Університет Вступнику Навчання Наука Міжнародна
діяльність
Студентське
самоврядування
Новини пресслужби ЗНУ / Новини / ВІДКРИТА ЗАЯВА ВЧЕНОЇ РАДИ ЗНУ ЩОДО РЕФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ

ВІДКРИТА ЗАЯВА ВЧЕНОЇ РАДИ ЗНУ ЩОДО РЕФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ

ВІДКРИТА ЗАЯВА ВЧЕНОЇ РАДИ ЗНУ  ЩОДО РЕФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ
08.02.2024 08:07 Все Головні новини ZNU Zaporizhzhia National University Запорізький національний університет ЗНУ Вчена рада відкрита заява відповідальне університетське лідерство

         Війна суттєво загострила проблеми, які накопичувалися в системі вищої освіти України впродовж десятиліть. В умовах повномасштабного вторгнення, коли розкіш довготривалих академічних дискусій сплачується надвисокою ціною життів наших захисників, ці проблеми потребують не лише ефективних, але й оперативних рішень. Саме такі рішення, на нашу думку, містяться у пакеті реформ, запропонованих Міністерством освіти і науки України задля модернізації вітчизняної системи вищої освіти. Найбільш резонансні серед них – перехід на грантову систему фінансування здобуття вищої освіти та приведення мережі закладів вищої освіти у відповідність до демографічних реалій.

 

Хоча окремі складові пакету реформ є, безумовно, радикальними, його кінцева мета – якісна й конкурентоспроможна вища освіта в Україні. У стратегічній перспективі ініціативи МОН докорінно змінять суспільне сприйняття вищої освіти як цінності, а не «послуги», як інвестиції у майбутнє, а не докучливої формальності, як ознаки інтелектуальної, а не фінансової спроможності її здобувача.

Зокрема, новий принцип розподілу державного фінансування через систему повних або часткових індивідуальних грантів є набагато справедливішим за попередню систему, де навіть мінімальна різниця у балах ЗНО/НМТ фактично позбавляла значну частину вступників жодної державної підтримки. Разом із вдосконаленою системою пільгового кредитування та державними гарантіями першого робочого місця такий підхід суттєво знизить фінансове навантаження на здобувачів в умовах неминучого зростання вартості вищої освіти. Звівши нанівець можливості нарощення контингенту шляхом недоброчесного й економічно невиправданого демпінгу, грантове фінансування переведе конкуренцію між закладами вищої освіти у суто якісну площину.

Водночас вважаємо, що при переході на грантову систему фінансування необхідно врахувати інтереси ЗВО прифронтової зони та переміщених ЗВО, на конкурентоспроможність яких реалії воєнного часу впливають найбільшою мірою. Саме університети з вищеназваних категорій мають стати майданчиками для пілотування системи гнучкого навчання (індивідуальних освітніх траєкторій), де обсяг річного навчального навантаження і, відповідно, тривалість освітнього процесу регулюються самим здобувачем. Окрім інших переваг (таких, як зростання мотивації до навчання, більш усвідомлений підхід до вибору спеціальності, оперативніша реакція на потреби ринку праці, можливість поєднання навчання із роботою), формат гнучкого навчання підсилить позиції прифронтових і переміщених закладів вищої освіти як провайдерів соціальної згуртованості у громадах, розпорошених війною. 

Найпроблемнішим із питань, винесених на порядок денний чинним пакетом реформ, є об’єднання університетів. Для системи вищої освіти України це питання є своєрідним іспитом на зрілість, перевіркою нашої солідарності, здатності поставити інтереси громад, яким ми служимо, вище за інтереси окремих осіб чи навіть колективів. Очевидно, що в умовах жорсткої економії єдиною альтернативою об’єднанню ресурсів ЗВО є критичне скорочення фінансування всього державного освітнього сектору, що нанесло б непоправну шкоду майбутньому України як незалежної високорозвиненої держави.

Укрупнення є одним із багатьох природних шляхів розвитку університетів як у світі загалом, так і в Україні зокрема. Запорізький національний університет, разом із кількома іншими вітчизняними ЗВО, вже брав участь у процедурах приєднання в умовах, коли подібні кроки жодним чином не стимулювалися державою. Наразі ж заклади, що демонструють готовність до злиття, отримують не лише всебічну організаційну підтримку, але й додаткове фінансування для розвитку інфраструктури, оновлення матеріально-технічної бази тощо.

Наш досвід об’єднання із Запорізькою державною інженерною академією у 2019 році переконливо свідчить, що подібне рішення, зрештою, йде на користь обом учасникам процесу. Зберігши власну ідентичність, традиції, структуру, колектив колишньої ЗДІА органічно влився у склад Запорізького національного університету на правах окремого навчально-наукового інституту. Розширилися наші мережі міжнародних партнерств, збільшився діапазон освітньої пропозиції, зросли можливості для міждисциплінарних освітніх і наукових проєктів, підвищилася якість студентського життя. І хоча кожний кейс потенційного злиття є, безумовно, індивідуальним, впевнені, що за умов дотримання принципів колегіальності, прозорості й партнерства він завжди сприятиме взаємному збагаченню сторін.

Вважаємо, що українська академічна спільнота є достатньо зрілою для прийняття відповідальних рішень заради спільного блага. У минулому ми неодноразово об’єднували зусилля у боротьбі за якісне освітнє середовище шляхом ліквідації «фабрик дипломів», інституційно неспроможних «філій» тощо. Голоси на користь укрупнення університетів лунали задовго до проголошення відповідної реформи – у тому числі й від тих, хто зараз опинився серед найзапекліших її критиків.

На нашу думку, гострота дискусії навколо об’єднання університетів значною мірою зумовлена низкою недоліків у комунікаційній політиці Міністерства освіти і науки України, несвоєчасним або недостатнім інформуванням, що сприяє поширенню чуток, хвиль збурення й паніки, зашумленню інформаційного поля та, зрештою, дестабілізації ситуації в інтересах недоброчесних гравців. За таких обставин особлива відповідальність покладається на модераторів дискусійних майданчиків, зокрема, великих профільних спільнот у соціальних мережах. Принагідно закликаємо всіх учасників обговорення підтримувати полеміку на належному, гідному академічного середовища рівні, не опускаючись до аргументів ad hominem, погроз та цькувань.

Рішення Вченої ради Запорізького національного університету щодо виступу з відкритою заявою стосовно реформ вищої освіти в Україні продиктоване, зокрема, й необхідністю чітко окреслити позицію нашого закладу за умов, коли окремі громадські організації, не маючи відповідного рівня представництва, роблять гучні декларації від імені регіональних професійних спільнот. Вважаємо за потрібне наголосити, що Запорізький національний університет не є підписантом жодної з таких декларацій. Провідними мотивами у визначенні нашого ставлення до реформ вищої освіти в Україні залишаються принцип спільного блага, людиноорієнтованість та відкритість до партнерства.

 

 07 лютого 2024 р.

 

Стежте за подіями вишу також на соцмережевих сторінках пресслужби ЗНУ:

https://www.facebook.com/pressluzhbaZNU

https://www.instagram.com/pressluzhbaznu/

https://t.me/pressluzhbaZNU

Соцмережі ЗНУ:

https://beacons.ai/official_znu

 

 

 

 

 

 

 

Схожі новини