На факультеті соціальної педагогіки та психології ЗНУ побачило світ нон-фікшн видання «Артвізіонери і артпроєкти у 222 питаннях»
На початку 2022 року побачила світ нова незвична книга авторського колективу ЗНУ (ZNU, Zaporizhzhia National University) в складі викладачів: Ганни Брянцевої, Ганни Чемерис, Ольги Пономаренко й Олександра Брянцева – «Артвізіонери й артпроєкти у 222 питаннях» (Серія «Арт ХХ – ХХІ століть у питаннях і відповідях») (2022) на факультеті соціальної педагогіки та психології.
Ось що розповідають про це видання самі автори:
- «Що ж у ній незвичного?» – спитаєте ви. Книга містить чимало цікавинок, тому розповімо про них по черзі. Вона отримала непересічну назву: «Артвізіонери й артпроєкти у 222 питаннях» (Серія «Арт ХХ – ХХІ століть у питаннях і відповідях»). Це – не випадково, тому що її автори вирішили створити нон-фікшн (non fiction) видання. Як показує практика, новинки нон-фікшн користуються сталим попитом у різних читачів. Передусім тому, що жанр хоча й має просвітницький характер, однак спонукає читача самостійно торувати шлях у контрастному зіставленні суперечливого фактажу та розмаїтого досвіду. Можливість власноруч визначати напрямок і тривалість цього шляху імпонує читачам, яким замало «простувати» традиційним лінійним викладом, котрий почасти зустрічається в науково-поп
улярних виданнях.
На етапі створення книга задумувалася передусім як видання для бакалаврів – студентів освітньої програми «Графічний дизайн», які під час здобуття фаху знайомляться як з класичною історією становлення мистецтв, так і безпосередньо із сучасними артом. Але при вибудовуванні змістового складника книги в популярному для нон-фікшн видань форматі «Питання – відповідь» стало зрозуміло: вона з високою ймовірністю стане в пригоді широкому колу читачів, які цікавляться артом ХХ-ХХІ століть. Іншою цікавинкою книги є те, що читач не знайде в ній традиційного змісту, адже роль номерів сторінок «перебрали» на себе порядкові номери питань: від першого до останнього – двісті двадцять другого. Згодом питань має побільшати: друга книга серії задумується її авторами вже як «Артвізіонери й артпроєкти у 333 питаннях». І як правильно здогадуються читачі, за 333 питаннями не забаряться наступні 444, і навіть це – геть не межа, адже артсвіт такий багатий на візіонерів і проєкти!
Академічні видання часто-густо надають перевагу узагальнюючим питанням. Під час формування більш ніж двох сотень питань автори цієї книги зосередились на тих, які властиві для стилю нон-фікшн. Характерною ознакою таких питань є те, що вони формулюються так, щоб спонукати читача, коли він знайде відповідь, вдаватися до нових пошуків. Адже здобута інформація викликає до життя нові питання. В ідеалі, мати всі відповіді значить вийти за межі питань. На практиці це призводить до того, що читач книги «Артвізіонери й артпроєкти у 222 питаннях» дослідить не 222 запитання, а значно більше, і це, зокрема, будуть його власні питання.
Так, на сторінках книги читач раз-у-раз натрапляє на коротенькі питання-рядки, а з короткими питаннями-рядками контрастують розгорнуті питання-абзаци. Є
питання-впізнайки, пов'язані з омажами сучасників на артоб'єкти ХХ століття. Наприклад, читачеві пропонується «впізнати» артоб'єкт, якому присвячений той чи інший омаж, як, приміром, численні смаколики-омажі на відомі артоб'єкти від італійського кондитера Волтера Муско. Трапляються питання-зіставлення. Перелік поповнили питання, у пошуках відповідей на які читач звернеться до художніх творів і байопіків про артвізіонерів та їхні артпроєкти. Окрему групу утворюють питання, які наочно демонструють, що артвізіонери, розмежовані в часі й просторі, при цьому пов'язані між собою. Неабиякий інтерес у читача викликають «пошукові» питання.
Під час роботи над книгою автори дійшли висновку, що не варто обмежуватися самими запитаннями. Так, багато хто з читачів свого часу потрапляв у пастку, коли конче потребуєш відповіді на питання, але через брак інформації чи часу це питання ризикує так і залишитися без відповіді. Тому в книзі два розділи: власне «222 питання» та «222 відповіді». Якщо питання стосується творчого життя безпосередньо артвізіонера, відповідь не обмежується його ім'ям і прізвищем, до них додається світлина й обов'язково пряма мова візіонера. Із цих цитат читачі вкотре переконуються, що ці митці зазнавали в житті численних дошкульних поразок, не раз прикро програвали, нерідко припускалися помилок у виборі, але попри всі негаразди знаходили в собі сили й мужність продовжувати жити й творити.
Книга містить понад 400 зображень, які органічно поєднані із текстом питань. Ілюстраторка обкладинки книги – студентка 3 курсу факультету СПП ЗНУ, майбутня дизайнерка Анастасія Мисник. Цікавим візуальним продовженням обкладинки стали творчо опрацьовані нею форзаци – на них перед читачем постають 66 артоб'єктів, як оригінальне візуальне доповнення до 222 питань і відповідей усередині книги. Так, щойно погляд вихоплює насінину соняха, на пам'ять одразу спадає непересічний перформанс із мільйонами порцелянових насінин китайського артвізіонера Ай Вейвея.
Автори впевнені, що кожен читач знайде в книзі «Артвізіонери й артпроєкти у 222 питаннях» щось своє: хтось відкриє нового для себе артвізіонера, хтось дізнається нове про вже відому йому особистість, майбутній дизайнер надихнеться на створення непересічного артоб'єкту, а людина, яка сприймала себе й артсвіт нарізно, таки наважиться на перші власні арткроки. Адже жанр, у якому створювалася книга, – нон-фікшн – це потужний інструмент у формуванні впевненості в людини через можливість мотивувати, плекати надію на успіх та безперервно розвиватися.
Незважаючи на те, що війна внесла свої корективи, свої плани щодо відкритої презентації видання представники факультету соціальної педагогіки та психології та кафедра дизайну зокрема не скасували, а лише відтермінували важливу подію. Тому вони з нетерпінням чекатимуть на презентацію, про яку заздалегідь проінформують усіх, хто цікавиться мистецтвом.
Слідкуйте за подіями вишу також на соцмережевих сторінках пресслужби ЗНУ:
https://www.facebook.com/pressluzhbaZNU
https://www.instagram.com/pressluzhbaznu/
https://t.me/pressluzhbaZNU

