Університет Вступнику Навчання Наука Міжнародна
діяльність
Студентське
самоврядування
Новини пресслужби ЗНУ / Новини / «Історії успіхів випускників ЗНУ»: вихованка біологічного факультету, науковиця, викладачка, популяризаторка науки Кристина Крупєй

«Історії успіхів випускників ЗНУ»: вихованка біологічного факультету, науковиця, викладачка, популяризаторка науки Кристина Крупєй

«Історії успіхів випускників ЗНУ»: вихованка біологічного факультету, науковиця, викладачка, популяризаторка науки Кристина Крупєй
29.07.2022 10:25 Все Головні новини Факультети Біологічний Відділ доуніверситетської підготовки, профорієнтації та працевлаштування Історії успіхів випускників ЗНУ ZNU Zaporizhzhia National University біологічний факультет відділ доуніверситетської підготовки профорієнтації та працевлаштування пресслужба проєкт Історії успіхів випускників ЗНУ

У Запорізькому національному університеті (ZNU, Zaporizhzhia National University) триває реалізація профорієнтаційного проєкту «Історії успіхів випускників ЗНУ». У його рамках пропонуємо вашій увазі інтерв’ю з вихованкою біологічного факультету, к.б.н., старшою викладачкою кафедри мікробіології, вірусології та імунології Запорізького державного медичного університету Кристини Крупєй, яка у 2012 році закінчила біологічний факультет за спеціальністю «Екологія та охорона навколишнього середовища». Під час розмови пані Кристина поділилася своїми спогадами про навчання в ЗНУ, а також розповіла про результати своєї науково-педагогічної та популяризаторської діяльності.

- Пані Кристино, розкажіть, будь ласка, чому Ви свого часу обрали для навчання біологічний факультет ЗНУ?
- Насправді, мені було дуже важко визначитися з майбутньою професією, оскільки найулюбленішими предметами в школі була не тільки біологія та хімія, але й фізика й астрономія. Пам’ятаю, як у 8 класі батьки подарували мені професійний телескоп, мікроскоп з імерсійною системою, карти зоряного неба й навчальні підручники з астрономії. Мої емоції, відчуття щастя в той момент важко описати словами. Завдяки такому технічному оснащенню, уже в школі я почала потроху займатися науковою діяльністю, брала участь і перемагала в районних й обласних конкурсах із біології та астрономії. Вибір між цими дисциплінами був нелегким. Тому вступала одночасно в ЗНУ на біологічний факультет і в Харківський національний університет ім. В.Н. Каразіна на фізичний факультет, оскільки там була кафедра астрономії та космічної інформатики. Але на бюджет пройшла саме на біологічний факультет, тому приїхала навчатися в ЗНУ. Окрім того, мої старші двоюрідні брат і сестра закінчили в свій час юридичний факультет вишу та дуже рекомендували здобути вищу освіту в цьому університеті й переїхати до Запоріжжя: я народилася в селі Фащівка Луганської області.
- Які враження у Вас залишилися після навчання на біологічному факультеті?
- Тільки позитивні. Біологічний факультет став по-справжньому моєю другою домівкою. Після «пар» нам ніколи не хотілося квапитися додому, а я жила весь період навчання в родичів. Тому ми з одногрупниками залишалися в студмістечку, разом готувалися до занять, ходили в бібліотеку, брали активну участь в житті університету. Саме в ЗНУ в мене з’явилися справжні друзі та коло однодумців. Ніколи не забуду секцію легкої атлетики з її блискучим позитивним керівником Сергієм Жестковим, який став для нас не тільки тренером, але й наставником. Ми завжди чесно та жваво конкурували за призові місця на змаганнях із легкої атлетики. У мене залишилося близько десятка грамот і медалей за перемогу в забігу на 100 метрів й естафети в університетських змаганнях, де я представляла біологічний факультет. Значний вплив на моє професійне самовизначення здійснив доцент кафедри філософії Володимир Манжура. Батько з дитинства прищеплював мені любов до філософії, а Володимир Іванович допоміг зрозуміти роль філософії в біологічних науках і консультував щодо деяких розділів дисертаційного дослідження. Також із ностальгією завжди згадуватиму наші загальнобіологічні практики на біостанції о. Хортиця, польові виходи о 4 чи о 5 годині ранку, плідну працю й неоціненний практичний досвід, який допоміг мені поглиблено зацікавитися гідробіологією, екологічною ентомологією та біоіндикацією. Завдяки ініціативі й підтримці свого наукового керівника дипломної роботи, фахівця в галузі гідробіології, доцента, к.б.н., Костянтина Домбровського, я почала з 2 курсу виступати на конференціях різного рівня організації, вчитися писати й публікувати наукові статті, подавати заявки на отримання патентів. Цікавими були також виробничі практики. Під час навчання в магістратурі мені двічі надходили пропозиції працювати на промисловому підприємстві з можливістю проводити наукову діяльність. Але після педагогічної практики я чітко самовизначилася, що для мене нерозривні наукова й педагогічна робота.
- Розкажіть про своє професійне становлення після завершення навчання на біологічному факультеті ЗНУ?
- Відразу після закінчення магістратури з відзнакою я вирішила вступати до аспірантури на кафедру загальної та прикладної екології і зоології ЗНУ за спеціальністю 03.00.16 «Екологія». Попри свій студентський науковий досвід у галузі гідробіології, а це – перемога у Всеукраїнському конкурсі наукових студентських робіт, наукові фахові статті, участь у міжнародних і всеукраїнських конференціях, патенти – я одного разу ризикнула змінити свою «спеціалізацію» та пов’язати дисертаційне дослідження з мікробіологією. В університеті дисципліна «Мікробіологія з основами вірусології» була надзвичайно цікавою, завдяки науково-педагогічному професіоналізму професора, д.б.н. Олександра Рильського та доцентки, к.б.н. Наталії Костюченко. На кожному практичному занятті в нас був обов’язково лабораторний дослід. Після завершення цього курсу всі набули навичок бактеріологічних досліджень, деякі мої одногрупники після навчання поза конкурсом розпочали працювати в мікробіологічних лабораторіях на підприємствах із мікробіологічного контролю. А я поставила собі мету – захистити кандидатську дисертацію й стати «повноправним» науково-педагогічним працівником закладу вищої освіти.
Вважаю, що мені дуже пощастило з керівником, професором Олександром Рильським. Коли я вступала до аспірантури, то мала побоювання, що буду виконувати дисертацію «за шаблоном», де назву кожного розділу диктуватиме керівник і суворо перевіряти кожну сторінку моєї роботи, оскільки на момент вступу я прагнула самостійно пройти шлях наукового становлення. На щастя, науковий керівник створив для мене умови повної свободи творчого пошуку, реалізації ідей, завжди підтримував і вчасно надавав цінні поради. В аспірантурі я почала працювати асистентом і після захисту кандидатської дисертації в ЧНУ ім. Ю. Федьковича у 2017 році обіймала посаду старшої викладачки на цій же кафедрі. Викладала різні дисципліни, але основні предмети – це, звісно, мікробіологія, біофізика, урбоекологія й біоіндикація. А ще, була керівником курсових, кваліфікаційних робіт, відповідала на кафедрі за студентську наукову роботу, навіть не можу пригадати скільки десятків конференцій, олімпіад і конкурсів ми організували. Значну підтримку в моїй професійній діяльності, а також науковій роботі студентів нашого факультету здійснював проректор з наукової роботи ЗНУ Геннадій Васильчук. Дуже теплі спогади залишилися в мене про те, як ми зі студентами разом із завідувачем кафедри й іншими викладачами на перерві збиралися в їдальні нашого корпусу, пили чай, їли смаколики та розмірковували над майбутніми мікробіологічними дослідами й темами дипломних робіт.
Знаменним для мене виявився 2019 рік. Я звільнилася із ЗНУ за сімейними обставинами, а пізніше, цього ж року вирішила випробувати себе в ролі вчителя біології та екології в ЗНВК № 63. Знайомі й рідні мене відмовляли, мовляв, діти зараз неспокійні, недисципліновані. Але це мене не зупинило, про що я ні дня не жалкувала. Попри мій науковий ступінь кандидата біологічних наук, зізнаюся, що було на початку важко, оскільки в останні роки я займалася спеціалізованими дослідженнями в галузі біології й багато чого забулось зі шкільної програми, доводилося готуватися до уроків не менше за учнів. Директор ЗНВК № 63 Г.В. Циганов сприяв будь-якій моїй ініціативі щодо модернізації освітнього процесу на уроках біології, учнівської наукової діяльності, завжди надавав технічну й моральну підтримку. Від учнів я була в захваті, наскільки швидко в них запалювалися очі на уроках, у них було безліч ідей і питань, вони мали неабияку мотивацію. Чесно кажучи, я навіть не очікувала такої віддачі від них. Мені безмежно пощастило пройти своє професійне самовизначення в ЗНУ та в цьому навчально-виховному комплексі. Я відчувала до себе повагу як до фахівчині, педагогині не тільки від студентів/учнів, а, найперше, із боку адміністрації та колег. І це надавало мотивацію не сидіти на місці й постійно розвиватися, творити й відроджувати науку серед молодого покоління.
Наприкінці 2019 року я отримала несподівану пропозицію роботи на кафедрі мікробіології, вірусології та імунології Запорізького державного медичного університету, і знову вирішила ризикнути: змінила місце роботи й до сьогодні працюю там. Зі сльозами на очах довелося знову прощатися з тими, кого встигла полюбити – з учнями своєї школи. Якби мені сказали: «опиши свої перші відчуття від зміни місця роботи», – я відповіла б цитатою: «Досягнувши вершини, приготуйся опинитися на дні наступного рівня». Перші пів року я почувала себе «анульованою», на етапі «перезавантаження» в нове середовище й, найперше, у психологічному сенсі. Попри те, що я багато років займалася санітарною й екологічною мікробіологією, довелося багато чого вивчити. Але вчитися безперервно – це обов’язок викладача ЗВО. Для мене це – величезна відповідальність: викладати клінічну мікробіологію для студентів – майбутніх лікарів. Сьогодні я просто закохалася в цю дисципліну й маю бажання розвиватися саме в галузі медичної мікробіології та вірусології.
- Розкажіть, будь ласка, про свої професійні досягнення?
- Відразу хочеться відповісти за класичним зразком: «Маю близько 150 наукових праць, серед яких – статті в наукометричних базах даних, фахових виданнях України, тези, патенти, навчально-методичні видання, грамоти, подяки, участь у науково-дослідній роботі, проєктах». Але, насправді, цим може похизуватися будь-який науковець. Я пишаюся тим, що активно співпрацюю з місцевими, регіональними та всеукраїнськими засобами масової інформації, займаюся популяризацією науки, науково-просвітницькою діяльністю серед населення. Виступати на телебаченні та надавати наукові інтерв’ю я розпочала ще в магістратурі, мені пощастило познайомитися з прекрасними журналістами та ведучими – професіоналами своєї справи. Саме вони «виховували» в мені спікера та допомагали відточувати майстерність публічного мовлення. Проте, на мій погляд, цьому не можна навчитися за місяць, рік чи два, це мистецтво можна вдосконалювати все життя. На сьогодні я намагаюся не пропускати жодних курсів із риторики та ораторського мистецтва, почала видавати педагогічні фахові статті з цього напрямку. Також я щаслива й пишаюся тим, що співпрацюю з Малою академією наук України, беру участь не тільки в організації Всеукраїнських учнівських конкурсів, але я також – постійна членкиня журі цих конкурсів, укладачка тестових завдань, зокрема йдеться про конкурс «МАН-Юніор Ерудит» у номінації «Екологія», й лекторкою в літніх й осінніх школах. Минулого року я розпочала викладати мікробіологію, вірусологію й імунологію англійською мовою, постійно вдосконалюю мовленнєві навички й маю кілька англомовних публікацій з іноземними студентами.
- Минулого року Ви стали лауреаткою Всеукраїнського конкурсу «Молодий учений року» в номінації «Ютюб для науки». Коли у Вас виникла ідея започаткувати youtube-канал?
- Пандемія ковіду зобов’язала нас адаптуватися до дистанційного формату навчання, саме тоді в мене з’явилася ця ідея. Дуже вдячна Раді молодих учених при МОН України за організацію таких конкурсів, оскільки для молодого науковця дуже важливо отримати незалежне визнання своєї роботи. Важливою для мене в цій діяльності є підтримка вітчизняних й іноземних студентів. Це мотивує опановувати техніки монтажу відеоряду, кеінгу, облаштовувати в себе мінізнімальний майданчик для створення нових відеофільмів із медичної мікробіології. Коли я публікую кожне відео, завжди є відчуття виконаного обов’язку перед здобувачами вищої медичної освіти та приємний присмак від думки про результат мого внеску в освітній процес. Ознайомитися з матеріалами YouTube-канала можна за лінком:
https://www.youtube.com/channel/UCNs9kYJup0K0l3deKUeqkFw
- Яким, на Вашу думку, повинен бути сучасний науково-педагогічний працівник?
- На мою думку, запорука успіху сучасного науковця, науково-педагогічного працівника – це емоційний інтелект, ораторські здібності та бажання розвивати мистецтво трансформації думки в слово. На жаль, діджиталізація освітнього процесу, візуалізація лекцій презентацією нерідко призводить до того, що слайди перетворюються в «милиці» для лектора, у результаті чого важко утримати увагу й активізувати мисленнєві процеси в аудиторії. Тому на науково-педагогічних конференціях я завжди наголошую на тому, що презентація – це інструмент усної розповіді, «механізм», який не повинен витіснити майстерність публічного виступу лектора.
- Що Ви порадите студентам, які планують пов’язати своє життя з науково-педагогічною діяльністю та вступити до аспірантури?
- Зі свого практичного досвіду можу сказати, що в науці треба бути трохи «жорстким», сміливим, комунікабельним, йти вперто до своєї мети й не звертати увагу на критиків. Як казав Т. Рузвельт, «усе, на що здатні критики – це звинувачувати сильного в момент, коли він зазнає поразки або робить помилку». Не бійтеся помилятися та програвати, адже якщо не пізнаєте поразок, не оціните смак досягнень. Також не варто занадто зваблюватися цим видом діяльності, треба пам’ятати, що науковий світ дуже тісний і кар’єрне зростання часто залежить не від набутого професіоналізму, а від адміністративних рішень. Тому в науково-педагогічне середовище я б радила занурюватися справжнім альтруїстам і «фанатам» цієї справи, які мають нестримне бажання підіймати рівень української науки, навчати молоде покоління й не прагнуть отримати від цього користь.

Слідкуйте за подіями вишу також на соцмережевих сторінках пресслужби ЗНУ:

https://www.facebook.com/pressluzhbaZNU

https://www.instagram.com/pressluzhbaznu/

https://t.me/pressluzhbaZNU

 

Схожі новини