Університет Вступнику Навчання Наука Міжнародна
діяльність
Студентське
самоврядування
Новини пресслужби ЗНУ / Новини / У ЗНУ слухачі Школи Педагогічної майстерності розглянули вимоги до акредитації програм третього рівня вищої освіти

У ЗНУ слухачі Школи Педагогічної майстерності розглянули вимоги до акредитації програм третього рівня вищої освіти

У ЗНУ слухачі Школи Педагогічної майстерності розглянули вимоги до акредитації програм третього рівня вищої освіти
15.12.2020 15:17 Все Головні новини ZNU Zaporizhzhia National University Школа педагогічної майстерності акредитація освітніх програм Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти

Днями в Запорізькому національному університеті (ZNU, Zaporizhzhia National University) відбулося онлайн-засідання у форматі zoom-конференції для слухачів курсу підвищення кваліфікації «Актуальні питання підготовки здобувачів третього (освітньо-наукового) ступеня вищої освіти» Школи педагогічної майстерності.

Ініціаторкою проведення цього курсу є деканка юридичного факультету, професор Тетяна Коломоєць, організаторкою – керівниця Школи педмайстерності ЗНУ Ольга Юдіна, а кураторкою – доцентка кафедри загальної та прикладної фізики, учасниця й організаторка багатьох важливих наукових проєктів нашого вишу Вікторія Меняйло.

Варто зазначити, що курс запроваджений для наукових керівників аспірантів, для яких уже в рамках його провели кілька занять. Увагу потрібно акцентувати на дуже великих вимогах до акредитації третього рівня, яка кардинальним чином відрізняється від першого та другого рівня, а також на пропозиціях учасників зібрання, що акредитація третього рівня потребує потужної інституційної підтримки, детального плану заходів і його покрокової реалізації на рівні університету.

Вікторія Меняйло у форматі zoom-конференції розповіла учасникам заходу про вимоги до акредитації PhD-програм, які висуває Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти. Доповідачка підкреслила, що всі представники колективу ЗНУ мають стати на шлях акредитації PhD-програм, довести, що виш здатен забезпечити всі необхідні для цього вимоги. Адже Михайло Винницький від імені всіх представників Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти наголосив: «Ми поставили високу планку для акредитації програм третього рівня вищої освіти». Так, із 340 освітньо-наукових програм третього циклу, поданих на акредитацію в 2019 році, акредитована одна.

Під час вебінару Вікторія Іванівна розглянула нормативні рекомендації Нацагентства, а також поділилася з учасниками заходу інсайдерською інформацією, зокрема представивши виступ керівника секретаріату Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти Михайла Винницького, у якому він розтлумачував критерії, якими має відповідати програма з підготовки PhD (третій освітній рівень).

Також виступ Вікторії Меняйло доповнили своїми зауваженнями й роз’ясненнями декан юрдичного факультету Тетяна Коломоєць і професор цього ж факультету Дмитро Єрмоленко – експерти Нацагентства, які поділилися своїм досвідом щодо участі в перевірках освітніх програм на відповідність нормативним рекомендаціям. Виступ супроводжувався презентацією, яку надав Михайло Винницький для тлумачення критеріїв.

Головну увагу присутніх зосередили на критерії 10 (та його підкритеріях) «Навчання через дослідження». Оскільки, за словами самого пана Винницького, під час акредитації програми саме цьому критерію експертна комісія приділяє увагу в першу чергу, для неї він при перевірці є визначальним.

Серед іншого, при розгляді цього критерію Вікторія Іванівна звернула увагу присутніх на те, що у цьому критерії йдеться про те, що зміст освітньо-наукової програми має відповідати науковим інтересам аспірантів і забезпечує їх повноцінну підготовку до дослідницької та викладацької діяльності в закладах вищої освіти за спеціальністю та/або галуззю. Це означає, що до навчальних планів мають бути включені дисципліни зі спеціальності, а також такі, що забезпечують методологічні та викладацькі компетентності аспірантів.

Особливу увагу під час розгляду цього критерію учасники засідання Школи педмайстерності приділили підкритерію 10.2, який на сьогодні викликав найбільше дискусій в освітянському середовищі. Його розбір проілюстрували уривком з відеозапису виступу Михайла Винницького, який особисто пояснює цей критерій. У ньому йдеться про те, що наукова діяльність аспірантів має відповідати напрямам досліджень наукових керівників. Це означає, що в наукового керівника повинно бути не менше ніж три публікації за останні п’ять років за напрямом дослідження аспіранта (такі ж вимоги висуваються до потенційних рецензентів – двох осіб, які увійдуть до разової ради із захисту дисертаційної роботи).

За словами експертів Нацагентства Тетяни Коломоєць і Дмитра Єрмоленка про відповідність програми цьому критерію закладу вищої освіти варто подбати вже на етапі набору аспірантів.

Крім того, під час вебінару його учасники розглянули інші важливі підкритерії – можливість проведення й апробація результатів наукових досліджень відповідно до тематик робіт аспірантів, те, що ЗВО забезпечує можливість залучення аспірантів до міжнародної академічної спільноти за спеціальністю, зокрема через виступи на конференціях, публікації, участь у спільних дослідницьких проєктах тощо. Зокрема, в презентації від Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти йшлося про академічну доброчесність. Так, заклад вищої освіти має забезпечити дотримання академічної доброчесності в професійній діяльності наукових керівників й аспірантами. Зокрема, унеможливити наукове керівництво для осіб, які вчинили порушення академічної доброчесності.

Наприкінці заходу експерти Нацагенства, професори Тетяна Коломоєць і Дмитро Єрмоленко розповіли про те, як проходила акредитація програм третього рівня вищої освіти в Києво-Могилянській академії.

Вони надали низку порад щодо того, як колектив Запорізького національного університету може скористатися досвідом провідного київського вишу під час підготовки до проходження акредитації програм третього рівня вищої освіти.

Присутні на заході подякували Вікторії Меняйло за цікавий та інформаційно насичений захід. Наступне заняття Школи педагогічної майстерності присвятять розбору інших критерії від Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, за якими відбуватиметься експертна акредитації програм третього рівня вищої освіти.

 

 

 

Схожі новини