Університет Вступнику Навчання Наука Міжнародна
діяльність
Студентське
самоврядування
Новини пресслужби ЗНУ / Новини / ОП «Інформаційно-комунікаційна справа» факультету журналістики готується до першого випуску бакалаврату та чекає на першокурсників

ОП «Інформаційно-комунікаційна справа» факультету журналістики готується до першого випуску бакалаврату та чекає на першокурсників

ОП «Інформаційно-комунікаційна справа» факультету журналістики готується до першого випуску бакалаврату та чекає на першокурсників
27.05.2022 15:07 Все Головні новини Факультети Журналістики Відділ доуніверситетської підготовки, профорієнтації та працевлаштування ZNU Zaporizhzhia National University факультет журналістики відділ доуніверситетської підготовки профорієнтації та працевлаштування профорієнтаційна діяльність освітня програма Інформаційно-комунікаційна справа

Факультет журналістики Запорізького національного університету (ZNU, Zaporizhzhia National University) здійснює підготовку фахівців медіагалузі й інформаційного простору за такими спеціальностями: 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» (освітня програма «Інформаційно-комунікаційна справа») та 061 «Журналістика» (освітні програми «Журналістика», «Реклама і зв’язки з громадськістю», «Редакторсько-видавнича діяльність і медіамоделювання»).

Вашій увазі пропонується розповідь про освітню програму «Інформаційно-комунікаційна справа» (далі – ОП ІКС). Базова кафедра для підготовки фахівців цієї освітньої програми – кафедра соціальних комунікацій та інформаційної діяльності. Адже саме на факультеті журналістики така спеціальність дає змогу забезпечити надання різних векторів інформаційно-комунікаційних компетентностей для здобувачів вищої освіти та, зрештою, стає завершальною ланкою повного циклу підготовки комунікаційників. І якщо у 2019 році основний фокус зосередили на підготовці фахівців з інформаційної діяльності саме в трьох сегментах: у бізнесі, політиці та державному управлінні, то з 2020 року особливістю ОП пріоритетно визначили синергетичний характер, який дає змогу розвивати інформаційно-комунікаційні компетентності здобувачів освіти в системі засобів масової комунікації (медіа, бібліотеках, архівах, музеях, інформаційних агенціях, інформаційно-комунікаційних структурах органів влади, бізнесу, політики, культури тощо). Це відповідає запитам стейкґолдерів ОП, роботодавців та удосконалює освітню траєкторію за пропозиціями, винесеними студентами.

Якщо назва спеціальності 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа», а назва освітньої програми «Інформаційно-комунікаційна справа», то її випускник – бібліотекар, архівіст? НІ! Випускник – бакалавр з інформаційної, бібліотечної та архівної справи, який віртуозно володіє:

- інформаційно-комунікаційними технологіями системного аналітико-синтетичного аналізу інформаційної діяльності засобів масової комунікації,

- знанням системи документно-інформаційних комунікацій,

- правилами організації референтної й офісної діяльності,

- технологіями інформаційного та документаційного забезпечення управлінських рішень в установах й організаціях різних рівнів і форм власності, органах державної влади і місцевого самоврядування тощо.

Таким чином, випускник – інформаційник, комунікаційник – розглядає бібліотеку, музей, архів у структурі сучасних соціальних комунікацій як інформаційно-акумуляційні платформи, трансформовані в культурні, просвітницькі хаби, сегменти інтерактивного інформаційно-комунікаційного простору.

Крім того, інформаційник/комунікаційник, помічник керівника, секретар-референт:

- виявляє та використовує комунікаційні стратегії в дискурсі стратегічних комунікацій та інтегрованих фахових комунікацій;

- здійснює інформаційно-комунікаційний супровід ділових заходів установ та організацій та впроваджує етику ділової корпоративної комунікації;

- планує інформаційно-комунікаційну діяльність для різних креативних індустрій з урахуванням їх специфіки.

А чи затребувані на сучасному ринку праці фахівці з інформаційної, бібліотечної та архівної справи (комунікаційники, інформаційники)?

Результати моніторингу ринку праці, відгуки стейкґолдерів підтверджують затребуваність фахівців для роботи в інформаційних установах і службах новітньої інфокомунікаційної інфраструктури в галузях культури, бізнесу, політики, державного управління, можливість забезпечення фахівцями комунікаційних потреб, надання ними різноманітних інформаційних, інформаційно-аналітичних послуг. Наприклад, це – новостворені благодійні фонди, громадські організації регіону, малі й великі бізнес-проєкти, креативні індустрії, інформаційні агенції, органи влади, державні установи, політичні партії, малі підприємства без апарату управління потребують комунікаційників (помічників/ниць керівників, офіс-менеджерів/ок, фахівців/фахівчинь із комунікацій, комунікаційних менеджерів/ок, проєктних менеджерів/ок та ін.), які б розумілися на інформаційній та інформаційно-аналітичній роботі, документній комунікації, особливостях роботи державних і регіональних органів влади, були знайомі з організацією роботи пресслужби, зв’язків із громадськістю, мали навички проєктного менеджера, спічрайтера, вміння комунікувати з партнерськими організаціями тощо.

Освітня програма цього року матиме перший випуск студентів-бакалаврів, але чи мають студенти досвід роботи в інформаційному просторі, поєднання роботи й навчання?

Прагнення професійної спільноти – бачити в молоді універсальних фахівців з інформаційно-комунікаційної справи, грамотних, здатних до інформаційно-комунікаційної роботи, організувати діяльність офісу в галузі діловодства, внутрішнього розпорядку, корпоративної культури, інформаційно-комунікаційного менеджменту, здатних до мобільності, креативності, продовження навчання, опанування найсучаснішими технологіями, ефективної командної проєктної роботи. Здобувачі ОП активно долучаються до громадських проєктів, зокрема інформаційно-комунікаційного забезпечення Запорізького осередку волонтерського руху «БУР» («Будуємо Україну разом»), розробки комунікаційної стратегії бізнесових міських проєктів («Jays») та ГО «СВОІ» («Спільнота волонтерів, об’єднаних ідеєю»), до благодійній акції Good Crossing

http://surl.li/buvgm

Програми практик, а їх аж сім, враховують особливості діяльності провідних інформаційних агенцій, бібліотек, архівів, інформаційних центрів м. Запоріжжя. Як результат, переважна більшість здобувачів вищої освіти вже працевлаштовані в установах м. Запоріжжя. Наприклад, А. Андрєєвська – комунікаційниця ГО «СВОІ», БФ «БУР», К. Остряниця – кореспондентка медіа про відбудову країни – проєкту Агентства стратегій і комунікацій «Гетьман»; Д. Симоненко – гостьовий редактор телеканалу «ТВ-5»; В. Шиян – журналістка в журналі «Афіша Запоріжжя» (2021-2022),(а також контент-менеджерка в Музеї науки у Фліка (2010-2021); редакторка телеграм- та інстаграм-каналів «Новини України», «БДСН»; Є. Нікішина – бібліотекарка Центральної дитячої бібліотеки м. Токмак; А. Таточенко – smm-менеджерка приватної кав’ярні та ін.

До того ж, студенти та студентки молодої освітньої програми вже мають й академічні перемоги й досягнення. Так, К. Остряниця (3 курс) отримала сертифікати, що засвідчують її участь у тренінговій програмі «Галактика Цукерберга» та ІІ місце в конкурсі студентських та учнівських робіт у рамках грантової програми проєкту «Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність», який виконується IREX за підтримки Посольства Великої Британії та США, у партнерстві з МОН України та Академією української преси. За високі досягнення в студентській науково-дослідній роботі протягом 2020-2021 н.р. та з нагоди Дня науки відзначено грамотою ректора студентку гр. 6.0298 А. Андреєвську, також студентка здобула право на стипендію Запорізької обласної ради. У 2022 році з нагоди Дня науки відзначено грамотами ректора студенток гр. 6.0298 – К. Таточенко та К. Остряницю.

Більше інформації про досягнення студентів – за лінками:

http://surl.li/btwtl

http://surl.li/btwtm

Які бази практики має ця освітня програма?

Станом на кінець 2021 р. укладені та реалізуються 16 угод із різними базами практики: університетські підрозділи: Відділ діловодства та архіву ЗНУ; Наукова бібліотека ЗНУ; Відділ кадрів ЗНУ; Науково-дослідна частина ЗНУ; державні структури: Відділ преси та інформації Запорізької міської ради; Районна адміністрація Запорізької міської ради по Олександрівському району; Пресслужба Головного управління ДСНС України в Запорізькій області; Веселівська селищна рада; бібліотечно-архівні заклади: КЗ «Запорізька обласна універсальна наукова бібліотека»; Державний архів Запорізької області; бізнесові структури: ПАТ «Запоріжсталь»; ПрАТ «Дніпроспецсталь»; громадські організації: ГО «СВОІ» (Спільнота Волонтерів, Об’єднаних Ідеєю); інформаційно-аналітичний портал «Паноптикон»; ГО «Центр мистецтв Арт-простір», благодійний фонд «Мама плюс Я». Проте кожного року цей перелік поповнюється новими пропозиціями.

Чи піклується освітня програма про формування у фахівця соціальних навичок, т. зв. soft skills?

Зокрема, soft skills здобувачів освіти за ОП активно використовуються в процесі організації та проведення Марафону написання листів у рамках всесвітнього правозахисного руху Amnesty International Ukraine. Більше інформації – за лінками:

http://surl.li/btakm

http://surl.li/btalp

http://surl.li/bsypz

Такі навички формуються під час участі в науково-популярному нетворкінгу «Скетчноутінг: намалюй ідею!» та презентації політематичних скетчів. Інформація – за лінком:

http://surl.li/bsyol

Також для їхнього формування корисна участь у соціальному грантовому проєкті «Scholarship в Україні». Детальніше – за лінком:

http://surl.li/btakt

Такі скіли використовують у заходах до Всеукраїнського дня бібліотек. Інформація – за лінками:

http://surl.li/btaoc

http://surl.li/btapo

Формування соціальних навичок відбувається й під час участі в роботі Наукового товариства студентів, аспірантів і докторантів (студентські наукові групи «Сучасні стратегії організації медійного дискурсу», (кер. А. Баранецька, 2020-2022); «Підвищення ефективності прагматичних наративів у контексті стратегічних комунікацій» (кер. В.Ковпак, 2020-2022); «Бренд-комунікативні технології в сьогоденні» (кер. К. Доценко, 2021-2022)), професійних організацій (напр., «Українська бібліотечна асоціація, Українська академія преси та ін.).

Для проведення практичних робіт, інформаційного пошуку й обробки результатів існують спеціалізовані комп’ютерні класи університету з необхідним програмним забезпеченням та необмеженим відкритим доступом до Інтернет-мережі. Практичні, лабораторні заняття часто проводяться на базі відповідних фахових структур: Запорізької обласної універсальної наукової бібліотеки, Центральної міської бібліотеки для дорослих, на базі університетських структур: Відділу діловодства та архіву, Коворкінг-центру, Музею ЗНУ, Наукової бібліотеки ЗНУ, Пресслужби та лабораторій (Навчальна лабораторія телевізійної журналістики та ін.) тощо. Проте онлайн-навчання дає можливості реалізації лекторіїв, майстер-класів, тренінгів від провідних фахівців галузі.

Гостьові науково-популярні лекторії фахівців дають змогу студентам під час навчання відкрити нові дослідницькі перспективи. Наприклад, 1 грудня 2020 відбулася фахова зустріч із начальницею відділу преси та інформації в Запорізькій міській раді Діаною Семеновою та заступницею директора КП «Інститут розвитку міста Запоріжжя» Запорізької міської ради Саодат Усмоновою. Детальніше – за лінком: http://surl.li/btaok

У травні 2021 влаштували онлайн-зустріч із Сергієм Рахманіним у рамках проєкту з інформгігієни «Як не стати овочем». Деталі – за лінком: http://surl.li/btakb

У червні 2020 здобувачі освіти взяли участь в онлайн-зустрічі з лауреатом Премії ім. Г. Ґонґадзе 2020 року Павлом Казаріним. Більше інформації – за лінком:

http://surl.li/btakp

Вони мали змогу прослухати лекторій «Маркетинг в мікробізнесі» від представниці бізнесу, засновниці бакалійної компанії «Дім варення», О. Гашинської. Деталі:

https://www.instagram.com/p/CVkauvztX_5/

У листопаді 2021 р. для них влаштували онлайн-лекцію доцента Острозької академії С. Рудька із курсу «Мандруй самостійно: принципи і лайфхаки для вдалої подорожі без турфірми», у рамках якої думками на тему «Особливості самостійних мандрів: мистецтво комунікації» із слухачами поділилися автори проєкту Need For Travel О. Білинська та Ю. Васильєв. Інформація – за лінком: https://www.instagram.com/p/CWYp39ptpnL/

PR-менеджерка «Спільно HUB», журналістка-розслідувачка та стажерка в «BIHUS info», випускниця факультету, Л. Статівко презентувала здобувачам тему «Інформаційно-політична аналітика в сучасних умовах» Більше –за лінком:

https://www.instagram.com/p/CNnXbEvpwND/

Студенти ОП підвищили свою цифрову та фінансову грамотність під час тренінгу з фахівчинею з ведення ФОП М. Подгородецькою на тему «Організаційні та документаційні засади створення ФОП». Більше деталей – http://surl.li/btaoa

Вони взяли участь у майстер-класі від А. Філатової, менеджерки з реклами відділу комунікацій ТОВ «Луцька аграрна компанія». Інформація – http://surl.li/btake

У листопаді 2021 для них провели тренінг від випускника факультету: СЕО та режисера продакшн-студії NEBO П. Мусіна. Деталі https://www.instagram.com/p/CVaIpnhNVye/

У квітні 2021 р. – влаштували майстер-клас від народного депутата України С. Штепи. Інформаціяhttps://www.instagram.com/p/COLeIT9pxL7/

У рамках засідання Всеукраїнського науково-практичного круглого столу «Інформаційно-комунікаційна справа. Документно-інформаційні комунікації як свідки, учасники, творці незалежності України та індикатори становлення інформаційного суспільства» студенти та викладачі мали змогу поспілкуватися з фахівчинею відділу документів іноземними мовами Запорізької обласної універсальної наукової бібліотеки Галустовою К., засновницею ГО «Асоціація музеїв Івана Франка», ученим секретарем Львівського національного літературно-меморіального музею Івана Франка Крамар К., директоркою наукової бібліотеки ЗНУ Чалою Н., PR-менеджеркою Благодійного фонду «Мама плюс я» м. Дніпра Грищенко А., начальницею відділу внутрішніх комунікацій Департаменту комунікацій МВС України Павловою А. та засновницею ГО «Запорізький медіа-центр плюс», авторкою проєкту «Мистецький Форум/ArtForum» Орловою Т. (30.12.2021):

http://surl.li/bsyfo

До викладання дисциплін на освітній програмі залучені фахівці-практики. Із метою посилення практико-орієнтованості ОК були долучені до викладання практичних занять фахівці-практики. Зокрема, «Електронні бібліотеки» викладає Н. Чала, директорка наукової бібліотеки ЗНУ; «Бібліотекознавство» – О. Левчук, завідувачка довідково-бібліографічного відділу наукової бібліотеки ЗНУ. Остання редакція ОП засвідчила викладання дисциплін «Формування баз даних організації», «Комп’ютерна графіка та вебдизайн в інформаційній справі» професором кафедри програмної інженерії математичного факультету С. Чопоровим. До викладання ОК «Інформаційна діяльність в органах влади» запросили стейкґолдерку – начальницю управління інформаційної політики Департаменту культури та інформаційної політики ЗОДА С. Андрющенко, а для ОК «Проєктна діяльність в інформаційно-комунікаційній галузі» – комунікаційницю ГО «Платформа спільних дій», фахівчиню із зовнішньої комунікації КП «Міжнародний аеропорт Запоріжжя» Д. Головешко.

Як реалізовується неформальна освіта?

На ОП «Інформаційно-комунікаційна справа» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти активно реалізовується практика зарахування сертифікатів, отриманих студентами як результат проходження тестування відкритих онлайн-курсів, у якості виконання завдань практичних або самостійних робіт, індивідуального завдання. Зокрема, у межах частини дисциплін студенту можуть зараховуватись кредити й результати навчання, які він здобув на відкритих навчальних онлайн курсах (наприклад, Prometeus, Cursera, Edex, EdEra та ін.), при організації та участі в інформаційних кампаніях, проєктах (наприклад, Марафон написання листів глобальної правозахисної акції, щорічного заходу Amnesty International, волонтерські, мистецькі, наукові проєкти) з отриманням відповідних сертифікатів. Наприклад, студентам у рамках відповідних дисциплін запропонували онлайн-курси на Prometeus «Комунікаційні інструменти побудови репутації». Більше інформації – https://www.znu.edu.ua/ukr/pk/4362/bakalavr/12351

 «Смарт-громада: управління на основі даних», тести на онлайн-курсі про роботу з архівами КДБ, розміщені за лінком:

https://courses.edera.com/courses/coursev1:Renaissance+KGB_4+2019_0512/about

Вони могли взяти участь у проєкті Української академії лідерства (Харків) «Шо, правда?» та ін. Поєднання навчання й науково-дослідницької діяльності (участь у міжнародних, всеукраїнських конференціях) з максимальним наближенням до майбутньої практичної професійної діяльності – основна освітня траєкторія у межах ОП. Нагадуємо, що, згідно з Порядком прийому для здобуття вищої освіти у 2022 році, затверджені особливості та терміни вступної кампанії:

Основні етапи вступу на бакалаврат такі:

Реєстрація електронних кабінетів – з 1 липня.

Проведення творчих конкурсів – з 1 до 18 липня (бюджет+контракт), з 9 до 16 серпня (тільки контракт).

Подання заяв для вступу – з 29 липня до:

8 серпня – для осіб, які вступають на основі індивідуальної усної співбесіди, творчих конкурсів (які складатимуть із 9 до 16 серпня);

23 серпня – для осіб, які вступають за результатами національного мультипредметного тесту, а також творчих конкурсів, які були складені з 1 до 18 липня.

Оприлюднення рейтингових списків на бюджет – не пізніше 29 серпня.

Підтвердження бажання навчатись на бюджеті – 2 вересня до 18:00.

Зарахування:

- бюджет – 5 вересня;

- контракт – визначають правилами прийому закладу, але не пізніше 30 вересня.

Переведення на вакантні місця – до 19 вересня.

Тож готуємося до першого випуску бакалаврату ОП ІКС та чекаємо поповнення студентської спільноти ОП «Інформаційно-комунікаційна справа» першокурсниками!

 

Вікторія Ковпак,

кафедра соціальних комунікацій та інформаційної діяльності

 

Слідкуйте за подіями вишу також на соцмережевих сторінках пресслужби ЗНУ:

https://www.facebook.com/pressluzhbaZNU
https://www.instagram.com/pressluzhbaznu/
https://t.me/pressluzhbaZNU

 

Схожі новини