
На базі Запорізького національного університету (ZNU, Zaporizhzhia National University) днями відбувся тренінг із фандрайзингу (пошуку коштів на реалізацію соціальних проєктів) на тему «Все про фінанси для не фінансистів». У ньому взяли участь як представники й представниці університету, так і зацікавлені громадські діячі та діячки.
Авторкою тренінгу стала аспірантка ЗНУ, бізнес-консультантка, менторка, тренерка, громадська діячка, голова Координаційної ради Громадського бюджету м. Запоріжжя Катерина Акула. Координаторка зустрічі – докторка педагогічних наук, професорка Вікторія Меняйло, яка виступає експерткою з грантової та проєктної діяльності. У вступному слові Вікторія Іванівна привітала учасників/ць заходу й коротко розповіла про чималий позитивний досвід, який отримала сама та її колеги, представники/ці ЗНУ, під час участі в міжнародних проєктах галузі освіти імені Жана Моне в рамках «Еразмус+». Вона акцентувала увагу на тому, що перший виграний грант саме і виступає дієвим стимулом для подальшої грантової діяльності.
Під час заходу розглянули таке питання: де і як шукати гроші на втілення власних ідей, якщо ви – не підприємець/ця і не маєте статусу зареєстрованої юридичної особи? Окрім цього, присутні звернули увагу на специфіку підготовки проєктних заявок, які можуть зацікавити грантодавців, та на інші нюанси цієї діяльності.
Сама тренерка Катерина Акула передусім закцентувала увагу присутніх на тому, що рушієм усіх значних процесів у сучасному українському суспільстві виступає громада: так підтримується функціонування її самої, надається підтримка військовим ЗСУ, переміщеним особам тощо. Частково це спричинено тим, що в умовах воєнного стану тимчасово призупинив діяти громадський бюджет, який фінансувався з частини податків громадян/ок і за рахунок якого можна було отримати кошти на розвиток і реалізацію громадських проєктів. При цьому мало хто з пересічних громадян/ок має уявлення, де взяти гроші (не з власної кишені), аби допомогти сусідам, представникам/цям своєї громади або реалізувати певний соціальний проєкт. У таких умовах фандрайзинг і краудфандинг стають ефективними інструментами, аби реалізувати власну ініціативу. Окрім цього, автор/ка проєкту має вміти здійснити розрахунки його вартості, часу щодо його реалізації, врахувати ризики та інші нюанси. Про це та інше йшлося під час презентації.
Пані Катерина надала визначення головних понять. Фандрайзинг – пошук ресурсів (людей, устаткування, інформації, часу, грошей тощо) для реалізації проєктів та/або підтримання існування організації. Краудфандинг – колективний збір ресурсів (грошових тощо) для допомоги певній особі, організації чи компанії. А також вона докладно зупинилася на формах фандрейзінгу. Одним із таких інструментів може виступати донорська допомога – кошти на всі види потреб, які не треба повертати. Отримати її можна на основі конкурсу, але це гарантує забезпечення лише для того проєкту, який виграв. За статистикою, це – кожен десятий із поданих для участі проєктів.
Тренерка також звернула увагу присутніх на позитивні та негативні моменти різних форм краудфандингу. Йшлося про участь у проєктах, які фінансуються за рахунок державного бюджету; підтримку від бізнесу та меценатів; фандрайзингові заходи, які мають на меті зібрати певну суму коштів для реалізації проєкту (вистави, масові культурні заходи тощо); проведення рекламних кампаній для створення суспільного впливу (збір коштів на допомогу ЗСУ, внутрішньо переміщеним особам, хворим тощо); соціальне підприємництво; краудфандингові та фандрайзингові публічні платформи та портали (міжнародні та національні). Учасників й учасниць тренінгу, зокрема, познайомили із такими порталами,
як «Єднання»: https://ednannia.ua/ednannia-about
та «Час змін» http://www.chaszmin.com.ua/
Ці платформи надають інформаційну підтримку тим, хто прагне долучитися до виконання соціальних проєктів, або можливість стати учасниками/цями вже готових грантових пропозицій.
Окрім цього, тренерка поділилася досвідом і власними напрацюваннями. Звернула увагу присутніх на те, що організувати процес для здобуття гранту може будь-яка зацікавлена фізична особа, але отримати кошти на рахунок – лише зареєстрована юридична особа, ФОП, університет чи організація. Наприкінці заходу спікерка відповіла на запитання присутніх, які подякували за змістовний і корисний для них тренінг.
Слідкуйте за подіями вишу також на соцмережевих сторінках пресслужби ЗНУ:
https://www.facebook.com/pressluzhbaZNU
https://www.instagram.com/pressluzhbaznu/