До уваги старшокласників: у ЗНУ оприлюднили аналіз типових помилок учасників цьогорічного пробного ЗНО з географії

Співробітники відділу доуніверситетської підготовки, профорієнтації та працевлаштування ЗНУ (ZNU, Zaporizhzhia National University) під керівництвом начальниці Галини Микитів та представники факультетів, які брали участь в організації та проведенні цьогорічних тренінгів із написання зовнішнього незалежного оцінювання, продовжують оприлюднювати результати аналізу типових помилок абітурієнтів – учасників пробних тестувань із написання ЗНО. Ці дані вступники зможуть використати для самостійної підготовки до успішного складання ЗНО та під час онлайн-консультацій зі шкільними вчителями. Рекомендації викладачів ЗНУ, які проаналізували тренінгові роботи старшокласників, містять не лише розгляд типових помилок, але й методичні рекомендації щодо підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання.
У безкоштовному пробному тренінгу із зовнішнього незалежного оцінювання з географії брали участь 184 особи. Тести підготовлені за зразком завдань, розміщених на сайті www.testportal.gov.ua Були використані видання й матеріали, посібники, рекомендовані МОН України для підготовки до незалежного тестування.
Над виконанням тестових завдань зошита № 1 працювало 93 особи, а над виконанням тестових завдань зошита № 2 працювала 91 особа. Статистична обробка результатів тестування дозволяє стверджувати, що зошит № 1 та зошит № 2 були аналогічними за складністю виконання, оскільки середньостатистичний учень, що працював над зошитом № 1, надав 39% правильних відповідей. Те саме можна стверджувати й про середньостатистичного учня, який працював над зошитом №2.
Інші виміри, які вказують нам на цю тенденцію, тобто характеризують середні показники, також збігаються. Отже, можна стверджувати, що основний принцип зовнішнього незалежного оцінювання – рівні умови – був витриманий під час безкоштовного пробного тренінгу із зовнішнього незалежного оцінювання – 2020 з географії в ЗНУ.
Абітурієнти продемонстрували загалом задовільний рівень знань, про що свідчать дані таблиці 1. Кількість учнів, які успішно виконали завдання, становить 94,6 %. Разом із цим, лише 20,65 % учнів отримали оцінки більше 150 балів і 3,26% більше 180 балів (6 учнів).
Таблиця 1.
Загальна успішність виконання завдань
№ |
Успішність виконання завдань |
Кількість учасників |
У % до кількості тих, хто взяв участь у тестуванні |
|
1 |
достатній |
кількість балів |
|
|
180-200 |
6 |
3,26 |
||
151-179 |
38 |
20,65 |
||
124-150 |
87 |
47,2 |
||
100-123 |
43 |
23,3 |
||
2 |
недостатній |
< 100 |
10 |
5,4 |
Основний висновок, який випливає із цього, такий: більшість учнів недостатньо підготовлені до проходження зовнішнього незалежного оцінювання з географії – 2020.
Аналіз результатів пробного тестування засвідчив, що в майбутніх абітурієнтів виникали складнощі з більшістю розділів програми зовнішнього незалежного оцінювання, про що свідчать дані таблиці 2. Найбільші проблеми у середньостатистичного учня виникали при відповідях на питання з розділів «Соціально-економічна географія світу» та «Україна і світове господарство», де успішність склала 20 та 22% відповідно.
Таблиця 2.
Розподіл кількості правильних відповідей за розділами програми з географії
№ |
Розділ |
Успішність, % |
1 |
Вступ. Загальна географія |
79 |
2 |
Материки та океани |
68 |
3 |
Україна у світі: природа, населення |
57 |
4 |
Україна і світове господарство |
20 |
5 |
Соціально-економічна географія світу |
22 |
Показники при виконанні завдання на встановлення відповідності – 47,6%.
Завдання з вибором трьох правильних відповідей із трьох груп запропонованих варіантів відповідей середньостатистичний учень успішно виконав в обсязі 48,6%.
Завдання з вибором однієї правильної відповіді середньостатистичний учень успішно виконав в обсязі 47,8 %.
Завдання на вирішення числових завдань має найнижчий процент серед всіх чотирьох блоків – 29,4% (Таблиця 3).
Таблиця 3.
Розподіл кількості правильних відповідей за видами завдань в учнів різного рівня компетенції
№ |
Рівень компетенції |
Завдання з вибором однієї правильної відповіді |
Завдання на встановлення відповідності |
Завдання з вибором трьох правильних відповідей |
Завдання на вирішення числових завдань (задачі) |
|
1 |
достатній
|
100-123 |
30,5 |
38,8 |
37,5 |
6,5 |
124-150 |
41,7 |
41,5 |
43,9 |
20,5 |
||
151-179 |
63,5 |
60,7 |
64 |
28 |
||
180-200 |
86,3 |
81,5 |
84 |
91 |
||
2 |
недостатній |
<100 |
17 |
15,5 |
13,6 |
1 |
|
Загалом |
47,8 |
47,6 |
48,6 |
29,4 |
Табл. 4. Щодо третього блоку завдань – задачі.
Рівень компетентності |
|
|||
Вирішено завдань
|
0 |
59% |
|
|
1 |
35% |
|||
2-3 |
26% |
|||
4 |
16% |
|
||
5 |
3,2% |
|||
6 |
2% |
|
|
|
|
Варто наголосити, що найнижчі показники представлені у завданнях на вирішення числових завдань. Це стосується всіх учнів, які взяли участь у тестуванні, крім учнів із рівнем компетенції 180-200, які отримали вищий процент – 98 %.
Отже, у підготовці до зовнішнього незалежного оцінювання абітурієнтам потрібно особливо звернути увагу на удосконалення вмінь і навичок виконання завдання на вибір однієї правильної відповіді, а також пов’язане з вибором трьох правильних відповідей із трьох груп запропонованих варіантів відповідей.
Серед типових помилок, допущених під час виконання завдань, варто зазначити такі:
- недостатнє знання загальних географічних даних;
- недостатнє знання тектоніки, геології та корисних копалин;
- недостатнє знання економіки України та світу;
- недостатнє знання географії тварин та рослин;
- недостатнє вміння вирішувати завдання 3-го блоку (задачі);
- недостатнє володіння термінологічним апаратом різних розділів географії.
При підготовці абітурієнтам варто особливо звернути увагу на наступне:
– при проходженні тестування першочергово виконувати ті завдання, у правильності яких Ви впевнені;
– на початку тестування бажано виконувати завдання на встановлення відповідності, за які буде виставлено більшу кількість балів;
– обов'язково скористайтесь методом виключення: не шукати відразу правильний варіант відповіді, а послідовно виключати ті, які є неправильними. Метод виключення звужує коло питань: обирати доведеться серед 1-2 варіантів відповідей, а не 4-7;
– при виконанні роботи потрібно бути уважнішими та уникати виправлень;
– позначати відповіді хрестиком, а не галочкою, та користуватись виключно чорною ручкою.
Євгеній Бортников,
доцент кафедри туризму
факультету фізичного виховання, здоров’я та туризму