Університет Вступнику Навчання Наука Міжнародна
діяльність
Студентське
самоврядування
Новини пресслужби ЗНУ / Новини / Декан біологічного факультету Людмила Омельянчик: «Стейкхолдери допомагають випускникам формувати практичні навички»

Декан біологічного факультету Людмила Омельянчик: «Стейкхолдери допомагають випускникам формувати практичні навички»

Декан біологічного факультету Людмила Омельянчик: «Стейкхолдери допомагають випускникам формувати практичні навички»
08.04.2024 09:15 Все Головні новини Факультети Біологічний ZNU Zaporizhzhia National University Запорізький національний університет ЗНУ стейкхолдери співпраця є біологічний факультет

У Запорізькому національному університеті (ZNU, Zaporizhzhia National University) триває проєкт «Співпраця є». В ньому керівники факультетів, ІННІ імені Юрія Потебні розповідають про особливості та перспективи їхнього співробітництва зі стейкхолдерами, про виклики в цій цікавій і потужній взаємодії. Переконані, що проєкт приверне увагу всіх зацікавлених у співпраці з нашим вишем, зокрема абітурієнтів. Нині «Співпраця є» представляє інтерв’ю з деканом біологічного факультету Людмилою Омельянчик.

 

- У чому основна цінність партнерства вашого факультету зі стейкхолдерами?

- Біологічний факультет дуже плідно працює зі стейкхолдерами. У нас існує Рада роботодавців. Керує нею випускник спеціальностей «Лісове господарство» та «Екологія» Олександр Деревинський. Також до неї входить чимало наших випускників, зокрема варто згадати Ірину Лабенську й Інгу Добродуб. Ця співпраця вигідна для нашого факультету, для розвитку його освітніх програм, а водночас – і для самих роботодавців. Ми надаємо під час навчання теоретичні знання, які наші студенти та випускники потім застосовують на практиці. На факультеті уклали 34 угоди з різними підприємствами й організаціями. Стейкхолдери підтримують студентів під час навчання. Багато з них – керівники лабораторій і підприємств. Вони допомагають молоді, дозволяючи використовувати обладнання, щоб виконувати завдання, які їм надає керівник практики. Також стейкхолдери виступають із гостьовими лекціями перед студентами, їх запрошують на зустрічі з абітурієнтами. Вони розповідають про кожну освітню програму, оскільки, як і гаранти, активно долучаються до цієї роботи. Крім того, вони говорять з абітурієнтами про майбутній фах, про можливе місце працевлаштування тих, хто отримав уже диплом. Водночас роботодавці приглядаються до студентів біологічного факультету, і так випускники знаходять собі перше робоче місце. Стейкхолдери активно беруть участь у проведенні акредитацій Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти. Адже Нацагентство рекомендує, щоб викладачі-практики передавали свій досвід здобувачам освіти.

- Звісно, що напрямки роботи біологічного факультету шалено різноманітні. Розкажіть, будь ласка, спершу про стейкхолдерів галузі мисливського господарства та рослинних ресурсів.

- Мій колега, гарант освітньої програми спеціальності 205 «Лісове господарство», освітньої програми «Мисливське господарство та рослинні ресурси» Валерій Домніч має гарніпоказники результативності щодо співпраці з роботодавцями на рівні бакалаврату. Позаторік на навчання з цього рівня освіти набрали 16 осіб. І опитування показало, що восьмеро із них були саме від наших стейкхолдерів із Запорізької та Дніпропетровської області. А минулого року набір на перший курс склав 70 осіб! Із них – половину спрямували до нас саме стейкхолдери. Своєю чергою, старший викладач кафедра біології лісу, мисливствознавства та іхтіології Володимир Вовченко зауважує, що на сьогодні співпраця з багатьма стейкхолдерами не припиняється. Серед них: кандидат наук, перший заступник начальника Південно-Східного міжрегіонального управління ліси України, який працює при об'єднанні трьох областей, Віктор Стороженко та фахівець управління моніторингу, охорони Державного мисливського фонду та полювання Андрій Шелепиров.

- А на які досягнення багатий хімічний напрямок факультету щодо співпраці з роботодавцями?

- Гарант освітньої програми 102 «Хімія» (магістратура, бакалаврат), професор Олександр Бражко відзначає, що в межах його напрямку роботи на сьогодні більш ніж 20 випускників працює в Експертно-криміналістичному центрі МВС України. Вони постійно беруть участь в обговореннях освітніх програм і, що найголовніше, студенти четвертого курсу бакалаврату й першого курсу магістратури йдуть на практику до них. Там вони отримують висококваліфіковану допомогу, наприклад, під час написання магістерських робіт. Серед наших стейкхолдерів є й наші випускники, зокрема, аспірантури кафедри хімії. Наприклад, це – кандидатки наук Інга Добродуб та Ірина Лабенська. Вони – завідувачки біохімічних лабораторій. Крім того, важливою є співпраця з іншими освітніми закладами, наприклад, маємо міцне партнерство з потужною школою Харківського національного університету. Згадаю кандидата наук Юрія Сєдаша. Він вже протягом трьох років викладає на першому курсі і також проводить ознайомчу практику. У нас вже другий рік поспіль голова атестаційної комісії – теж наша випускниця, стейкхолдерка Юлія Бут. Нещодавно вона приходила до нас, зустрічалася з випускниками, тому що в лабораторію, де вона завідує напрямком аналізу нафтопродуктів, необхідні фахівці. А ще ТОВ «Ярило» приймає студентів на практику: вони там проводять аналізи продуктів харчування. Стейкхолдери допомагають студентам формувати практичні навички. Приблизно 80-90% випускників нашої програми йдуть працювати саме за хімічним напрямком. Серед стейкхолдерів – найкращі лабораторії нашого міста. І вже 90% студентів у нас на останньому курсі працевлаштовані, ми погоджуємо їм індивідуальний графік і всіляко підтримуємо їхні починання. Зауважу, що дуже важлива участь стейкхолдерів в обговоренні освітніх програм. Вони надають свої пропозиції, як поліпшити ту чи ту з них. Ми, звісно, дослухаємося до них. Буквально нещодавно тривало обговорення програми «Біологія і біохімія». Низку дисциплін представники біологічного факультету змінили саме через рекомендації роботодавців, ввели нові дисципліни. Тому що потрібно зараз йти в ногу з часом і готувати фахівців так, щоб вони були конкурентноспроможними.

- Звернімося до екологічного освітнього напрямку. Чим тут означено партнерство зі стейкхолдерами?

- Профільна кафедра співпрацює з роботодавцями Запоріжжя на повну. Це, по-перше, – керівництво заводу ПАТ «Мотор Січ», зокрема в.о. начальника відділу охорони навколишнього середовища Сергій Харченко. До екологічної лабораторії моторобудівного заводу за останні 7 років працевлаштували 6 випускників ОПП. Нещодавно там розпочав роботу наш випускник Максим Пірхов. Плідна співпраця з заводом ПАТ «Мотор Січ» триває з 2014 року, коли кафедра почала виконувати госпдоговірні теми, наприклад «Біологічне очищення промислових стічних вод іммобілізованими мікроорганізмами та гідробіонтами». Із 2012 року діє партнерство з ще одним стейкхолдером – заводом ПАТ «Запоріжсталь», а саме – із начальницею екологічної лабораторії заводу з Інною Холіною. Наші випускники працевлаштовані на цьому заводі. За 5 років співпраці ми виконували декілька госпдоговорів із заводом ПАТ «Запоріжсталь», серед останніх тем – «Біологічне доочищення води, що потрапляє в річку Капустянка». Ми постійно зустрічаємося з представниками заводу для обговорення важливих питань щодо вимог, які висуваються для потенційних кандидатів для працевлаштування. Співпрацюємо, зокрема з директоркою Департаменту захисту довкілля ЗОВА Іриною Піроговою, із представниками Державної екологічною інспекцією Південного округу (випускниками освітньої програми Олександром Деревинським та Олегом Чухрієм, які на сьогодні успішно працюють в інспекції на керівних посадах). Також існують спільні проєкти з головою екологічної комісії Запорізької обласної ради Ігорем Чумаченком. Ідеться і про платформу «Екокрай». Фахівці регулярно висвітлюють різноманітні екологічні питання регіону у вигляді обґрунтувань, висновків, коментарів на телебаченні, телеканал «МТМ» (Запоріжжя) в програмі «Екофактор». Переваги такого партнерства полягають в тому, що під часпроходження виробничих практик студенти навчаються проводити лабораторні дослідження на сучасному обладнанні екологічних лабораторій. Викладачі разом зі ними можуть виконувати науково-дослідні дослідження щодо поліпшення екологічної ситуації в регіоні. У майбутньому разом із заводом ПАТ «Запоріжсталь» планується завершення розпочатих досліджень щодо біологічного доочищення води, що потрапляють у річку Капустянка. А ще, кафедра готує фахівців, які працюватимуть у післявоєнний період з очищення ґрунтів та для відновлення нашого Каховського водосховища.

- Одна з важливих освітніх галузей факультету – «Генетика». Чим відзначається її партнерство з роботодавцями?

- Ця освітня програма забезпечується співробітниками кафедри генетики та рослинних ресурсів. Четверо її штатних співробітників – професор Віктор Лях, професорка Ірина Полякова, доцентки Олена Войтович і Олена Бойка – та професор Анатолій Сорока, який викладає у нас за сумісництвом, мають вчену ступінь із генетики. Напрями дисертацій співробітників стосувалися гаметної генетики, індукованого мутагенезу, біотехнології рослин і теоретичних основ селекції. Саме ці напрями ми активно продовжуємо розвивати. У нашому університеті багато років існує наукова школа «Генетика і селекція рослин», і ми готуємо три рівня спеціалістів із генетики: бакалаврів, магістрів і докторів філософії. Так, наші багаторічні партнери – Запорізький міський ботанічний сад та Запорізький центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді. А наші викладачі постійно входять до складу журі на різних учнівських конференціях, які проводять ці організації. Наші випускники успішно працюють у цих закладах. Ми знаходимося в постійній співпраці з партнерами – стейкхолдерами нашої освітньої програми, які постійно беруть участь в її обговорені та надають нам рекомендації. Ще одна установа – це Інститут олійних культур, в якому дуже велика кількість керівників уже здобули освіту за нашою освітньою програмою. Тобто вони закінчили аспірантуру, захистили дисертації. Також варто згадати представницю цього інституту Катерину Ведмедєву. Крім того, у нас на кафедрі триває пошук нових місць для працевлаштування та для проходження практики для студентів. При Інституті судомедичної експертизи навіть існує спеціальний відділ. Особливо це важливо зараз, коли роблять генетичну експертизу загиблих наших воїнів, зниклих без вісти та встановлюють особу за допомогою ДНК. Згодом знаходять їхніх рідних. Навіть можна ще додати такий сектор, як генетика і військова справа. Зараз протезування дуже актуальне, тому що чимало захисників і захисниць втратили кінцівки. І для того, щоб створювати протези, треба вивчати, який матеріали придатний для цього. Ми тісно співпрацюємо з кафедрою медбіології, паразитології та генетики Запорізького державного медико-фармацевтичного університету. Випускники нашого університету успішно працюють викладачами цієї кафедри та навчаються у нас в аспірантурі для отримання вченого ступеня. Наприклад, під час воєнних дій зросла потреба в фахівцях для Запорізького науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС України. І вони звертаються до наших випускників із пропозиціями щодо роботи. Існує ще тема ГМО, які в продуктах потрібно досліджувати. Вигідні освітні здобутки і для наших стейкхолдерів, які шукають професіоналів, кваліфікованих фахівців. Натомість корисно й нам, бо роботодавці беруть на практику наших студентів. Вони знайомлять їх з обладнанням, із сучасними приладами, методиками, як працювати в тій чи іншій лабораторії.

- Яких стейкхолдерів напрямку «Біологія-біотехнологія» ви б згадали?

- Тут серед стейкхолдерів: начальник Управління «Держенергонагляд» у Запорізькій області – головний державний інспектор з енергетичного нагляду в Запорізькій області Валерій Шевченко, завідувачка клініко-діагностичної лабораторії ТОВ «Діагностичний центр «МедЛайф-Біо» Інга Добродуб, заступниця директора з наукової роботи Інституту олійних культур Національної академії  аграрних наук Катерина Ведмедєва, вчителька біології Запорізького багатопрофільного ліцею № 99 Анжеліка Дєнєжкіна, керівниця Департаменту захисту довкілля Запорізької обласної державної адміністрації Ірина Пірогова

- На завершення нашої розмови пропоную згадати педагогічний компонент. Чим відзначена співпраця зі стейкходерами напряму «Середня освіта»?

- Основні стейхолдери ОПП «Середня освіта (Біологія та здоров'я людини)» – це освітяни. Серед них можемо назвати: директорку Запорізької гімназії № 42 Оксану Поливанюк, заступницю директора навчально-виховної роботи Запорізького академічного ліцею «Перспектива» Ганну Остапенко; заступницю директор аз навчально-виховної роботи Запорізької гімназії № 11 Інну Бєлову, вчительок біології цього ж закладу освіти Катерину Романенко та Євгенію Пунько; вчительку біології Запорізької гімназії №28 Галину Яременко, вчительку «Основ здоров’я» та інтегрованого курсу «Здоров’я, безпека та доробут» Ольгу Кабищанову, вчителя комунального закладу «Запорізька спеціалізована школа-інтернат II-III ступенів “Козацький ліцей”» Сергія Філоненка; методистку методичного відділу Комунального закладу «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Запорізької обласної ради, старшу викладачку кафедри дидактики та методики навчання природничих дисциплін Наталю Гусеву. Наша співпраця зі стейхолдерами триває роками – від початку підготовки здобувачів освіти за ОПП. Вона охоплює всі етапи підготовки фахівців. Це – участь роботодавців в обговоренні та рецензуванні ОПП, їхнє керівництво навчальними та виробничими педагогічними практиками студентів, обмін педагогічним досвідом із викладачами і залучення до співпраці, методична допомога в роботі над курсовими роботами з навчальних дисциплін і з фаху, головування в екзаменаційній комісії з атестації випускників ΟΠΠ. Співпраця зі стейхолдерами дозволяє аналізували сучасні виклики, які стоять перед освітою, обговорювати можливість доопрацювання освітніх програм з урахуванням новітніх вимог та інноваційних підходів. Особлива увага приділяється змінам в організації освітнього процесу, що визначається реалізацією Концепції «Нової української школи» та Державного стандарту базової середньої освіти. Під час безпосереднього спілкування з освітянами майбутні педагоги переймаються ідеєю власного особистісно-професійного саморозвитку, тобто формування в майбутніх педагогів особистісних та професійних якостей, здатності та готовності до розвитку й саморозвитку задля продукування нових ідей і способів діяльності на основі сформованих компетентностей та здатності проєктувати та реалізовувати власну траєкторію професійного зростання. Абітурієнти, які вступають на ОПП, мають можливість переконатися, що підготовка вчителів біології та інтегрованого курсу «Здоровʼя, безпека та добробут» у ЗНУ відбуватиметься у відповідності до вимог розвитку освіти в Україні, із врахуванням регіональні особливості та потреби ринку праці в Запорізькому регіоні. У перспективі ми плануємо розширити співпрацю з КЗ «Запорізьким обласним центром еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді» ЗОР, завдяки проведенню спільних заходів і залученню фахівців до підготовки майбутніх учителів. Викладачі, які навчають студентів у межах ОПП, беруть активну участь у роботі центру післядипломної освіти ЗНУ, проводять вебінари, курси підвищення кваліфікації для вчителів біології та основ здоровʼя. Також організовують тематичні заходи для учнів та предметні олімпіади з біології та хімії.


Катерина Третяк, Єлизавета Ткачова, Софія Шеховець, факультет журналістики

 

Стежте за подіями вишу також на соцмережевих сторінках пресслужби ЗНУ:

https://www.facebook.com/pressluzhbaZNU

https://www.instagram.com/pressluzhbaznu/

https://t.me/pressluzhbaZNU

Соцмережі ЗНУ:

https://beacons.ai/official_znu

 

 

 

Схожі новини