Стара версія
Університет Вступнику Навчання Наука Міжнародна
діяльність
Студентське
самоврядування
Новини пресслужби ЗНУ / Новини / Інклюзивна освіта в ЗНУ: традиції новації, якість

Інклюзивна освіта в ЗНУ: традиції новації, якість

Інклюзивна освіта в ЗНУ:  традиції новації, якість
04.04.2018 14:10 Все Головні новини Факультети Соціальної педагогіки та психології Факультет соціальної педагогіки та психології інклюзивна освіта соціальна освіта безбар’єрний освітній простір

У рамках робочої поїздки до Запорізької області дружина Президента України Марина Порошенко відкрила Всеукраїнську науково-практичну конференцію «Досвід та перспективи розвитку інклюзивної освіти в Україні: регіональний аспект», у якій взяли участь майже 500 освітян з усієї країни.

Серед учасників конференції також педагоги із Кіровоградської, Чернівецької та Херсонської областей, які в Запоріжжі проходять триденний тренінг Благодійного Фонду Порошенка з питань організації роботи Інклюзивно-ресурсних центрів. Такі тренінги вже пройшли педагоги з дев’яти регіонів України і до листопада 2018 року заплановано охопити всю Україну. Учасником заходу став і Запорізький національний університет.

Звертаючись до освітян та науковців, Марина Порошенко відзначила, що сьогодні в державі успішно проводиться реформа освіти, завдяки якій створюється новий освітній простір рівних можливостей для всіх дітей України без винятку. І одним із етапів цієї реформи є створення мережі Інклюзивно-ресурсних центрів.

- Для ефективної роботи Інклюзивно-ресурсні центри будуть використовувати сучасні міжнародні тести для оцінки навчальних здібностей дітей. Це сприятиме запровадженню більш нових та прогресивних підходів у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами, - наголосила Дружина Президента.

Учасників науково-практичної конференції також привітав голова облдержадміністрації Костянтин Бриль.

- Дуже пишаюся тим, що Запорізький край зустрічає таку шановну освітянську спільноту. Насамперед  хочу подякувати Марині Анатоліївні. Адже завдяки вашій довірі  ми маємо високі результати і нині можемо ділитися досвідом з освітянами України. Ми бачимо, що інклюзивна освіта крокує Україною, і всі ми наближаємось до європейських стандартів життя, коли кожен громадянин має рівні можливості для реалізації особистого потенціалу. Ми маємо чим пишатися: у порівнянні з попереднім 2016/17 навчальним роком у 2017/18 навчальному році кількість закладів освіти з інклюзивною формою навчання та кількість дітей збільшилася у 2,5 разу. Це 121 школа, близько 400 дітей та 27 садочків. Крім цього, в Запорізькому регіоні вже облаштовано 53 сучасні медіатеки та закуплено спеціальні сходові гусеничні підйомники. Важливим кроком у формуванні інклюзивного освітнього середовища є створення ІРЦ. Упевнений, що вже у вересні 2018 року кожна територія області матиме власний Інклюзивно-ресурсний центр, - підкреслив голова облдержадміністрації Костянтин Бриль.

У ході всеукраїнської конференції відбулася презентація автоматизованої системи підтримки діяльності Інклюзивно-ресурсних центрів.

За словами Марини Порошенко, «однією з переваг цієї електронної програми є можливість вести реєстр дітей, які перебувають на обліку ІРЦ, реєстр фахівців та інклюзивних навчальних закладів України. І дуже важливо, що все це об’єднано єдиною електронною програмою «Державна система освіти» (ДСО).

Освітяни переконані, що автоматизована інформаційна система підтримки діяльності Інклюзивно-ресурсних центрів дозволить підвищити якість освітніх послуг для дітей з особливими освітніми потребами та сприятиме ефективному використанню державної субвенції на підтримку таких учнів за принципом «гроші за дитиною».

Ще однією з позитивних новин для освітян стало запровадження окремої ставки асистента вчителя на кожен інклюзивний клас.

- Я дуже вдячна Міністерству освіти і науки та Кабінету Міністрів України, які підтримали рішення ввести ставку асистента вчителя у школах. Нині йдеться про систему «одна ставка на клас». Проте я маю мрію, аби в Україні кожну дитину з особливими освітніми потребами підтримував окремий асистент вчителя. Впевнена, що це можливо, адже про це каже існуючий світовий досвід, - зазначила Марина Порошенко.

Оскільки з 2016 року у Запорізькій області реалізується пілотний проект Благодійного Фонду Порошенка та Міністерства освіти і науки, місцеві фахівці презентували учасникам конференції монографію «Розвиток інклюзивно-освітнього середовища в Запорізькій області: науково-методичний аспект». У цьому виданні містяться методичні рекомендації для педагогів закладів з інклюзивною формою навчання, науково-теоретичні засади впровадження інклюзивної освіти, а також розглядаються особливості професійної підготовки вчителів у системі післядипломної педагогічної освіти.

Учасникам заходу розповіла про особливості про розвиток інклюзивної освіти представниками Запорізького національного університету декан факультету соціальної педагогіки та психології, доцент Ольга Пономаренко. Вона відзначила напрацювання в області спеціальної освіти саме факультету соціальної педагогіки та психології Запорізького національного університету. У презентації виставки досягнень ЗНУ їй допомагали: проректор з науково-педагогічної та навчальної роботи Олександр Гура, завідувач кафедри соціальної педагогіки Наталія Заверико та завідувач навчальної лабораторії соціальної педагогіки та психології Наталія Мамай та інші.

Так, Ольга Вікторівна зауважила:

- Розвиток українського суспільства в нових історичних умовах державної самостійності вимагає суттєвого посилення методологічної функції досліджень усіх напрямків педагогічної теорії і практики. В Україні підготовку соціальних педагогів уперше, у 1992 році,  започаткувала кафедра соціальної педагогіки Запорізького національного університету. У 1995 році спеціальність «соціальна педагогіка» в ЗНУ була акредитована за найвищим, 4 рівнем акредитації. 25 років, чверть століття, факультет соціальної педагогіки та психології Запорізького національного університету веде підготовку соціальних педагогів, найперше, для громади Запорізького краю та південно-східних областей України. Створено потужну наукову школу із соціальної педагогіки, зокрема,  6 докторів наук, професорів, більше 30 кандидатів наук, доцентів, які підготували та випустили більше 1,5 тисячі фахівців із соціальної педагогіки, одним із напрямків діяльності яких є робота з дітьми та молоддю з особливими потребами.

Ми пишаємося своїми випускниками, які сьогодні на передньому плані впровадження концепції Нової української школи, та зокрема такого важливого напрямку роботи, як інклюзивна освіта:

        - Юлія Погребняк, керівник департаменту освіти і науки виконавчого комітету Запорізької міської ради;

        - Жанна Вінниченко, директор Балабинського навчально-виховного комплексу «Школа 1-3 ступенів гімназія «Престиж»;

         - Петрова Ольга, завідувач відділення соціального обслуговування вдома Запорізького міського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг);

        - Новік Тетяна, завідувач відділення денного перебування Запорізького міського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг);

        - Базарова Євгенія, завідувач відділення денного перебування Запорізького міського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг);

        - Конашкова Світлана, завідувач відділення соціального обслуговування вдома Запорізького міського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг);

        - Тонєва Ганна, завідувач відділення соціальної реабілітації дітей з інвалідністю Запорізького міського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг);

        - Тищенко Олександра, завідувач відділення денного перебування Запорізького міського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг);

        - Литовченко Вікторія, соціальний педагог відділення соціальної реабілітації дітей з інвалідністю Запорізького міського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг);

        - Кічка Інна, соціальний педагог відділення соціальної реабілітації дітей з інвалідністю Запорізького міського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг);

        - Башилова Наталія, асистент учителя, соціальний педагог в інклюзивній школі № 66;

        - Івашко Олександра, керівник програми «Кенгуру», соціальний педагог Запорізької обласної громадської організації «Флоренс»;

        - Обухова Наталія, учитель-дефектолог, сурдопедагог КЗ «Запорізька спеціалізована загальноосвітня школа-інтернат «Джерело» Запорізької обласної ради;

         - Ангеловська Галина, вихователь спеціальної загальноосвітньої  школи-інтернату «Орієнтир»;

        - Балашова Юлія, вихователь спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату  № 2;

        - Куліковський Сергій, педагог-організатор спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату «Світанок»;

        - Сидоренко Тетяна, вихователь спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату «Світанок»;

        - Таран Наталія, вихователь КЗ «Вільнянська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат»  Запорізької обласної ради.

Базовий навчальний курс  «Соціально-педагогічна робота з дітьми з обмеженими можливостями на спеціальності «соціальна педагогіка» розроблено та включено в начальний план з 1999 року.

Саме до цього навчального курсу розроблено систему виробничої практики з широкою базою навчальних та соціальних закладів міста Запоріжжя та Запорізької області, які опікуються даною категорією дітей: ГО «Надія», БФ «Щаслива дитина», Запорізька обласна ГО «Центр підтримки та просвіти в громаді «Флоренс», територіальні відділення міської служби соціальної допомоги м. Запоріжжя, Запорізький обласний центр соціальної реабілітації дітей-інвалідів».

Навчальний курс «Основи інклюзивної освіти» в Запорізькому національному університеті розроблено й запроваджено з 2017/2018 н.р.  для всіх спеціальностей із педагогічною складовою, а на нашому факультеті вона викладається з 2014-2015 н.р.

Проблеми створення інклюзивного середовища  для осіб з інвалідністю  були предметом  науково-практичного вивчення ще на початку 2000-х років.

1999-2005 роки. Факультет соціальної педагогіки та психології  активно включився в реалізацію міжнародного науково-практичного проекту «Соціальна освіта в Україні». Пріоритетними  були визначені такі теми: Формування здорового способу життя, усвідомлене батьківство, соціально-педагогічна робота з дітьми та молоддю з особливими потребами.  Залучення до співпраці  практикуючих соціальних педагогів, психологів, соціальних працівників, волонтерів, активістів громадських організацій сприяло  розширенню змісту  навчальних предметів, появі нових практико-орієнтованих спецкурсів, підготовки методичних рекомендацій.

У рамках цього проекту на факультеті було засновано Регіональний ресурсний центр, що дало змогу розширити можливості спеціалістів соціальної сфери, освітян щодо доступу до новітніх  інформаційних та  методичних ресурсів,  створити умови для вивчення досвіду зарубіжних та вітчизняних  спеціалістів, урешті-решт, об’єднати й консолідувати в досягненні поставленої мети науковців, спеціалістів-практиків, громадських організацій, міжнародних партнерів.

У рамках реалізації цього проекту ЗНУ, на факультеті СПП з 2003 року успішно виконано спільний українсько-німецький проект «Вчимося та працюємо разом», разом з університетом прикладних наук Магдебург-Стендаль, Німеччина. У 2003 році на нашій базі було проведено масштабну Міжнародну науково-практичну конференцію «Люди з обмеженими можливостями: європейські перспективи спільного навчання та проживання». Учасниками й спікерами були представники  13 європейських університетів.

Одним із практичних результатів цього проекту було створення на базі факультету першої в Україні навчальної лабораторії соціальної педагогіки, обладнання для якої повністю надали наші німецькі партнери, а працівники пройшли стажування в Німеччині та Норвегії. На  базі лабораторії студенти й сьогодні мають змогу отримувати практичні навички роботи з дітьми з особливими потребами, а працівники територіальних центрів соціальної допомоги - проходити підвищення кваліфікації та перепідготовку.

До того ж, саме обладнання нашої лабораторії стало зразком для створення соціально-реабілітаційних комплексів у кожному територіальному центрі м. Запоріжжя, а Міністерство соціальної політики у 2007 році запозичило перелік обладнання цієї лабораторії для обладнання усіх тер центрів нашої держави.

Саме завдяки матеріалам та обладнанню лабораторії наші студенти мають змогу  вивчати індивідуальні особливості  дітей з вадами розвитку та дітей, які потребують  спеціально організованих  занять з розвитку пізнавальної сфери, навичок самообслуговування, моторики, комунікативних навичок та вмінь. На базі лабораторії проходять навчальні заняття з таких дисциплін, як «Психодіагностика», «Соціально-педагогічна  робота з дітьми з особливими потребами», «Навички соціального обслуговування» та інші. Студенти опановують  техніки роботи за  методиками Монтессорі, раннього розвитку дитини «Зерняткo», сенсорні дошки, глино та піскотерапії тощо.

2005-2015 роки. Науковці факультету соціальної педагогіки та психології  активно включилися в реалізацію проекту «Надання соціальних послуг сім’ям у громаді».

Було проведено більше 20 науково-практичних семінарів, практикумів, як в університеті, так і в територіальних громадах, де ми активно долучилися до впровадження освітніх проектів з активізації лідерів місцевих громад, створення громадських осередків батьків дітей з особливими потребами у віддалених територіальних громадах, а саме: створення умов для  їх активної співпраці з органами місцевого самоврядування, партнерство, проектний менеджмент з державними та міжнародними донорами, а також  постановка цілей та самостійного  вирішення проблем через опанування технологіями усвідомленого батьківства.

У процесі виконання цього проекту разом із Запорізьким обласним фондом інвалідів, за підтримки ЗОДА, у 2008 році у ЗНУ, на факультеті СПП, відкрили спеціалізований комп’ютерний клас для навчання студентів із вадами зору. Майбутні соціальні педагоги, психологи опановують технології навчання комп’ютерної грамоти  слабозорих дітей.

У рамках науково-дослідної роботи кафедр та виконання цього міжнародного просвітницького проекту науковцями та пошукачами нашого факультету було захищено:

 4 кандидатські дисертації на теми:

- «Соціально-педагогічні засади роботи з батьками з особливими потребами», 2007 рік;

-«Підготовка майбутніх соціальних педагогів до використання казкотерапії у професійній діяльності», 2010 рік;

- «Соціально-педагогічна адаптація студентів з обмеженими можливостями в умовах вищого навчального закладу», 2013 рік;

- Соціально-педагогічні умови інтеграції старшокласників з вадами зору в соціумі», 2015 рік.

Доцент кафедри педагогіки та психології Клопота Є.А. захистив докторську дисертацію «Психологічні основи інтеграції в суспільство осіб з вадами зору», 2015 рік.

         Ми продовжуємо пошук нових напрямків роботи, залучаємо міжнародних фахівців, постійно навчаємося самі.

          З початку 2000 х до сьогодення  у нас викладали практико-орієнтовані навчальні курси з означеної проблематики  Отто та Флоренс Дриджери (Канада), професор Міхаель Віш, Дітер Дамерінг, Вольф Бломерс, Томас Вош (Німеччина), Ендрю Геддерт, Гарри Сотник, Джеймс Скотт (США), Тамара Боскич (Босния та Герцеговина), Роже Квинтенс (Нідерланди), ми практикуємо постійні відеолекторіїї з нашими колегами з університету Джона Хопкінса (США) та університету Торнхейм (Норвегія) та інші.

За останні 2 роки було проведено 1 Всеукраїнська «Теорія і практика соціально-педагогічної роботи: нові техніки та технології роботи соціального педагога/соціального працівника», 2 регіональні конференції, у тому числі  з проблем соціальної та  інклюзивної освіти.

Активно співпрацюємо з Українським  фондом допомоги дітям із синдромом аутизму. За останні 2 роки, на нашій базі,  було проведено 4 семінари для батьків, які виховують дітей з аутизмом, педагогів м. Запоріжжя та Запорізької області з означеної теми.

Запорізький національний університет потужна науково-педагогічна структура нашого регіону. Ми активно долучаємося до проектної діяльності, особливо там, де співпадають наші науково-практичні інтереси, накопичений досвід та запити освітян нашого регіону.

Наукова бібліотека ЗНУ проаналізувала й узагальнила науково-методичне забезпечення в галузі інклюзивної освіти й розробила проект «Бібліотека ЗНУ- відкритий інформаційний простір регіону з інклюзії», для широкої ланки освітян нашого регіону, школярів, студентів, громадських організацій, які долучаються до впровадження інклюзивної освіти.

Сподіваємося, що наша ініціатива знайде розуміння та підтримку Фонду Петра Порошенка за підтримки пані Марини Порошенко, ЗОДА, МОН України.

Створення безбар’єрного освітнього простору, поширення нових та якісних підходів до отримання інформації, надаватиме  можливості для навчання та спілкування в атмосфері співпраці.

 

Факультет соціальної педагогіки та психології

Схожі новини