Кафедра дошкільної та початкової освіти долучилася до засідання круглого столу, присвяченого ролі сертифікації в професійному зростанні

Десятого січня відбулося засідання круглого столу на тему: «Роль сертифікації в професійному зростанні педагогічних працівників/ць». Захід організували за ініціативи Управління Державної служби якості освіти у Запорізькій області. Його присвятили процедурі сертифікації вчителів/ок початкових класів. У ньому взяли участь начальниця Управління Державної служби якості освіти у Запорізькій області Тетяна Озерова та її заступниця Ольга Коноваленко, завідувач обласного науково-методичного центру моніторингових досліджень якості освіти КЗ «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» ЗОР Роман Шумада, керівники/ці територіальних відділів освіти, директори/ки закладів освіти та їхні заступники, вчителі/ки Запоріжжя та Запорізької області.
Запорізький національний університет на заході представляла доцентка кафедри дошкільної та початкової освіти Юлія Зубцова, яка вже чотири роки – освітня експертка Державної служби якості освіти. Пані Юлія ознайомила присутніх із використанням досвіду її роботи як освітньої експертки в підготовці майбутніх вчителів/ок початкових класів. Доцентка принагідно нагадала, що Запорізький національний університет розпочав підготовку фахівців і фахівчинь за освітньою програмою «Початкова освіта» з 2018 року – від початку реформи Нової української школи – та наголосила, що як і в шкільний освіті, модель підготовки учительських кадрів, спрямована на передачу студентам і студенткам певного обсягу знань, умінь і навичок, втрачає свою перспективність. Відповідно, має змінитися зміст підготовки майбутніх вчителів і вчительок, що відповідає Концепції НУШ та Державному стандарту початкової освіти.
Спікерка навела приклади змін у системі підготовці здобувачів і здобувачок, які відбуваються завдяки її досвіду роботи як освітньої експертки. Так, в освітній програмі «Початкова освіта» переглянули перелік фахових компетентностей і доповнили їх, згідно з Професійним стандартом. Процедура сертифікації дала змогу зрозуміти, що цей Стандарт – орієнтир для ЗВО у формуванні відповідних компетентностей, тому що процедура сертифікації виявляє їхню сформованість. Зазначені в «Методиці експертного оцінювання практичного досвіду вчителів/вчительок» показники визначених процедурою сертифікації критеріїв, знайшли своє відображення в програмових результатах навчання здобувачів/ок вищої освіти.
На заняттях зі «Вступу до педагогічної професії», «Педагогіки», «Дидактики початкової освіти», студенти й студентки ознайомлюються з Положенням про сертифікацію педагогічних працівників/ць. До того ж, Юлія Зубцова зауважили, що в ЗНУ навчаються студенти й студентки на бакалаврському та магістерському рівні, які вже – сертифіковані вчителі та вчительки. Таких здобувачів і здобувачок освіти викладачі заохочують розповідати на практичних заняттях про власний досвід сертифікації. Також їм перезараховують теми та модулі на фахових дисциплінах, згідно з Положенням ЗНУ «Про порядок визнання результатів навчання, здобутих шляхом неформальної освіти».
Крім того, запитання ЗНО для вчителів/ок входять до тестів із фахових дисциплін студентів і студенток. Цінність цих завдання, які викладачі й викладачки використовують під час тематичного та підсумкового контролю, полягає в тому, що вони, в переважній більшості, компетентнісні, а саме, дозволяють застосувати теоретичні знання фахових дисциплін у практичних ситуаціях. Таким чином, з одного боку, викладачі/ки мають можливість перевірити наявність знань і сформованість вмінь студентів і студенток, а з іншого, зрозуміти, які теми потребують додаткового опрацювання та перегляду. Спостереження за навчальним заняттям учасників і учасниць сертифікації та його самоаналіз – це етапи, до яких доцентка залучається як експертка. Це дає можливість зрозуміти типові помилки та проблеми у викладанні, а отже, попередити їх у студентів /студенток під час педагогічної практики.
Ознайомча робота здобувачів освітньої програми «Початкова освіта» з процедурою сертифікації не минає даремно, адже в цьому році магістрантка запропонувала тему кваліфікаційної роботи «Сертифікація як інструмент вивчення професійної компетентності вчителів/вчительк початкової школи». Тож як працівники та працівниці закладу, який не тільки здійснює навчальну та практичну, а й наукову підготовку, викладачі та викладачки ЗНУ сприяють науково-дослідній роботі студентів і студенток у цьому напрямі. Отже, досвід роботи Юлії Зубцової як освітньої експертки позитивно сприяє у підготовці компетентного фахівця/фахівчині, здатних здійснювати освітню діяльність в умовах запровадження Концепції «Нова українська школа» та потенційного учасника/учасниці процедури сертифікації.
Слідкуйте за подіями вишу також на соцмережевих сторінках пресслужби ЗНУ:
https://www.facebook.com/pressluzhbaZNU
https://www.instagram.com/pressluzhbaznu/
https://t.me/pressluzhbaZNU