Університет Вступнику Навчання Наука Міжнародна
діяльність
Студентське
самоврядування
Новини пресслужби ЗНУ / Новини / На філологічному факультеті тривають тренінги для освітян у межах проєкту Еразмус+

На філологічному факультеті тривають тренінги для освітян у межах проєкту Еразмус+

На філологічному факультеті тривають тренінги для освітян у межах проєкту Еразмус+
13.06.2025 15:32 Все Головні новини Факультети Філологічний ZNU Zaporizhzhia National University ЗНУ Запорізький національний університет наукова бібліотека філологічний факультет Поетичний травень матеріально-технічний фонд поповнення книгозбірні

На філологічному факультеті Запорізького національного університету (ZNU, Zaporizhzhia National University) проводять тренінги курсу підвищення кваліфікації для педагогів «Етична освіта: європейська філософія виховання толерантної особистості» в межах імплементації Erasmus+ проєкту EuroTolerCulture «Європейський досвід формування культури толерантності в українській перспективі: освіта, медіа, мистецтво» (координаторка проєкту – Ірина Бондаренко).

Цей курс об’єднав учителів і викладачів закладів освіти, педагогів-організаторів, тренерів освітніх ініціатив, методистів і наукових працівників із різних куточків нашої країни. Саме вони працюють над формуванням безпечного, інклюзивного освітнього середовища із високим рівнем критичного мислення. До слова, це ті, хто займається і проблематикою формування толерантності. Ось про значну зацікавленість питаннями формування толерантного суспільства та впровадження етичної освіти свідчить кількість учасників, зареєстрованих на курс – майже 80 осіб. Протягом тижня освітяни долучились до трьох тренінгів другого модулю курсу, тренеркою яких була доцентка кафедри української літератури Ірина Бакаленко.

Перший тренінг не лише ознайомив педагогів із нормативно-правовими основами, зокрема з Хартією основних прав ЄС чи Директивами щодо недискримінації, а й допоміг переосмислити їх на практичному рівні. Принципи гідності, демократії, рівності, прав людини та культурної ідентичності стали стрижневими в дискусіях учасників. Окрему увагу приділили тому, як ці цінності реалізуються в українських умовах. Також розглянули надзвичайно актуальну для сучасної України тему – різноманіття як базову цінність Європейського Союзу та Ради Європи. Порушили й низку важливих дискусійних питань: чи може освіта бути нейтральною; як знайти баланс між правом на відмінність і формуванням спільної ідентичності; як освітнє середовище може сприяти безбар’єрності (фізичній, економічній, цифровій та соціальній) у воєнний час?

Другий тренінг модуля присвятили питанням рівності, толерантності та ціннісному вихованню, адже освітнє середовище сучасної школи має бути безпечним, підтримувальним і відкритим для кожної дитини. Учасники тренінгу досліджували не лише теоретичні засади, а й практичні механізми реалізації цих підходів у межах Нової української школи (НУШ). Педагоги розглядали рівність не як механічне «вирівнювання», а як створення рівних стартових можливостей. Акценти зробили на таких аспектах: рівність доступу до освіти; рівність у міжособистісних стосунках; рівність в оцінюванні та рівність перед законом. Учасники тренінгу розпізнавали прояви нетолерантності та моделювали шляхи реагування на них; виконували інтерактивні вправи з визначення рис толерантної особистості, аналізували ситуації з життя закладів освіти, працювали з цифровими інструментами та використовували ресурси ШІ для візуалізації освітнього контенту.

Третій тренінг розпочався з рефлексії учасників курсу щодо домашнього «задоволення» – перегляду фільму «Письменники волі». Він став емоційним поштовхом, закликавши подумати про глибину впливу вчителя, силу поваги та потребу в освітньому просторі, де кожен може бути почутим. На думку педагогів, фільм – приклад того, як учитель, сповнений віри в потенціал кожної дитини, здатен зруйнувати стіни нерозуміння, упереджень і байдужості. Це історія про молодь, яка на перший погляд «випала» з системи, але завдяки повазі, підтримці та справжньому діалогу відкрила в собі силу голосу й гідності.

Ознайомлення з досвідом організації інклюзивного навчання у європейських країнах стало основою третього тренінгу модуля. Наведені Іриною Бакаленко приклади акцентували увагу освітян на розмежуванні понять «інтеграція» та «інклюзія». У цьому контексті особливого значення набуває модель Universal Design for Learning як універсальний дизайн навчання, що забезпечує рівний доступ до знань завдяки адаптації методів, засобів і форматів. Особливу увага на тренінгу приділяли потребам дітей з інвалідністю, внутрішньо переміщених осіб, представників меншин, дітей, постраждалих від війни, ЛГБТК+ спільноти. Тренінг не дав готових відповідей – він сформував бачення, що інклюзія – це не одноразовий проєкт, а безперервна робота над собою, над середовищем і над системою. Учасники усвідомили свою роль як агентів змін – тих, хто може не лише дати знання, а й створити простір, у якому кожен відчуватиме себе потрібним, прийнятим і почутим.

«Українська освіта перебуває у стані глибоких змін. Виклики війни не лише оголили слабкі місця освітньої системи, а й водночас стали каталізатором інновацій, переосмислення цінностей, зростання ініціативності та відповідальності. У цьому контексті тренінги для освітянської спільноти відіграють ключову роль: вони дають змогу педагогам не лише оновити знання, отримати інструменти для роботи в умовах сучасних викликів, а й долучитися до формування нового освітнього ландшафту, що відповідає європейським цінностям і стандартам», – зауважила Ірина Бакаленко.

Для довідки

Проєкт «Європейський досвід формування культури толерантності в українській перспективі: медіа. освіта, мистецтво» (Еразмус+ Програма Жана Моне) акцентує увагу на стратегіях інклюзивності, антидискримінації й формуванні комфортного безпечного середовища для існування усіх людей у вільному демократичному суспільстві.

На сайті EUROTOLERCULTURE можна більш детально ознайомитися з проєктом, особливостями його реалізації і оголошеннями про конкурси, тренінги, майстерки:

 

Стежте за новинами також у соцмережах пресслужби ЗНУ:

https://www.facebook.com/pressluzhbaZNU

https://www.instagram.com/pressluzhbaznu/

https://t.me/pressluzhbaZNU

Соцмережі ЗНУ:

https://beacons.ai/official_znu

 

 

Схожі новини