ЗНУ. Його доповідь стосувалася багатьох важливих нюансів проектного менеджменту. Хронологічні рамки були окреслені датами 1 вересня 2016 року та 31 грудня 2017 року. Перший етап стосувався візиту запорізької делегації в Естонію, другий – проведенню соціологічного опитування (1,5 тисячі респондентів ЗНУ) щодо оцінки стану справ у виші у вказаному питанні, третій – організації міжнародного семінару, до якого долучилися близько 400 осіб, а четвертий проведенню двох семінарів для вчителів. Геннадій Миколайович підкреслив, що проект дав можливість встановити чимало партнерських зв’язків, а також отримати великий обсяг методологічних напрацювань від колег із Естонії.

Із доповіддю «Мовна політика: досвід Естонії та країн Євросоюзу» виступила перед присутніми директор Нарвського коледжу Тартуського університету Крістіна Каллас. Вона представила огляд роботи дошкільних закладів, шкіл, вишів в Естонії. Крім того, доповідач розповіла про певну політизованість мовного питання, конфлікти між етнічними меншинами, гострі зіткнення тощо. Крістіна Каллас ознайомила учасників із нюансами, котрі стосувалися прийняття нової редакції мовного закону в Естонії, функціонування мовної інспекції, школи мовного занурення та двомовного занурення.

Згодом Ірене Кяосаар (Естонський центр інтеграції) відзначила, що реалізація багатомовної освіти на прикладі Естонії мала свої плюси й мінуси. До плюсів доповідач віднесла зрозуміле мовне законодавство та чітку позицію уряду, тісну співпрацю з органами місцевого самоврядування, навчання директорів шкіл, вчителів, детальне консультування тощо. А серед мінусів були такі позиції: політизованість зазначених процесів, недостатнє залучення школярів та їх батьків до комунікаційних процесів із теми, недостатня підтримка «слабких шкіл», мала кількість вчителів, які б володіли естонським на рівні рідного, слабка методологічна підтримка вчителів російської.

Кілька важливих тем порушили у своїх доповідях і викладачі Запорізького національного університету. Про «Аналіз та результати дослідження, проведеного в рамках проекту» йшлося у виступі – Олександри Головко (ФІФ, координатор естонсько-українського проекту від України, експерт при написанні звіту). Про «Результати впровадження методології CLIL при підготовці перекладачів» розповіла – Світлана Запольських (ФІФ, експерт при написанні звіту естонсько-українського проекту). Тему використання елементів методології CLIL на заняттях з іспанської мови представила присутнім Оксана Тєлкова (ФІФ). А можливості використання елементів методології CLIL у навчанні студентів факультету журналістики – Катерина Сіріньок-Долгарьова (факультет журналістики ЗНУ).

Про перспективи впровадження методології CLIL у викладання іноземної мови для професійного спілкування доповіла Світлана Вавіліна (ФІФ), а сучасні технології у навчанні англійської мови як іноземної окреслила Ірина Андрєєва (ФІФ). Йшлося на заході і про методичний семінар-практикум з методології CLIL для вчителів іноземних мов. Відгуки, результати, перспективи цієї діяльності прокоментувала Ольга Каніболоцька (ФІФ).

Досвідом впровадження CLIL поділилася з присутніми декан факультету іноземної філології ЗНУ Галина Морошкіна. Вона висловила щиру подяку естонським колегам за цінні рекомендації і професійну підтримку і відзначила, що це тільки старт великих освітніх напрацювань: надалі вони тільки ширшатимуть і міцнішатимуть.

Наприкінці семінару кожен міг поставити питання гостям, уточнити важливі нюанси з теми, висловити власні пропозиції щодо продовження проекту, особливо щодо практичних рекомендацій. Чимало аспектів цієї частини роботи стосувалося галузі дошкільної освіти. Так, її представники запропонували ідею проходження практики студентів ФІФ на базі дошкільних закладів, у тому числі у контексті використання методології CLIL. Подібну пропозицію активно підтримали освітяни ЗНУ.

Співорганізатор проекту, викладач ФІФ Олександра Головко вручила гостям пам’ятні подарунки – календарі зі зворушливим дарчими надписами та натяком на те, що в них можна проставити дати майбутніх візитів естонських колег до нашого вишу.

Головний фахівець із підвищення кваліфікації та перенавчання працівників освітніх закладів Нарвського коледжу Тартуського університету Тетяна Бабанська подякувала усім учасникам семінару та відзначила, що кожен із них отримає поштою сертифікат про підтвердження участі в цьому заході з опанування методології CLIL.

Усі охочі мали нагоду ознайомитися з тематичною виставкою від Наукової бібліотеки Запорізького національного університету, на якій було представлено, зокрема й напрацювання викладачів вишу з теми.

Крім того, після семінару в Запорізькому національному університеті провели засідання круглого столу «Продовження проекту: яким воно має бути?». На ньому були присутні: директор Нарвського коледжу Тартуського університету Крістіна Каллас, представник Естонського центру інтеграції Ірене Кяосаар, головний фахівець із підвищення кваліфікації та перенавчання працівників освітніх закладів Нарвського коледжу Тартуського університету Тетяна Бабанська, проектний координатор Посольства Естонії в Україні з питань розвитку співробітництва та гуманітарної допомоги Анастасія Михайлова, співорганізатор українсько-естонського проекту, проректор з наукової роботи ЗНУ, професор Геннадій Васильчук, декан факультету іноземної філології ЗНУ Галина Морошкіна, її заступник Катерина Василина, завідувач відділу аспірантури і докторантури Юрій Каганов, заступник начальника навчального відділу Валентина Горлач та викладачі ЗНУ: Станіслав Іваненко, Олександра Головко, Світлана Запольських, Світлана Вавіліна, Наталя Костенко, Катерина Сіріньок-Долгарьова та інші.

Учасники засіданні детально обговорили важливі нюанси впровадження у виші Концепції вивчення іноземних мов – унікального проекту Запорізького національного університету, який вже кілька років втілюється у виші за підтримки ректора Миколи Фролова. Також присутні обговорили умови проведення професійно орієнтованих практикумів, які в ЗНУ викладають іноземною викладачі факультетів.

Серед пропозицій звучали рекомендації долучити до списку рекомендованої літератури блоки джерел іноземною мовою. Так, студенти малу б нагоду ознайомитися не лише з найновішою інформацією з теми, але й покращити знання з іноземної. Крім того, йшлося на заході і про перспективи ліцензування у виші спеціальності «Дошкільне виховання».

Наприкінці засідання освітяни Запорізького національного університету щиро подякували естонським колегам за приїзд, за те, що вони поділилися своїм досвідом. Також вони висловили надію, що ще неодноразово зустрінуться на базі ЗНУ у рамках утілення нових програм галузі.

 

Марія Канцелярист

 


Схожі новини