Креативність – «магія на кінчиках пальців» чи виклик часу: студенти-філологи досліджують технології й інструменти формування креативного мислення на уроках словесності

На філологічному факультеті Запорізького національного університету (ZNU, Zaporizhzhia National University) в онлайн-форматі для молодих фахівців/чинь – студентів/ок філологічного факультету та студентів/ок інших факультетів другої предметної спеціальності освітньої програми «Середня освіта (Українська мова і література)» – у рамках діяльності «Школи професійної майстерності майбутнього вчителя-словесника» відбувся майстер-клас «Креативність – “магія на кінчиках пальців” чи виклик часу». Спікеркою заходу стала Наталія Немировська – неймовірна креативна вчителька школи № 4 м. Гайсина Вінницької області, призерка обласного етапу Всеукраїнського конкурсу «Учитель року-2018», одна з ТОП-50 найкращих учителів України за версією «Global Teacher Prize Ukraine 2018». Традиційно, модератором заходу виступила координаторка Школи, доцентка кафедри української літератури Ірина Бакаленко.
На початку заходу Наталія Немировська запропонувала учасникам/цям інтерактивну вправу «Граємо в настрій», підкресливши важливість, особливо в сьогоднішніх умовах, емоційного наповнення уроків та підтримки позитивного настрою школярів й налаштування на результативний урок. Наталія Немировська представила студентам/кам презентацію та поділилася своїми напрацюваннями щодо формування креативного мислення школярів/ок на уроках мови та літератури. Передусім вона звернула увагу студентів на той факт, що Всесвітній економічний форум опублікував ТОП-10 навичок, які будуть потрібні вже через 5 років: аналітичне мислення та інноваційність, креативне та критичне мислення, гнучкість мислення та логічна аргументація, лідерство, розв’язання складних проблем.
Студенти/ки отримали «порцію» теоретичного матеріалу: про моделі мислення, роботу нашого мозку, розвиток креативності та вплив різних факторів на неї, тести та інтерактивні вправи. Адже, щоб краще розуміти дітей та допомагати їм розвивати свою креативність, дуже важливо надати учням можливості транслювати свої ідеї, не соромитися їх, не боятися виходити за рамки та думати нестандартно. Наталія Немировська продемонструвала методи ефективної роботи із учнівською аудиторією: дітей треба вчити самим здобувати знання, розв’язувати проблеми, обговорювати питання у групах, що сприятиме розвиткові креативного мислення учнів. На уроках важливе емоційне «погладжування»: хвалити дітей за їхні успіхи та обов’язково проговорювати, за що саме вони отримують похвалу; поєднувати непоєднуване, створювати історії, шукати прямі й непрямі зв’язки; розвивати лінгвокреативність.
Вона також продемонструвала використання на уроках мови та літератури різноманітних прийомів, власних авторських розробок, які урізноманітнюють заняття, роблять захопливим навчальний процес та сприяють розвиткові креативного та критичного мислення: «Метод семантичної інтуїції»; вправи «Глухі кути», «Валізка незручних питань», «Поєднай непоєднуване», «Пошук себе»,; ігри «Питання-відповідь», «Незвичайне життя речей», «Безлюдний острів», «Три стільці Уолта Діснея», дидактична гра «Два мішечки» з питаннями і відповідями.
Цікавими та корисними стали поради Наталії Немировської, як працювати з інтернет-додатками та навчальними платформами онлайн на уроці (Jeopardy, jigsawexplorer, kahoot.com, learning.ua, bomomo.com, bamboozle.com); як візуалізувати навчальний матеріал за допомогою презентацій. А завершила свій майстер-клас Наталія Немировська словами Пола Торренса: «Креативність означає копати глибше, дивитися краще, виявляти помилки, ромовляти з кішкою, пірнати в глибину, проходити крізь стіну, запалювати сонце, будувати замок на піску, вітати майбутнє».
Майстер-клас переконав учасників, що в роботі сучасного вчителя/ки повинні поєднуватися як традиційні, так й інноваційні технології навчання. Це дозволить учням ефективно використовувати інформацію, а вчителю допоможе перетворити учнів на активних суб’єктів навчальної діяльності. Такі методичні заходи формують професійну компетентність студентів-філологів та є одним із кроків на шляху до вчительської професії.
Наприкінці заходу учасники зустрічі щиро подякували Наталії Немировській за можливість долучитися до найкращих практик та інноваційних технологій навчання. Студентство поділилося враженнями про зустріч.
Ольга Белічко, студентка 2 курсу філологічного факультету: «Нам пощастило поспілкуватися з вчителькою української мови та літератури, з людиною, яка обожнює свою справу. Наталія Немировська поділилася своїм безцінним досвідом роботи з дітьми й цікавинками, на які варто звернути увагу. Найбільше мені припало до душі створення пазликів для дітей, в яких можна, наприклад, зашифрувати відповідь на загадку або заховати якийсь надпис, цитату, назву твору, тему уроку. Також у пригоді під час заняття може стати сайт kahoot.com, адже дозволяє провести інтерактивну вікторину для школярів. У свою «валізу» я візьму «фішки», які допоможуть налаштувати дітей на роботу та створити комфортне освітнє середовище для отримання нової інформації (наприклад, визначення настрою та очікувань від уроку; вправа «емоційне погладжування»; творче завдання «мрійник, реаліст, критик»)».
Анна Дирибян, студентка 2 курсу філологічного факультету: «Зустріч із Наталією Немировською була неймовірно захоплюючою та цікавою. Я вражена креативністю, яка відчувається та передається на всіх присутніх. Я навіть не помітила, як швидко пройшов час. До своєї професійної валізи візьму багато різних методів та прийомів для взаємодії з учнями: вправу з пазлами, завдання з використанням Kahoot, «валізку незручних питань», використання пісень для вивчення мови чи літератури, мішечки з питаннями та відповідями, «поєднання непоєднуваного», вправа на продовження речень, створення біопоеми, «перенесення» персонажів на безлюдний острів. Хочу подякувати за таку емоційно круту та корисну зустріч».
Ірина Лихо, студентка 3 курсу історичного факультету: «Наталія Немировська представила нам чимало творчих ідей для ефективного навчання учнів, які допоможуть молодому вчителю здійснювати підготовку до уроків мови та літератури в умовах дистанційного навчання. Порадила, як зацікавити дітей, як перевірити прочитання учнями художніх текстів в умовах дистанційного навчання, які заохочувальні методи, пов’язані із нюансами підготовки до тестування, найкраще використовувати в цих умовах. Я зрозуміла, що урок буде цікавим, якщо використовувати різні методики для навчання дітей. Адже бути вчителем дуже відповідально, бо він для учнів взірець у мисленні та поведінці. Вчитель має не тільки досконало знати предмет, який викладає, але й вміти навчати. Діти всі різні, тому вчителеві так необхідно бути уважним до кожного. Він повинен знайти підхід до усіх, зацікавити їх у своєму предметові, показати його важливість та корисність у житті учнів».
Анастасія Ососкова, студентка 3 курсу факультету іноземної філології: «Не дивлячись на складні обставини (постійні повітряні тривоги та вимкнення світла), я з задоволенням побувала на зустрічі з Наталією Немировською. Мені спало на думку те, наскільки незламними та сильними ми є, адже попри всі негаразди, ми можемо зустрічатися заради нашого майбутнього, щоб ділитися власним досвідом та приймати досвід інших. Тому я впевнена, що з такими вчителями як пані Наталія та ми, майбутнє покоління України у надійних руках. Скажу чесно, я не очікувала такої великої кількості прийомів та методів, якими може поділитися лише один вчитель за один вебінар, тому з упевненістю можу сказати, що наповненість зустрічі була максимально продуктивною. Завдяки лише одній зустрічі ми змогли взяти на озброєння величезну кількість креативних ідей. Сподіваюся, що в майбутньому я матиму можливість поділитися такими захоплюючими завданнями з власними учнями і вони охоче будуть вчитись, граючись!».
Олександр Повстяной, студент 3 курсу історичного факультету: «Наталія Немировська поділилася із нами своїм досвідом викладання у школі. Насправді, саме таких людей дуже приємно слухати і саме такі люди надихають навчатися та працювати у майбутньому. Дуже вдячний пані Наталії за приємне спілкування та за те, що вона продемонструвала нам деякі свої доробки (цікаві ресурси для інтерактивної роботи, для активізації учнів, для зацікавлення дітей тощо). Варто відзначити такі цікаві та креативні вправи: карти настрою для активізації учнів; лайфхаки для релаксу учнів (пазли, віртуальні мильні бульбашки тощо); віртуальна книга з українськими піснями, у текстах яких учні можуть знайти звертання; вікторина з елементами змагальності на платформі “Kahoot.com”; малюнковий тест на креативність; вправа про можливість/неможливість уживання певних виразів; вправа на поєднання непоєднуваного; вправа “глухі кути”; “валізка незручних запитань”; “книжкова онлайн-полиця”; вправа “що робив би герой на безлюдному острові?”; біопоема. Отже, зустріч мені дуже сподобалась та надихнула мене працювати далі. Дякую за можливість брати участь у таких заходах та спілкуватися з цікавими людьми».
Руслана Ульяник, студентка 3 курсу факультету іноземної філології: «Зустріч з пані Наталею була дійсно цінним досвідом для мене як майбутнього педагога й вчителя української мови та літератури. Протягом вебінару мене не полишала думка про те, що вона справді є професіоналом своєї справи, людиною, що надихає. Доки існують такі чудові фахівці/чині, люди, що віддаються своїй праці на всі сто відсотків, буде існувати й якісна, продуктивна та сучасна освіта. Дуже вдячна за всі “родзинки” та “цікавинки”, якими пані Наталія з нами ділилася. Особливо мені сподобалися активності зі складання пазлів, написання біопоеми, створення казок і проходження вікторини на платформі Kahoot! Ці ідеї, на мою думку, є надзвичайно корисними, тож я обов'язково додам їх до своєї професійної валізи, вони неодмінно стануть в пригоді для того, щоб зробити мої заняття креативними та цікавими».
Філологічний факультет
Слідкуйте за подіями вишу також на соцмережевих сторінках пресслужби ЗНУ:
https://www.facebook.com/pressluzhbaZNU
https://www.instagram.com/pressluzhbaznu/
https://t.me/pressluzhbaZNU