Університет Абітурієнту Навчання Наука Міжнародна
діяльність
Студентське
самоврядування
Новини пресслужби ЗНУ / Новини / Проєкт «Історії успіхів випускників ЗНУ»: вихованка філологічного факультету, вчителька української мови та літератури Софія Біда

Проєкт «Історії успіхів випускників ЗНУ»: вихованка філологічного факультету, вчителька української мови та літератури Софія Біда

Проєкт «Історії успіхів випускників ЗНУ»: вихованка філологічного факультету, вчителька української мови та літератури Софія Біда
02.08.2021 10:44 Все Головні новини Факультети Філологічний Відділ доуніверситетської підготовки, профорієнтації та працевлаштування Історії успіхів випускників ЗНУ ZNU Zaporizhzhia National University філологічний факультет відділ доуніверситетської підготовки профорієнтації та працевлаштування пресслужба ЗНУ проєкт Історії успіхів випускників ЗНУ

У Запорізькому національному університеті (ZNU, Zaporizhzhia National University) триває реалізація масштабного профорієнтаційного проєкту «Історії успіхів випускників ЗНУ». Сьогодні в його рамках пропонуємо вашій увазі інтерв’ю з вихованкою філологічного факультету, вчителькою української мови та літератури Софією Бідою.

- Пані Софіє, розкажіть, будь ласка, про себе і свій професійний досвід: у якій галузі Ви сьогодні працюєте, чим займаєтесь?
- Я працювала вчителькою української мови та літератури Воскресенської ЗОШ І-ІІІ ступенів Приазовської райради Запорізької області 38 років, 24 з них була також педагогом-організатором. Перерва у 3, 5 роки – на виховання онуки. Працювала ІІ семестр (2020-2021 н.р.) учителем зарубіжної літератури та української мови у Воскресенській філії І-ІІ ст. ОНЗ Нововасилівський НВК «Гармонія». Спробувала себе як репетитор у фірмі «Buki» онлайн (це була надзвичайно важлива для мене практика, найкращий результат мого абітурієнта – 193 бали!). Мій досвід роботи вчителя української мови та літератури сільської школи – це багаторічні пошуки шляхів здійснення особистісно орієнтованої освіти (активізація пізнавальної діяльності школярів, диференціація навчального процесу, індивідуальна робота зі здібними та тими, хто невстигає, тощо). Авторські методико-педагогічні нариси й роздуми, конспекти уроків і сценарії, плани позакласних заходів та програмування роботи з філологічно здібними та обдарованими учнями репрезентують довготривалу, кропітку та результативну працю зі здібними учнями, представляють особистісний підхід до розв’язання конкретної навчальної мети. Накопичений досвід базується на використанні різних методів і прийомів активізації пізнавальної діяльності, на практичному й ситуативному застосуванні та здійсненні внутрішньої диференціації, а також – на толерантному індивідуальному підході до кожного школяра з метою самореалізації учнів-особистостей у мінливому сучасному світі.
У мене чимало матеріалів ( багато з них – у співавторстві з чоловіком Бідою П.І.) надруковано. Наприклад: «Бо ти на землі людина…» ( конспект виховної години в 10 кл. у ж. «Відкритий урок» №№23-24, 2001, с.58-68); «Запорізького краю легенди…» (інтегрований урок-мандрівка, 9 кл.,ж.); «Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах», №3, 2004, с.23-27); «Історичний роман Д. Міщенка «Сіверяни». Урок-конференція» (У книзі «Нестандартні уроки з української мови та літератури, випуск 1, упорядник К.Ю.Голобородько. –Х.: ВГ «Основа», 2006, с. 152-167); публікації в журналі «Дивослово»; поетичні добірки друкували у газетах «Запорізька Січ» та «Приазовская новь», у журналі «Хортиця», в антологіях, зокрема – «Січовий Парнас: Антологія. Поетичні твори вихованців Запорізького державного університету» (Упорядник та автор біографічних довідок В.Чабаненко, Запоріжжя: ЗДУ, 2000, с. 307-314).
- Чому Ви свого часу обрали для навчання саме філологічний факультет?
- Учитель української мови та літератури – моя «сродна праця». Я – випускниця ЗДПІ 1979 року за спеціальністю «Українська мова та література». Закінчивши школу, свідомо обрала фах за покликанням, маючи надяскраві приклади шкільних учителів. Коли на останньому вступному екзамені до Запорізького педагогічного інституту з французької мови мені запропонували перейти на факультет іноземних мов, я все одно обрала україністику.
- Якими були Ваші перші кроки після завершення інституту?
- Разом із чоловіком Бідою Петром Івановичем (він – теж студент філологічного факультету, ми одружилися після другого курсу з благословення Олійника Івана Степановича; сьогодні він учитель української мови та літератури вищої категорії, вчитель-методист Воскресенської філії І-ІІ ст.ОНЗ Нововасилівський НВК «Гармонія» зі стажем 42 роки) мали можливість вибору місця роботи. Поїхали в мій рідний Приазовський район за розподілом. Отак і працюємо в одній і тій же школі.
- Поділіться, будь ласка, власними секретами, розкажіть, як стати успішною у своїй професії?
- Секретів немає. Праця за покликанням, самоосвіта, щастя бути собою та «semper tiro».
- Чому Ви вирішили пов’язати своє життя саме з цим фахом?
- Українська мова – це мова моїх дідів-прадідів. Я нею не просто живу-мислю-бачу-сню – я без неї не дихаю. Дуже хочу, аби красу української мови та важливість своїх етнічних пракоренів відчули та зрозуміли мої учні ( діти різних національностей). Вагомий вплив на мій вибір мали всі вчителі Приазовської школи № 1, але назву трьох, на досвід яких спираюся ще й зараз: Заслужений вчитель російської мови та літератури Прийма Алла Пантеліївна; вчитель-методист української мови та літератури Бочковська Лідія Леонтіївна; вчитель французької мови Поміляйко Марія Михайлівна – нагороджена орденом Трудового Червоного Прапора. Так хочеться продовжити цей перелік Учителів!
- Які отримані знання та досвід стали для Вас найціннішими?
- Цінним вважаю всіх і все! Найяскравіші сторінки вчителювання – співпраця з обдарованими учнями та продовження ними мого шляху або вибір свого. Цінним є весь мій педагогічний досвід, знання та життєві приклади-подвиги моїх шкільних учителів та викладачів ЗДПІ, переглянуті фільми, прочитані книги, робота вчителем упродовж 38 років, подорожі Україною та Європою, постійна самоосвіта…
- Що Вас мотивує в роботі?
- Сам процес. Це – найважливіше, найцікавіше, найдрайвовіше. А вже систематична улюблена робота завжди веде до результату.
- Що Ви можете порадити студентам і випускникам ЗНУ, зокрема філологічного факультету?
- Якщо бажаєте досягти великих успіхів, мусите вступати за покликанням (це – за Сковородою, і це надважливо, й це стосується, поза сумнівом, не тільки філфаку). У сучасному глобалізованому світі варто глибоко знати ще одну мову (англійську або китайську, наприклад), володіти комп'ютерними технологіями, послуговуватися в Україні (аби Вас поважали!) тільки українською мовою, а за кордоном – державною мовою країни, в якій перебуваєте. І ще – чітко ставити життєву мету та йти до неї працею, людяно, благородно. Надзвичайно розвиває читання якісних художніх текстів: це сприяє вивченню мови, поповненню словникового запасу, появі образного мислення, додає досвіду. Хай Вам щастить. Хай ваша доля вам усміхається!

Схожі новини