
12 червня в ЗНУ (ZNU, Zaporizhzhia National University) у програмі занять Літньої школи для учнів 7-8 класів запорізьких шкіл була інтерактивна антифейкова гра «НотаЄнота». Головна її мета – розвиток медіаграмотності.
Про відкриття проєкту ми вже писали на сайті ЗНУ, як і про кілька стартових зустрічей зі школярами, наприклад, під час «Економічного калейдоскопу». А ще про – жабок із паперу та експерименти з генетики, літні канікули з мистецтвом і рухом і збори охочих до права, криміналістики та детективних історій. А також про те, як учні розвивали креативність, імпровізацію та командну взаємодію і відвідали зоологічний музей та вивчали тему «Рослини– знайомі незнайомці». Тож тепер про ще один етап масштабного проєкту.
Упродовж дня учасники не лише слухали, але й діяли. Учні занурились у світ інформаційної гігієни – вчилися розпізнавати фейки, перевіряти джерела й критично мислити. Обидві частини заходу побудували на принципах взаємодії, командної роботи, гри та творчого мислення. Наступним етапом була антифейкова гра «НотаЄнота», яку для учнів провели доцентка кафедри української літератури Ірина Бакаленко та асистентка вчителя Запорізької гімназії № 90 Анна Бакаленко. Вони розповіли, що це інтерактивна освітня гра, де учасники спростовували поширені міфи та фейки, вдосконалювали вміння аналізувати та оцінювати різноманітні типи інформації, вчилися критично споживати інформацію, розуміти контекст та цілі повідомлень. Гра проходила в командному форматі, з обговореннями відповідей, аргументами та гумором. Її головна мета – навчити учасників не вірити всьому, що бачать у соцмережах, новинах чи месенджерах, а навпаки – аналізувати інформацію, шукати її першоджерело, а тільки потім вже поширювати.
Попередньо для участі в грі учні об’єднались у 3 команди та знайомились із простими, але ефективними методами перевірки інформації,пошуку джерел, аналізу зображень і відео та розпізнавання емоційного впливу. Учасників Літньої школи зацікавила історія головного символу гри – Єнотика, якого викрали російські окупанти з херсонського зоопарку, назвали Херсі, перевезли до Мелітополя та зарахували як слухача Мелітопольського університету на спеціальність «кібербезпека». За легендою гри на ньому заробляли через телеграм-канали кошти для окупаційної армії. Сама гра складалась із 4 раундів, протягом яких учасники мали зафіксувати в бланки правильні відповіді. Оцінювало відповіді команд незалежне поважне журі – вчителі Ірина Лагута та Ганна Кудіна, а команди могли дізнатись правильні відповіді, які доповнили інформацією та порадами щодо інформаційної безпеки. Протягом чотирьох тематичних раундів змагання – «Знання рятує», «Правда чи фейк», «Новомова» та «Не вір очам своїм» – учасники розпізнавали технології пропаганди, перевіряли свої знання та вміння аналізувати інформацію, вдосконалювали важливі життєві вміння.
Свої власні спостереження та поради висловила Ірина Бакаленко:
-Як ви оцінюєте рівень медіаграмотності молоді сьогодні?
-Очевидно, що рівень медіаграмотності наших учасників ще потребує вдосконалення. І активності Літньої школи це чітко продемонстрували: під час ігор стало зрозуміло, що учасникам, особливо молодшим групам, важливо працювати над умінням критично споживати інформацію, розрізняти достовірні джерела та орієнтуватися в інформаційному просторі. Ми свідомо виконували завдання без використання мобільних телефонів, адже в реальному житті молодь зазвичай шукає відповіді насамперед у соціальних мережах, де дуже часто можемо побачити фейки й маніпуляції. Тож напрям чіткий: працювати далі й зміцнювати навички свідомого медіаспоживання. Окремий виклик сьогодення – стрімкий розвиток штучного інтелекту. Ми вже бачимо велику кількість згенерованих зображень і відео, а кількість доступних платформ для створення такого контенту постійно зростає. Тому наше завдання – навчити молодь розпізнавати фейки та дипфейки, відрізняти достовірну інформацію від штучно створеної, знати, де і як її перевіряти. Важливо також критично ставитися до джерел інформації: популярні телеграм-канали. Базові алгоритми перевірки фактів і медіагігієни, орієнтування в інформаційному просторі й розуміння, які джерела варті довіри, – це те, що варто знати вже зараз.
-Які б ви порадили медіа та джерела достовірної інформації для молоді?
- «Білий список» медіа – надійних джерел – він рекомендований для безпечного споживання достовірної та перевіреної фахівцями інформації. На своїх тренінгах із медіаграмотності я завжди підкреслюю: навіть якщо ми не завжди звертаємось до «білого списку» медіа, важливо перевіряти інформацію в кількох джерелах, що може вберегти від поширення дезінформації. Сьогодні я наводила приклади, коли звичайні лайки або репости фото чи відео, зокрема й згенерованих штучним інтелектом, можуть призвести до витоку персональних даних. А це – прямий шлях до фінансових шахрайств, фішингу та інших небезпечних схем. Такі ситуації, на жаль, стають усе більш поширеними – і ми повинні навчити молодь використовувати алгоритми безпечного перебування в інтернет-просторі. Дякую всім спікерам, організаторам і усім учасникам Літньої школи за активність, цікаві питання, нестандартні рішення та небайдужість до важливих тем.
Катерина Хромих, факультет журналістики
Ірина Бакаленко, філологічний факультет
Стежте за новинами також у соцмережах пресслужби ЗНУ:
https://www.facebook.com/pressluzhbaZNU
https://www.instagram.com/pressluzhbaznu/
Соцмережі ЗНУ:
https://beacons.ai/official_znu
Сайт Приймальної комісії:
https://pk.znu.edu.ua/4644.ukr.html
Відділ доуніверситетської підготовки, профорієнтації та працевлаштування:
https://sites.znu.edu.ua/vdpp/
Соціальні мережі для вступників:
Telegram: https://t.me/VDPP_ZNU
Instagram: http://instagram.com/vstupnyk_znu/
Facebook: http://www.facebook.com/vdpp.znu
YouTube: http://www.youtube.com/@VstupZNU/featured