Університет Вступнику Навчання Наука Міжнародна
діяльність
Студентське
самоврядування
Новини пресслужби ЗНУ / Новини / Студенти-філологи дізнавалися про можливості спілкування з дитиною засобами літератури

Студенти-філологи дізнавалися про можливості спілкування з дитиною засобами літератури

Студенти-філологи дізнавалися про можливості спілкування з дитиною засобами літератури
30.04.2021 13:26 Все Головні новини Факультети Філологічний

Із метою професійного становлення студентів як майбутніх учителів-словесників на філологічному факультеті Запорізького національного університету (ZNU, Zaporizhzhia National University) було проведено чергове засідання «Школи професійної майстерності майбутніх учителів-словесників», що була започаткована доцентом кафедри української літератури Іриною Бакаленко та передбачає проведення досвідченими вчителями майстер-класів щодо використання інноваційних технологій навчання на уроках словесності.

«Школа професійної майстерності майбутніх учителів-словесників» продовжує свою роботу навіть в умовах дистанційного навчання, адже зустрічі відбуваються онлайн із використанням сервісу для організації онлайн-конференцій та відеозв’язку Zoom, а тому захід зміг об’єднати не тільки викладачів та студентів філологічного факультету ЗНУ, а також вчителів шкіл м. Запоріжжя та інших регіонів України.

Запрошеною гостею «Школи» стала Наталія Рудніцька, вчителька української мови та зарубіжної літератури школи № 17 (м. Кам’янець-Подільський, Хмельницька область), учитель-методист, лауреат обласного етапу конкурсу «Учитель року» (2008 та 2011 рр.), одна з десяти найкращих учителів України за версією Global Teacher Prize (2018 р.), редакторка української Вікіпедії, організаторка багатьох культурних та мистецьких проєктів, яка провела майстер-клас «Психологія & Література: шляхи ефективної взаємодії сучасного вчителя та покоління Z».

Модераторка зустрічі доцентка кафедри української літератури Ірина Бакаленко привітала учасників заходу й відзначила, що приємно бачити в «стінах» Запорізького національного університету найкращих учителів України. Крім того, висловила сподівання, що такі майстер-класи допоможуть студентам – майбутнім учителям-словесникам – сформувати практичні вміння та навички, професійні компетентності, що дозволять студентам в подальшому реалізувати себе в професійній сфері.

Спікерка заходу Наталія Рудніцька розпочала свою розповідь із проблемних питань, які традиційно хвилюють молодих учителів: очікування випускників вишу й реалії сучасного життя; види мотивації (зовнішня, внутрішня, позитивна, негативна) та як вони впливають на професійне становлення молодого фахівця. Звернула увагу досвідчений учитель й на умови ефективної реалізації сучасного вчителя: знання предмета, бажання його викладати, здоров’я, постійне прагнення самовдосконалюватись.

«Навіщо нам з вами читати дитячі книги? Як достукатись до сучасного учня? Можливості спілкування з дитиною засобами літератури? Прочитання та проговорювання дитячих проблем та страхів. Подолання емоційних бар’єрів у дітей через літературу», – ці проблемні питання не залишили байдужими нікого з учасників зустрічі.

Із практичного досвіду Наталії Рудніцької, за допомогою літератури можна звернутися до емоційної галузі дитини, а через літературний твір достукатися до учнів, звернути увагу на їхні думки, почуття, переживання, особливості взаємодії з батьками, іншими дітьми, виявити проблеми в стосунках. На її думку, перед тим як пропонувати дитині книгу для читання, дорослим необхідно подумати: «А як цей матеріал вплине на дитину? Які інсайти отримає дитина, прочитавши цю книгу? Які емоційні сфери будуть задіяні для подолання дитячих страхів, проблем, для вироблення певних навичок, як-от: прийняття рішень, вміння змиритися або протистояти, вміння пробачати, співпереживати тощо».

Часто лунають від молодих учителів питання: «А що робити, якщо дитина не читає й ніколи не читатиме? Що робити, коли в родині відсутня культура читання книг? Чи зможе вчитель вплинути на дитину, якщо батьки байдужі?». На думку Наталії Рудніцької, такі питання залишаться без відповіді. А тому зі свого досвіду вона радить заохочувати учнів до читання й власним переказуванням змісту, і робити закладки в цікавих книгах, й обирати найцікавіші моменти в книгах, і найголовніша порада: «Читати РАЗОМ».

Цікавими та корисними стали представлені спікеркою заходу дитячі твори зарубіжних авторів, у яких можна прочитати про самопізнання, про родинні проблеми, про взаємини з батьками, про школу, специфіку поведінки, про самореалізацію, про перше кохання й стосунки, про небезпеки зовнішнього світу, про булінг, про асоціальну поведінку, про демонстративну поведінку тощо.

«Родзинкою» зустрічі стала інформація спікерки про можливості участі студентів у програмі «Навчай для України» – програмі для молоді, яка прагне змінити суспільство на краще. «Лідерська стипендія» програми відкриває нові можливості: для власного розвитку; розвитку навичок креативності, вміння аналізувати та займатися самоосвітою; отримати досвід, який насправді цінуватимуть роботодавці; отримати перспективну роботу.

Запитання від студентів були різноманітними , але кожен отримав свою відповідь. У процесі вебінару студенти переконалися, що в роботі вчителя-словесника повинні поєднуватися як традиційні, так йінноваційні технології навчання, які допоможе учителям перетворити учнів на активних суб’єктів навчальної діяльності, підвищуючи не лише мотивацію до процесу здобуття знань, але і відповідальність за результати цієї діяльності та їх презентацію.

Наприкінці заходу учасники зустрічі щиро подякували Наталії Рудніцькій за можливість долучитися до найкращих практик та інноваційних технологій навчання. Усі учасники оцінили захід як дуже пізнавальний, корисний, цікавий та емоційно-насичений й висловили сподівання, що такі майстер-класи проходитимуть і в майбутньому.

Студенти та викладачі філологічного факультету, вчителі поділились враженнями про зустріч.

Так, Юлія Агеєнко, вчителька української мови та літератури Вишневської філії Чмирівського ліцею Луганської області розповіла: «Цікаве спілкування з творчими людьми, які надихають! Такі зустрічі мотивують і не дають учителю вигоріти! Саме такого спілкування не вистачає не тільки молодим учителям, а й нам, учителям зі стажем. Бо треба бачити перед собою приклад, який тебе мотивуватиме, підкаже, що і ти так робиш, і ти щось можеш. Такі зустрічі – це позитив в умовах тривалого карантину!».

Якобчук Оксана, вчителька української мови та літератури Комунального закладу освіти «Навчально-виховний комплекс 99 «Багатопрофільна гімназія Школа І ступеня» ДНЗ Дніпровської міської ради м. Дніпро зазначила: «Дуже вдячна за можливість бути учасником цієї цікавої й змістовної, захоплюючої, відкритої зустрічі. Хочу висловити слова подяки за цікаве спілкування, за невимушений обмін думками, за мотивацію і натхнення, за збагачення й відкриття нових обріїв у роботі вчителя. Для мене це був корисний досвід, чимало нового з методології, літератури. Для мене, як для вчителя-початківця, спілкування з метрами своєї справи – це та вершина, до якої я маю мету дійти».

Карина Лужна, студентка, зізналася: «Вражена тим, як пані Наталія любить свій предмет, намагається організувати дітей, придумує усілякі «родзинки». Зустріч з досвідченою вчителькою допомогла побачити «різні сторони» шкільного викладання літератури".

Марія Романенко, студентка, поділилася враженнями: «Дякую пані Наталі за цінні поради. Можу запевнити, що це – одна з найкращих ораторок, яких я слухала. На жаль, не читала жодної з презентованих книжок, однак вже пообіцяла собі щось з рекомендованого обов’язково прочитати. Не знаю, чи занесе мене життя до школи і чи буду давати поради учням я, однак теми, що порушуються в творах, рекомендованих пані Наталією, повсякчас актуальні. Дякую!».

Влад Момот, студент, відзначив: «Мені дуже сподобалось. Була приємна подача інформації. Час пролетів дуже швидко. Дякую за все. До речі, відповіді на мої питання отримав, дуже задоволений. Все ж таки корисно бути присутнім на таких зустрічах, бо така форма освіти допомагає побачити звичні речі зовсім з іншої точки зору».

Катерина Пензій, студентка, розповіла: «На зустрічі пані Наталія презентувала дитячу літературу яка б дуже допомогла у сучасному шкільному житті не тільки учням, але й учителям. Одну із рекомендованих нею книг я прочитала ще у свої шкільні роки – вражень було море. Поради пані Наталії, як у такому «важкому вчительському» житті не втрачати сили й оптимізм і розвиватись, надихають мене. Взагалі із зустрічі я пішла з гарними враженнями і заряджена на позитив, який отримала від чудової спікерки!».

На думку координаторки «Школи професійної майстерності майбутнього вчителя-словесника» Ірини Бакаленко, доцентки кафедри української літератури Запорізького національного університету, участь у таких методичних заходах формує професійну компетентність студентів-філологів та є одним із кроків на шляху до вчительської професії та запорукою якісної освіти та становлення «Школи майбутнього».

ZNU, Zaporizhzhia National University), філологічний факультет, освітній процес, інноваційні технології, Школа професійної майстерності майбутніх учителів-словесників