Університет Вступнику Навчання Наука Міжнародна
діяльність
Студентське
самоврядування
Новини пресслужби ЗНУ / Новини / Проєкт «Історія успіхів випускників ЗНУ»: вихованка факультету соціології та управління, докторка філософії зі спеціальності «Соціальна робота» Ольга Іванченко

Проєкт «Історія успіхів випускників ЗНУ»: вихованка факультету соціології та управління, докторка філософії зі спеціальності «Соціальна робота» Ольга Іванченко

Проєкт «Історія успіхів випускників ЗНУ»: вихованка факультету соціології та управління, докторка філософії зі спеціальності «Соціальна робота» Ольга Іванченко
08.03.2023 09:15 Все Головні новини Факультети Соціології та управління Відділ доуніверситетської підготовки, профорієнтації та працевлаштування Історії успіхів випускників ЗНУ ZNU Zaporizhzhia National University ЗНУ Запорізький національний університет факультет соціології управління відділ доуніверситетської підготовки профорієнтація працевлаштування пресслужба проєкт Історії успіхів випускників

У Запорізькому національному університеті (ZNU, Zaporizhzhia National University) триває втілення в життя профорієнтаційного проєкту «Історії успіхів випускників ЗНУ». Пропонуємо до вашої уваги інтерв’ю з вихованкою факультету соціології та управління, головною фахівчинею служби (управління) у справах дітей Запорізької міської ради, докторкою філософії зі спеціальності «Соціальна робота» Ольгою Іванченко.

- Пані Ольго, розкажіть, будь ласка, як і чому свого часу Ви обрали для себе соціальну роботу та факультет соціології та управління в ЗНУ?

- Мій шлях до факультету соціології та управління Запорізького національного університету був довгим…Я завжди мріяла вивчити іноземну мову, готувалась до вступу на факультет іноземної філології з 13 років. Я відвідувала курси, додаткові заняття, та знала, що маю втупити на бюджетну форму навчання, бо батьки не мали змоги оплатити мені навчання в університеті, і я б ніколи не насмілилась просити їх про таке. На той час в Запорізькому національному університеті конкурс на факультет іноземної філології був дуже високий, втім, як і завжди, і бюджетних місця було тільки 2 на весь курс, я розуміла, що закінчивши загальноосвітню школу м. Запоріжжя я маю невисокі шанси щодо вступу на бюджетну форму навчання. Так і сталося. Я пройшла за конкурсом лише на контрактну форму навчання. Тож мала знаходити вихід, і вирішила вступити до коледжу, щоб все ж таки отримати освіту з іноземної мови. Я вступила на бюджетну форму навчання і за два роки отримала професію вчителя іноземної мови початкової школи. І я збиралась продовжити освіту на старших курсах уже в університеті на омріяному факультеті іноземної філології. Після закінчення коледжу я мала гарну знижку на навчання в університеті, й моя мрія здавалася ось-ось втілиться в життя… Та доля вирішила інакше… я добре пам’ятаю момент, коли йшла коридором коледжу і на дошці побачила оголошення факультету соціальної філології та управління, в якому описувалась спеціальність «Соціальна робота»: це видалось цікавим, як багато можна вивчити, відкрити, і які гарні перспективи я матиму в житті після здобуття цієї спеціальності. До того ж, на той час факультет мав право готувати перекладачів англійської мови, і я відчула, дуже впевнено, що це і є мій шлях. Це було так зрозуміло й так правильно… я без вагань подала туди документи, вступила на другий курс і вже в наступному семестрі отримала бюджетне місце від свого рідного факультету. Увесь шлях дякувала моєму рідному факультету й отримувала підвищену стипендію. Із часом ліцензія на підготовку перекладача англійської мови не була продовжена для нашого факультету, я не отримала колись такий отриманий диплом з іноземної філології, та отримала інші, саме свої, саме правильні для мене – спочатку бакалаврки соціології, потім – спеціалістки, потім магістерки соціальної роботи, менеджерки соціальної галузі, диплом магістерки державної служби та, згодом, диплом докторки філософії в галузі знань «Соціальна робота». Я ніколи не шкодувала про свій вибір. Це – найправильніше рішення, в якому я впевнена та впевнююсь щодня.

- Які спогади у Вас залишились від навчання в Запорізькому національному університеті?

- Спогадів багато: перші, хто згадуються, – це люди, яких я зустріла в стінах університету. Вони неймовірні: освічені, розумні, сильні, вони володіють неймовірною енергією і потягом до знань, до руху й розвитку життя, до досконалості в тому, чим займаються! Це – і викладачі/ки, і адміністрація університету, завжди було приємно бачити й вчитися адміністративному управлінню, спостерігаючи за роботою таких людей. Кожен наче працює з тобою в одній галузі – галузі освіти, але кожен – унікальний, особливий. Я зустріла неймовірну кількість людей, які вчили та вчать мене своїм прикладом, від яких я отримала найголовніші уроки в житті! Це – мій науковий керівник, який став не просто другом, ментором, але й дійсно Вчителем в моєму житті, з яким я написала не одну свою курсову, дві дипломні роботи, і, врешті, роботу на здобуття наукового ступеню докторки філософії – це доктор історичних наук, професор кафедри соціальної філософії та управління Запорізького національного університету Олег Приймак. Людина, яка вчила мене віри в себе, в свою працю, в свої можливості, яка своїм прикладом виховувала в мені терпимість та людяність! Всі мої викладачі – низький уклін Вам, я знайшла себе і свою дорогу, прошкуючи за Вами! Дякує безмежно кожному! Безперечно, згадуються мої одногрупники/ці й однокурсники/ці, які стали друзями в житті! Тож так, перш за все, найцінніше, що я здобула в рідному університеті, – це люди, люди мого життя!

- Як Ви потрапили у службу (управління) у справах дітей Запорізької міської ради?

- Служба (управління) у справах дітей Запорізької міської ради (далі – служба) – це ще одна, теж доленосна, сторінка мого життя! Це – не перше місце моєї роботи й далеко не єдине! Та це місце роботи, яке назавжди в моєму серці! Бо сама суть роботи, колектив, незмінний для мене керівник – це все справді моє, те, що близько поглядам, моєму світосприйняттю, місце, де ти можеш зробити важливі речі для інших, для найважливішого в цьому світі, – для дітей! У службу я прийшла, бо там працював один із наших випускників – Віталій Котов, з яким ми дружили в університеті, працювали разом влітку інтерв’юерами в соціологічних дослідженнях. Я на той час працювала в рідному Запорізькому національному університеті у відділі виховної роботи, і коли мій співкурсник розповів мені, де працює і чим займається, я була вражена благородством цієї роботи. Вирішила, що маю робити важливі речі для інших, дуже хотіла вміти допомагати іншим. Бо це – дійсно вміння, якому треба вчитися. Тож взяла всі свої дипломи й пішла до керівника відділу по Дніпровському району служби, де на той час була вакансія: пройшла співбесіду, згодом конкурс, і добре пам’ятаю, що чекала півроку свого призначення, бо на той час проводилась спеціальна перевірка для призначення на посади осіб місцевого самоврядування. У службі я почала роботу на посаді головної фахівчині відділу одного з районів нашого міста. Це – унікальний досвід, за який я вдячна: робота з поліцією, прокуратурою, закладами охорони здоров’я, з громадянами, спеціальними закладами для дітей, захист прав дітей у судах. Згодом стала фахівчинею з кадрової роботи в головному управлінні служби, приймала на роботу людей, проводила конкурси на заміщення вакантних посад, укладала контракти… і я стала тою людиною, яка організовує практику студентів рідного факультету в службі. Завжди думала, що для такої роботи треба мати освіту, щонайменше, юристки, та виявилось, що підготовка, яку я отримала на факультеті соціології та управління, гідна, і я можу впоратися з дуже різноманітними управлінськими задачами.

- Які знання, навички та компетенції, отриманні в Запорізькому національному університеті, стали в пригоді у Вашій професійній діяльності?

- Складно відзначити якісь конкретні навички чи компетенції… Мабуть, найцінніше й найголовніше, що я отримала, це – вміння вчитися, будувати причинно-наслідкові зв’язки, якісно аналізувати, систематизувати, прогнозувати, будувати цілісне бачення ситуації з окремих важливих аспектів, постійно розвиватися, рухатися, прагнути досконалості, яка, звісно, недосяжна. Дуже вдячна за дисципліни, які я мала можливість вивчати в галузі знань соціальних і поведінкових наук: це – дисципліни, які дають вміння розуміти світ, що тебе оточує, і процеси, які в ньому відбуваються. А отже, вміти вчасно піти шляхом, який приведе до успіху, та вміти захисти себе при потребі в різних складних життєвих ситуаціях, тому що розуміння, і вміння знайти відповідь на питання: «Чому?» дає впевненість у собі та полегшує сприйняття дійсності. Від студента факультету соціології та управління завжди вимагали якісних знань і вмінь, я завжди була в певному тонусі, навчаючись, ніколи не було легко, але було цікаво. Я зберегла цю вимогу до себе й на роботі, і це стало мені в пригоді багато разів. Бо люди повсюди цінують і поважають якісну роботу, хоч не завжди в цьому зізнаються.

- Що привело Вас до аспірантури Запорізького національного університету й наскільки важким був шлях до наукового ступеня?

- Світ науки був для мене завжди цікавим, але якимось недосяжним, високим, геніальним, щоб спробувати претендувати мені торкнутися його меж. Але в аспірантуру привело все те ж прагнення, яке не давало спокою й яке я отримала ще студенткою факультету соціології та управління, – прагнення досконалості в тому, чим займаєшся, прагнення розвитку, прагнення довести собі, що ти можеш подолати складні виклики, і ще, я дуже хотіла навитися писати складні наукові тексти. Це як внутрішня потреба – ти хочеш йти далі, долати нові виклики. Я дуже щаслива, що прийшла до аспірантури, що змогла отримати бюджетне місце на рідному факультеті, дякую факультету за підтримку!

Це–  неперевершений досвід, уже в досить свідомому віці, з досвідом роботи, пройшовши певний шлях, знов стати студенткою програми підготовки докторів/ок філософії та 4 роки присвятити навчанню. У підготовці докторів/ок філософії задіяний найкращий професорсько-викладацький склад Запорізького національного університету. Навчання дозволяє вийти за рамки звичного способу життя, роботи, зустріти найкращих фахівців/фахівчинь – кожного в своїй галузі, однодумців й однодумиць, які прагнуть, як і ти, йти далі, обмінятися досвідом і повчитися один в одного. До речі, завдяки підготовки в аспірантурі, у рамках якої здійснювалася якісне навчання іноземній мові, збулася моя ще одна давня мрія: я все ж змогла опанувати англійську мову на рівні В2, скласти міжнародний іспит і отримати відповідний сертифікат. Дякую адміністрації університету за таку можливість та неперевершеній вчительці, яка мотивувала, підтримувала та давала ґрунтовні знання – кандидатці філологічних наук, доцентці кафедри теорії та практики перекладу з англійської мови Ірині Андрєєвій.

Шлях до наукового ступеня зрозумілий тим, хто його відчув і ним йшов… спочатку ти захоплений: перший рік – це ейфорія, від постійних нових знань, нових знайомств, нових вражень…. на другий рік… розумієш, що це – складно, із часом, що це – дуже складно… наприкінці другого року навчання я пам’ятаю, як сиділа на лавці в парку та плакала від того, що не знаходила шляху і виходу, бо сили залишають, і питала себе: «Чому я взагалі вирішила, що можу це зробити? Що в мене досить інтелекту написати науковий текст і зробити щось цілісне?». Приходить рішення все покинути… і ти йдеш то свого Вчителя і говориш, що ні, це все не для мене, я не достатньо розумна, в мене немає стільки сил… Шлях науки – це не навчання в університеті, це – кардинально різні речі, і ти цього не знав, поки не спробував. І тоді в цей момент Вчитель дає тобі свою руку, плече, витирає сльози і дарує свій час, мудрість, віру, сили й навіть час своєї сім’ї. Усе це я отримала від наукового керівника. І тоді ти потроху йдеш далі, невпевнено й помиляючись постійно, та разом із Вчителем це можливо. Найбільш важким, окрім постійної фізичної втоми, було важке відчуття того, що я не виправдаю віри свого Вчителя, який погодився йти такий шлях поруч! Та підтримка була постійна: і кафедри, й факультету, відділу аспірантури і докторантури, й адміністрації університету. Окрема подяка доктору історичних наук, професору, проректору з науково-педагогічної роботи Запорізького національного університету Юрія Каганову, який став одним із рецензентів моєї роботи. Він мав великий досвід у проведенні захистів на здобуття наукового ступеню доктора/ки філософії в разових радах за новим порядком захисту. Завдяки цілій команді освічених, впевнених, професійних людей, які мене постійно підтримували, я стала першою, хто захистив дисертацію зі спеціальності «Соціальна робота» в рідному університеті й четвертою в Україні. Тож висновок той же: головне на своєму шляху – це люди, і складний шлях можна подолати!

- Чим Ви сьогодні займаєтесь, над чим працюєте й що досліджуєте?

- Я постійно перебуваю в русі й пошуках. Я мала свої плани, які починали реалізовувати – проходила співбесіду на посаду регіонального представника однієї з американських компаній, що займається освітніми та соціальними проєктами в Україні, успішно пройшла 2 тури попереднього відбору й мала брати участь в фінальному – третьому, коли настало 24 лютого 2022 року, що змінило життя всіх українців й українок. Наразі я реалізовую соціально-гуманітарний проєкт з евакуації і адаптації дітей із прифронтових регіонів України в Канаді, батьки яких не могли залишити територію України через виконання своїх професійних обов’язків. Я також збираю деякі результати свого досвіду роботи для висвітлення в майбутньому в науковому світі, хочу продовжити співпрацю з моїм науковим керівником. Так склалося, що я живу у франкомовній провінції Канади, тож займаюсь активним вивченням французької мови, це – ще один виклик в житті! Знання англійської, здобуті під час навчання в аспірантурі, мені дуже допомагають. Мушу зазначити, що це – надзвичайно складно застосувати академічні знання в іншій країні, але мені приємно, що люди за кордоном розуміють і поважають ступінь освіти України. Тож знання цінуються всюди!

 

Факультет соціології та управління

 

Для довідки

У Запорізькому національному університеті за ініціативи відділу доуніверситетської підготовки, профорієнтації та працевлаштування від 2020 року реалізують творчий проєкт «Історії успіху випускників ЗНУ». Утілюють його в життя факультети, інженерний навчально-науковий інститут ЗНУ ім. Ю.М. Потебні. Активно долучається до роботи й факультет журналістики, пресслужба вишу. Вони створюють матеріали про успішну професійну кар’єру наших випускників/випускниць. Факультети університету та інженерний інститут допомагають налагодити зв'язок із випускниками/випускницями факультетів різних років. Долучитися до цієї ініціативи можуть усі охочі випускники/випускниці Запорізького національного університету та інженерного інституту ЗНУ (колишня Запорізька державна інженерна академія та Запорізький індустріальний інститут), котрі бажають поділитись із майбутніми молодими фахівцями/фахівчинями таємницями професійного становлення, допомогти їм працевлаштуватись, на власному прикладі продемонструвати, як реалізувати себе в професії, тощо. Для цього треба надіслати матеріали чи контакти відповідної особи на пошту:

znu.pressa@gmail.com

Слідкувати за проєктом «Історії успіху випускників ЗНУ» можна за лінком:

https://bit.ly/2HixRA8

Сьогодні архів проєкту – це вже більш ніж 300 історій успіхів талановитих випускників/випускниць Запорізького національного університету!

 

Слідкуйте за подіями вишу також на соцмережевих сторінках пресслужби ЗНУ:

https://www.facebook.com/pressluzhbaZNU

https://www.instagram.com/pressluzhbaznu/

https://t.me/pressluzhbaZNU

 

 

 

 

Схожі новини