
У Запорізькому національному університеті (ZNU, Zaporizhzhia National University) триває реалізація масштабного профорієнтаційного проєкту «Історії успіхів випускників ЗНУ». Сьогодні в його рамках пропонуємо вашій увазі інтерв’ю з вихованкою факультету журналістики (ОП «Реклама і зв’язки з громадськістю»), Product marketing manager в Drope.me (ex Growth manager в Liki24 та маркетинг-менеджерка в Bolt) Анною Мізіною, яка спеціалізується на побудові стратегії росту онлайн продуктів на українському та міжнародних ринках.
- Анно, ким Ви хотіли бути в дитинстві? Чи втілилися ці мрії в життя?
- У молодших класах мріяла стати артисткою та ходила на спів, але потім це стало вже якось «некласно» – мати такі нездійсненні цілі. Зараз я би не хотіла таку роботу. Десь перед вступом хотілось займатись журналістикою або режисурою, але, з практичної точки зору, це – також не найпростіша кар’єра, тому пішла на рекламу, яка інколи включає схожі задачі. Зрештою, і з текстами багато працювала, і з дослідженнями нових тем, і на зйомках роликів. Але все ж це комерційні проєкти, тому є велика різниця.
- Яка у Вас була практика в університеті? Чи допомогло це отримати бажаний досвід, чи знадобилося в пошуку майбутньої роботи?
- Це було рекламне видання, навіть не пам’ятаю точно, що для нього робили, PR-відділ у Державній службі з надзвичайних ситуацій, де також для нас особливих практичних задач не було. Хорошу практику треба було шукати, а на той час в Запоріжжі складніше було з профілем роботи в рекламі: всі круті агенції були в Києві. Потім, вже наприкінці навчання, я пішла на стажування за програмою для студентства у «Nestle». Тоді на кожному етапі конкурсу думала, що далі вже мене не виберуть, але зрештою пройшла відбір. А пізніше через знайомство там потрапила на співбесіду в рекламну агенцію, де лишилась на 3 роки. Треба було не боятись і раніше подаватись на такі практики, але на той момент ми ще мало розуміли, як працює рекламний ринок.
- Що найбільше Вам запам'яталося з часів студентства?
- Сама атмосфера студмістечка. Ще під час вступу, коли прийшла сюди вперше, у мене виникло відчуття того, що це вже не школа, а новий етап становлення дорослої особистості. Що тут вже важливо мати свою думку, вміти вести дискусію, знати основні світові соціокультурні події. Тобто це – зміна того, яка інформація та люди тебе оточують, і що взагалі важливо.
- Яка з компаній, де Ви працювали, була найпершою? Чому ви пішли далі? Не страшно було починати все спочатку?
- Найпершою серед компаній, де я працювала, була «Hoshva DGTL». Це було дві агенції: PR- і диджитал. У ті часи в таких агенціях люди «пахали» до ночі, поки не отримували нервові зриви. Тому в агенціях була дуже швидка ротація кадрів. У нас теж чимало змінювалося людей, було багато внутрішніх жартів про це, бо кого не візьми – колись працювали в агенції. Я вже вдруге отримувала запрошення на інтерв’ю в іншу компанію. Перший раз пішла чисто з цікавості й після співбесіди зрозуміла, що точно не моє. Другий раз уже було відчуття, що треба щось міняти аби рухатись в кар’єрі. В агенції я зустріла дуже-дуже багато крутих людей, які лишились і робочими контактами, і просто друзями.
- У Вас такий багатий досвід роботи. У якій компанії Вам сподобалося більше? Де отримали найбільше досвіду?
- Найтоповішим роботодавцем був «Bolt». Тому що там зійшлось усе: корпоративна політика компанії, коли люди ціняться більш за все; цікаві проєкти та можливість вести їх самостійно. Це вже – IT, де набагато більше значення мають не просто гарні слайди, а детальна аналітика того, що і як саме спрацювало, що теж сильно прокачало мої скіли. Команда маркетингу там була дуже ефективно організована, але в той же час креативна. Досі слідкую за новинами та за тим, що робить маркетинг-команда. Раджу подивитись їхні ролики на сторінках компанії в соцмережах.
- Які цікаві заходи Ви відвідували під час роботи в «Лореаль»?
- Це – величезна міжнародна компанія, тому там є своя програма тренінгів і заходів із корпоративної культури. Але чогось особливого не згадаю, зазвичай, у таких корпораціях все плюс-мінус схоже. Якщо говорити загалом про професійні івенти, то найбільше запам’ятався «Growth Marketing Stage». Тоді в Україну привезли топових гроуз-менеджерів із різних країн, зокрема із США, і зі всіма ними можна було просто підійти та поговорити. Особливо запам’ятався рісьорчер із Dropbox, бо він ще фоткав усіх під час свого воркшопу, адже цікавиться фотографією. До речі, організатор конференції працював колись давно в тій рекламній агенції, що і я, тільки в інший час.
- На Вашу думку, чи працює соціальна реклама в Україні? Чи займалися Ви створенням проєктів соціального спрямування?
- Мене кілька разів залучали до проєктів, пов’язаних із соціальними ініціативами. Виходячи з мого досвіду, це завжди було надзвичайно складно. Менеджерам/кам набагато складніше донести, чому це спрацює так, бо на відміну від комерційних замовників, це часто були не професійні маркетологи. В агенції ми якось програли тендер із дуже крутою ідеєю, а виграла пропозиція, яка виглядала так само, як і вся соціальна реклама в той час, ще й з дуже низьким рівнем виконання. Зараз виглядає так, наче це поступово змінюється, але все одно, я не пригадаю класних саме реклам. Бо те, що робиться класне зараз, і те, що працює, – це позиціонування самого фонду/організації, їхні проєкти та різностороннє висвітлення цих проєктів. Тобто це ніколи не справа однієї реклами, це те, як вони говорять з аудиторією постійно.
- На Вашу думку, яких змін зазнав ринок реклами під час війни?
- Я не сильно слідкую за рекламним ринком відтоді, як пішла з агенції. Я бачу, що багато компаній роблять ініціативи, пов’язані з волонтерством чи просто спекулюють на темі війни. Бачила пости від власників/ць агенцій про те, що досить складна зараз ситуація. Але об’єктивно коментувати складно, бо в мене замало інформації.
- Які поради можете дати студентам/студенткам, аби вони могли стати успішними у своїй справі?
-Я б радила зробити так: для початку зрозуміти, в якому напрямку ти хочеш працювати – в агенції чи в компанії, в fmcg чи в it, із контент-маркетингом чи перфоманс-каналами. Я вважаю, що зараз уже не адекватно говорити дуже загально про рекламу чи маркетинг. Бо на кожному ринку, в кожній ніші є свої обов’язкові для майстра/майстрині навички та знання. Тому варто визначитись із якимось фокусом і для початку вивчити головні фреймворки в цьому напрямку та підписатись на головні медіа в цій темі. Важливо також слідкувати за новинами, за світовими та локальними трендами. Маркетинг і реклама – це така справа, де все постійно міняється, постійно з’являються нові канали та підходи до роботи.
Наталя Санакоєва,
доцентка кафедри соціальних комунікацій та інформаційної діяльності
Яна Димова,
студентка 4 курсу
Для довідки
У Запорізькому національному університеті за ініціативи відділу доуніверситетської підготовки, профорієнтації та працевлаштування від 2020 року реалізують творчий проєкт «Історії успіху випускників ЗНУ». Утілюють його в життя факультети, інженерний навчально-науковий інститут ЗНУ ім. Ю.М. Потебні. Активно долучається до роботи й факультет журналістики, пресслужба вишу. Вони створюють матеріали про успішну професійну кар’єру наших випускників/випускниць. Факультети університету та інженерний інститут допомагають налагодити зв'язок із випускниками/випускницями факультетів різних років. Долучитися до цієї ініціативи можуть усі охочі випускники/випускниці Запорізького національного університету та інженерного інституту ЗНУ (колишня Запорізька державна інженерна академія та Запорізький індустріальний інститут), котрі бажають поділитись із майбутніми молодими фахівцями/фахівчинями таємницями професійного становлення, допомогти їм працевлаштуватись, на власному прикладі продемонструвати, як реалізувати себе в професії, тощо. Для цього треба надіслати матеріали чи контакти відповідної особи на пошту:
Слідкувати за проєктом «Історії успіху випускників ЗНУ» можна за лінком:
Сьогодні архів проєкту – це вже більш ніж 300 історій успіхів талановитих випускників/випускниць Запорізького національного університету!
Слідкуйте за подіями вишу також на соцмережевих сторінках пресслужби ЗНУ:
https://www.facebook.com/pressluzhbaZNU
https://www.instagram.com/pressluzhbaznu/