На базі центру післядипломної освіти відбувся черговий випуск слухачів курсів підвищення кваліфікації з інклюзивної освіти

Наприкінці грудня відбувся черговий випуск слухачів курсів підвищення кваліфікації педагогічних працівників «Психолого-педагогічний супровід дітей та молоді з особливими потребами в умовах інклюзивного освітнього простору», який реалізується на базі центру післядипломної освіти Запорізького національного університету (ZNU, Zaporizhzhia National University). Навчальні групи поєднали різноманітних фахівців, які працюють у закладах дошкільної, середньої освіти, а також – в інклюзивних ресурсних центрах Запорізької області. У результаті введення загальнонаціонального карантину заняття здійснювались у дистанційному режимі. Як зазначають самі учасники групи, така ситуація дозволила усвідомити, що саме відчувають люди з особливими потребами у випадках, коли вони не можуть, з тих чи інших причин, виходити з власних будинків, коли їх соціум значно звужується.
Від імені ЗНУ свідоцтва про підвищення кваліфікації педагогічних працівників вручив керівник програми Євгеній Клопота – доктор психологічних наук, професор кафедри педагогіки та психології освітньої діяльності, Заслужений працівник освіти України. Він підкреслив, що Запорізький національний університет є закладом вищої освіти, де кожний учасник процесу інклюзивної освіти завжди може отримати підтримку щодо ефективної взаємодії з дітьми та молоддю з особливими потребами та побажав створювати належні умови якісної освіти для учнів з особливими потребами, формувати позитивний імідж інклюзивного середовища й долати стереотипи, що існують у нашому суспільстві щодо людей з інвалідністю.
Євгеній Клопота зазначив, що головною метою курсів є підготовка вихователів, вчителів, асистентів вчителів, учителів-дефектологів, учителів-логопедів, учителів-реабілітологів, соціальних педагогів, практичних психологів, керівників інклюзивно-ресурсних центрів та інших закладів освіти до ефективної взаємодії з дітьми та молоддю, які мають особливі потреби на основі сучасних світових тенденцій і стандартів. У процесі роботи учасники ознайомилися з досвідом організації інклюзивного простору університету ім. Масаріка Чешської республіки та інших європейських країн. Важливою умовою ефективної взаємодії всіх учасників інклюзивного освітнього простору є мотивація та психолого-педагогічна готовність сприймати вихованців та учнів як рівних партнерів у процесі міжособистісної взаємодії. Одним із цікавих аспектів роботи на курсах зі стереотипами щодо молоді з інвалідністю було аналіз інтегрованого концерту «Крок у майбутнє», який об’єднав професійних і талановитих людей на одній сцені Театру ім. Магара. Його глядачами стали близько 1000 людей, які отримали незвичайні та позитивні емоції від яскравих виступів професіоналів. З концертом можна ознайомитися на Youtube-каналі Євгенія Клопоти: https://www.youtube.com/channel/UCsAUK0bIEbLI2CvWbFyBk_Q
Жвавий інтерес викликали методичні рекомендації щодо ефективної взаємодії з учнями, які мають особливі потреби. На заняттях велика увага приділялася психологічним та педагогічним засобам вирішення актуальних питань інклюзивного навчання в Новій українській школі, а також – технічному оснащенню для учнів з особливими потребами. Професор Євгеній Клопота зробив акцент на особистісній готовності педагогічних працівників до успішної взаємодії в навчально-виховному процесі з учнями незалежно від рівня їхнього здоров’я. Важливим аспектом успішного впровадження інклюзивної освіти є розуміння всіма учасниками цього процесу його складності, різноманіття, а також необхідності постійного розвитку й консолідації усіх ресурсів.
У свою чергу, учасники курсів підвищення кваліфікації відзначили цінність інтерактивних занять, які поєднували теоретичні та практичні аспекти. Слухачі зазначили, що вони зробили великий упевнений крок до набуття інклюзивної компетентності. Серед найяскравіших вражень – робота з уявленнями про себе людей з інвалідністю, формування соціального іміджу таких осіб, а також – дискусії щодо актуальних питань професійного становлення молоді з особливими потребами та особливостей впровадження інклюзивного навчання в Україні та європейських країнах.
Професор Євгеній Клопота висловлює подяку Луїзі Муцураєвій, Світлані Агакішиєвій та Сергію Ільїну за допомогу в організації курсів підвищення кваліфікації. Із діяльністю центра післядипломної освіти Запорізького національного університету можна ознайомитися за покликанням: http://sites.znu.edu.ua/cpo/
Запрошуємо на курси підвищення кваліфікації «Психолого-педагогічний супровід дітей та молоді з особливими потребами в умовах інклюзивного освітнього простору» (лютий – березень 2021). Зареєструватися можна за покликанням: https://forms.gle/YY2Aing4So8Z45pZ7.
Слухачі курсів отримають свідоцтво Запорізького національного університету про підвищення кваліфікації, що є офіційним документом, який зараховується під час проходження державної атестації. Програма розрахована на 90 годин (3 кредити). Заняття можуть відбуватися: на базі Запорізького національного університету; на базі вашого закладу (м. Запоріжжя); або дистанційно: за допомогою інформаційних комунікативних технологій у реальному режимі. Всі питання обговорюються з учасниками курсів підвищення кваліфікації після їх реєстрації, у тому числі зручний час проведення занять. Ми чекаємо на Вас!