
23 січня проректорка з науково-педагогічної роботи, міжнародної та проєктної діяльності Олена Тупахіна зініціювала та провела зустріч із представниками різних факультетів та ІННІ ім. Ю. Потебні ЗНУ ZNU, Zaporizhzhia National University). До неї долучився і проректор з науково-педагогічної та навчальної роботи Олександр Гура. Тема обговорення – який спосіб створення та алгоритм запровадження міждисциплінарної освітньої програми за принципами Liberal Arts and Science (LAS) буде найкращим саме для нашого вишу.
Олена Тупахіна наголосила на тому, що Запорізький національний університет спільно з чотирма українськими вишами (Києво-Могилянською академією, Полтавським національним педагогічним університетом імені В. Короленка, Тернопільським національним педагогічним університетом імені В. Гнатюка, Ізмаїльським державним гуманітарним університетом) бере участь у проєкті з розбудови потенціалу вищої освіти Еразмус+. Він називається «Створення і впровадження програм навчання Liberal Arts в Україні» (LibArt_UA). Його учасники в підсумку мають розробити та запровадити бакалаврські міждисциплінарні студентоорієнтовані програми з урахуванням індивідуальної траєкторії навчання, створені за принципами LAS.
Олена Тупахіна повідомила, зокрема, що впродовж наступних трьох років ЗНУ має запровадити одну таку освітню програму. «Ми хочемо, щоб вона була корисною, цікавою і, можливо, дала змогу розвивати напрям міждисциплінарних програм і, ширше, міждисциплінарних студій, міждисциплінарних досліджень у нашому університеті», – відзначила Олена Тупахіна. Також вона наголосила, що цей проєкт реалізується під егідою Міністерства освіти і науки України. Пілотні університети мають від МОН повний карт-бланш на втілення власної візії міждисциплінарного навчання. Міністерство, зі слів Олени Тупахіної, обіцяє допомогти вишам – учасникам пілотного експерименту – уникнути поширених і звичних практик адміністрування та реалізації освітнього процесу, які можуть стати на заваді в реалізації задуманого. Адже, відзначила вона, «від того, наскільки успішно ми втілимо власний проєкт, залежить, чи інші університети в Україні зможуть перебрати це як модель уже для самостійної роботи».
Олена Тупахіна стисло охарактеризувала виклики перед системою вищої освіти як в Україні, так і глобальному світі, коли неабияк зменшується попит на фахівців вузького спрямування, що був достатньо високий у минулому столітті. Нині ж важко передбачити, які саме знання та вміння будуть затребувані найближчим часом. Тож і виникла потреба повернутися до моделі універсальної освіти, яка «покриває фактично всі базові потреби, які студент має на старті, для того, щоб потім вже сфокусовано продовжити навчання. Нині ця модель поступово відроджується, з акцентом на «м’яких», трансверсальних навичках, які годяться будь-якій сучасній професії».
Учасники зустрічі ознайомилися з провідними закордонним підходами до навчання за принципами Liberal Arts and Science (LAS) на прикладах, зокрема, Познанського університету імені Адама Міцкевича (Польща), Гіссенського університету імені Юстуса Лібіха (Німеччина) і Маастрихтського університету (Нідерланди). Після презентації відбулося жваве обговорення почутого та побаченого, під час якого пролунали питання про те, як проводити профорієнтацію, аби зацікавити абітурієнта вступати на міждисциплінарну програму, як мотивувати студентів до відповідального навчання на ній, як подолати ряд перешкод, серед іншого, й світоглядних, для впровадження освітньої програми за принципами LAS. У підсумку було вирішено обміркувати здобуту інформацію та згенерувати й детально обговорити конкретні ідеї зі створення та впровадження міждисциплінарної освітньої програми в ЗНУ.
Стежте за новинами також у соцмережах пресслужби ЗНУ:
https://www.facebook.com/pressluzhbaZNU
https://www.instagram.com/pressluzhbaznu/
Соцмережі ЗНУ: