Стара версія
Університет Вступнику Навчання Наука Міжнародна
діяльність
Студентське
самоврядування
Новини прес-служби ЗНУ / Новини / У ЗНУ відбулося засідання круглого столу у рамках проєкту EUVOLIA

У ЗНУ відбулося засідання круглого столу у рамках проєкту EUVOLIA

У ЗНУ відбулося засідання круглого столу у рамках проєкту EUVOLIA
05.11.2019 08:47 Все Головні новини Факультети Іноземної філології Історичний Факультет іноземної філології історичний факультет круглий стіл проєкт EUVOLIA

Минулого тижня у ЗНУ у рамках реалізації міжнародного грантового проєкту «Європейські цінності в художній літературі» («European Values in Literary Arts») відбулося засідання круглого столу на тему «Європейські цінності для нової української школи». Його учасниками стали майже 60 представників загальноосвітніх закладів Запоріжжя – вчителі мови та літератури (української та зарубіжної). Доповідачами на засіданні виступила команда фахівців факультету іноземної філології та історичного факультету університету, задіяних у цьому проєкті. Дистанційно участь також взяли науковці з Сумського державного університету.

Нагадаємо, грантовий проєкт «Європейські цінності в художній літературі» (EUVOLIA) гранту напряму «Jean Monnet Module» програми «Erasmus+», окрім інших заходів, що вже були реалізовані в ЗНУ (обладнання мультмедійної аудиторії ФІФ, навчання студентів тощо), передбачає проведення засідань круглих столів для освітян. Ці заходи, за задумом організаторів, стануть майданчиком для дискусій і обговорення актуальних тем.

Нова українська школа наразі вимагає від учителів, аби ті були культуртрегерами – носіями й розповсюджувачами освіти й культурних установок. Проєкт, у виконанні якого задіяна університетська команда (два факультети), покликаний допомогти впроваджувати концепцію європейських цінностей й у закладах загальної середньої освіти.

Отже, даний круглий стіл відбувся за підтримки партнерів: проєктів програм ім. Жана Моне «Впровадження цінностей Європейського Союзу в Україні», «Загальноєвропейська конвергенція правових, економічних та культурних засад попередження корупції» та «Європейська проєктна культура», Запорізького обласного товариства дослідників історії і культури Центральної та Східної Європи, Української асоціації викладачів і дослідників європейської інтеграції, Українського Шекспірівського центру.

Учасників круглого столу у ЗНУ привітали проректор з науково-педагогічної роботи, доцент кафедри новітньої історії України Юрій Каганов і координатори заходу – доцент кафедри німецької філології і перекладу Олена Тупахіна. Вони також окреслили мету й завдання зустрічі. Адже саме на шкільних вчителях лежить першочергова відповідальність за виховання комплексу моральних, етичних і загальнолюдських цінностей у молоді. Яким чином це можливо здійснювати посередництвом літератури та мистецтва, відходячи від принципу формалізму, йшлося під час засідання. Модераторами сесійних засідань також виступили Олександра Ніколова (доцент кафедри німецької філології і перекладу, керівник модулю EUVOLIA) та Станіслав Черкасов (голова Запорізького обласного товариства дослідників історії і культури Центральної та Східної Європи, координатор проєкту EUVOLIA).

Першим доповідачем круглого столу став закордонний гість – завідувач кафедри романської філології Люблянського університету (Словенія) Боштіан Марко Турк. Він розповів про свою діяльність і власне бачення проблематики, торкнувся політичних, економічних реалій життя європейських країн і власне країни, яку представляє. Головними цінностями більшості мешканців Словенії є християнські морально-етичні установки, що заклали фундамент європейського права та моралі, і, передусім, цінність людського життя. Однак сьогодні ці засади подекуди руйнуються через низку обставин. Отже, на думку фахівця, приєднання України до Євросоюзу, може зміцнити його морально-ціннісні підвалини й зробити концептуальну позицію Європи кращою.

Надалі відбулися дискусії в рамках роботи двох секцій. Питання щодо впровадження загальноєвропейських цінностей у школі, методів їх формування та пасток, пов'язаних із традиційними підходами, розглянули керівники модулю EUVOLIA – Юрій Каганов, Олена Тупахіна, Катерина Василина.

У контексті теми своє дослідження «Конструювання ‘’радянської людини’’ (1953-1991 рр.)» представив історик ЗНУ Юрій Каганов. Праця, створена за архівними матеріалами, присвячена комплексному історичному аналізу основних інститутів, агентів, механізмів, форм і особливостей конструювання особистості «радянської людини» в контексті ідеологічної ситуації в УРСР. Автор показав як позитивні, так і негативні механізми, які використовувалися як радянською школою, так й іншими інститутами ідеологічного впливу для формування молодої особистості. Через формалізований підхід виникав так званий парадокс «дволикого януса», коли людина мала один комплекс цінностей, який діяв у рамках обмеженого кола родини й однодумців, а зовсім інший мав бути представлений офіційно, позиціонуватися у суспільстві. Він також показав різницю між «тоталітарною особистістю» і «демократичною особистістю» і методами, що її формують. Одним із таких методів є вплив літератури та мистецтва, чим наразі може користуватися й НУШ у процесі виховання демократичного способу мислення вільної особистості. Доповідач також відповів на запитання учасників круглого столу.

Модель «Я» та «Інший» у контексті європейських цінностей та міжкультурної комунікації представили Ірина Павленко (завідувач кафедри російської філології ЗНУ) та Наталія Торкут (директор Українського Шекспірівського центру). Йшлося про необхідність відходу від формалізму, подвійних стандартів, нав’язування ціннісних орієнтирів у процесі розвитку молодої особистості. А художній текст має розглядатися як кейс для розуміння ціннісного коду в процесі викладання літератури в закладах освіти. Також була обговорена необхідність повернення у канву вітчизняного літературного процесу українських письменників, які часто позиціонуються як радянські або російські.

Під час другої сесії виступив Олексій Макаренков (координатор модулю проєкту Програми ім. Жана Моне «Загальноєвропейська конвергенція правових, економічних та культурологічних основ попередження корупції»). У рамках теми розглянули правові, історико-культурні та інші аспекти, що стосуються європейських цінностей, а також пов’язані з ними міфи й факти.

За результатами засідання круглого столу був обговорений і підписаний проєкт резолюції щодо впровадження ціннісно-орієнтованого підходу у викладання дисциплін гуманітарного циклу. Серед його пунктів зазначено використання інтегрованого підходу, протидія нав’язуванню ціннісних установок, застосування методики емоційного впливу засобами читання художнього тексту тощо.

Учасникам засідання руглого столу також вручили сертифікати від проєкту EUVOLIA.

 


Фотогалерея:
https://www.facebook.com/pg/pressluzhbaZNU/photos/?tab=album&album_id=112236866884327

Олена Хлистун

 

Схожі новини